Transportatorii de marfă din Cluj rulează aproape 1 miliard de euro pe an

Transportatorii de marfă din Cluj rulează aproape 1 miliard de euro pe an
Carrion și Someșul Cald se numărăr printre cei mai activi transportatori locali

Două companii clujene intră în topurile transportatorilor de marfă: Carrion Expedition pe podiumul afacerilor anuale, iar Someșul Cald Producție, pe cel al profitului net.

România are potențialul de a deveni un jucător semnificativ în transportul de mărfuri din regiune dacă infrastructura de drumuri și căi ferate ar urma tendința de creștere a afacerilor din acest sector, conform unei analize realizate pentru Uniunea Societăților de Expediții din România (USER).

,,Lipsa investițiilor în autostrăzi, drumuri naționale și căii ferate, afectează în mod semnificativ business-ul transportatorilor, dincolo de provocările legate de trafic, fiscalitate și costul carburanților”, se precizează în analiza KeysFin.

Afacerile din sector au crescut anul trecut cu 8% față de 2016 și cu 50% față de 2013. Cele 32.000 de companii au raportat afaceri de 53,8 miliarde de lei și un profit net de 2,9 miliarde, în creștere cu 14,2% față de anul precendent și dublu față de 2013. Infrastructura deficitară a frânat semnificativ business-ul din acest sector.

,,Poziționarea geostrategică a României, la granița dintre Est și Vest, cu portul Constanța în prim-plan, indică un potențial semnificativ pentru transportul de marfă. Drumurile proaste și infrastructura feroviară învechită afectează însă semnificativ sectorul transporturilor de marfă și nu numai, întreaga economie românească. Pentru 2018 estimăm, astfel, o creștere temperată a afacerilor în acest sector de 8,2%, la 58,1 miliarde de lei”, spune Marius Cae, președinte al USER.

Topul național: București, Cluj, Bihor

Cele mai mari afaceri în sectorul transportului de marfă sunt operate de firmele din zona București - Ilfov. Companiile din capitală au raportat anul trecut afaceri de 8,69 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 16% din totalul business-ului la nivel național.

În topul celor mai active zone de business urmează județele Cluj (8,8%), Bihor (6,8%), Argeș (6,5%) și Timiș (6,2%). Împreună, primele cinci județe au concentrat 44% din total în 2017. În industria transportatorilor de mărfuri activează 15 companii mari, 381 medii, 2.452 mici și 29.835 microîntreprinderi. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (32% din total).

,,Numărul transportatorilor a scăzut cu 6,5% față de 2016, însă, pe ansamblul ultimilor 10 ani, marchează o creștere de aproape 10%. În 2018, pe fondul îmbuntățirii condițiilor economice, estimăm o ușoară revenire la 33.400 de companii”, conform KeysFin.

Aquila Part Prod a fost liderul de piață în 2017, cu o cifră de afaceri de 906,7 milioane de lei (1,7% din total). Topul este completat de Carrion Expedition Cluj, cu 823 milioane de lei, Grup Feroviar Român (724 mil. lei), CFR Marfă SA (569 mil. lei), Schenker Logistics (569 mil. lei), Vos Logistics, Transmec, Duvenbeck Logistik, TTS și Gefco, toate cu afaceri sub 300 mil. lei, Cei mai mari 10 jucători au generat afaceri de 3,75 miliarde de lei, adică 10% din total în 2017.

Transpeco a fost cel mai profitabil transportator de marfă din 2017, cu 32,7 milioane de lei, urmat de North Star Shipping, cu 26,6 mil. lei, și Someșul Cald Producție Cluj, cu 25,9 mil. lei. Cei mai profitabili cinci jucători au obținut un profit cumulat de 128,8 milioane de lei, adică 4,5% din total în 2017.

Microîntreprinderile, cei mai mari angajatori

Sectorul transporturilor de marfă și al caselor de expediții angajează 173.000 de salariați, în creștere cu 4,7% față de anul precedent, însă cu 3,9% mai puțini decât în 2013. O treime dintre companii (9.780) nu au avut niciun angajat în 2017.

Cel mai mare angajator este CFR Marfă SA, care a avut 6.000 de angajați în 2017 (3,5% din total). Primele cinci companii, după numărul de salariați, au angajat doar 9% din forța de muncă a industriei. După tipul companiilor, microîntreprinderile au fost cei mai mari angajatori cu 32% din forța de muncă în 2017.

,,În 2018, forța de muncă din cele două industrii va crește cu 7,6% (case de expediție) respectiv 1,4% (transportul de marfă) iar pe termen mediu ne așteptăm la o consolidare a numărului de angajați pe fondul proceselor de migrație și de tehnologizare”, estimează KeysFin.

Dincolo de problema infrastructurii rutiere și feroviare, multe dintre companii se confruntă cu blocajul financiar. Numărul firmelor de transport de marfă aflate în insolvență a crescut în 2017 la 405, iar în acest an tendința ar putea să continue.

,,Plățile restante s-au majorat cu peste 3% comparativ cu 2016 și cu 5,1% față de 2013, la 2,56 miliarde de lei în 2017. 70% dintre acestea au reprezentat facturi restante față de furnizori. Și mai îngrijorător este că a crescut ponderea celor neplătite mai mult de un an, la 58% din total, în 2017. În plus, datoriile comerciale au crescut cu 3,6% față de 2016, fiind cu aproape un sfert mai mari decât în 2013, la 8,7 miliarde de lei în 2017 (33,5% din totalul datoriilor)”, afirmă analiștii.

,,Capacitatea de onorare a obligațiilor curente folosind activele lichide a crescut cu 4,7% față de 2016 și cu 12% față de 2013 la 1,04 în 2017. Alături de perioada medie de încasare a creanțelor și de plată a datoriilor indicatorul indică o îmbunătățire a poziției de lichiditate în ultimii cinci ani, iar estimarea este de continuare a tendinței pe termen scurt”, mai spun experții.

Drumuri proaste, aglomerație în trafic

Căile ferate inoperabile, drumurile proaste, aglomerația din trafic sunt principalele probleme cu care se confruntă transportatorii, care reclamă, totodată, și taxarea excesivă.

,,România se află pe locul trei în Europa ca taxare a combustibililor. Toate aceste probleme trag în jos acest sector. S-a ajuns la o adevărată performanță negativă la nivel european. În perioada 2006-2016 transportul de mărfuri din UE a crescut mai încet decât evoluția produsului intern brut. Raportul celor indicatori a fost în cazul României minus 43%, mult mai scăzut comparativ cu o medie europeană de minus 10%. Potrivit Eurostat, în 2016, România a transportat 62 de milioane de tone de marfă, în timp ce Polonia raporta 341 de milioane. Stăm mai bine ca Bulgaria, Grecia și Ungaria însă, raportat la țările occidentale, Franța, Germania sau Spania, transportăm de 3-4 ori mai puține mărfuri”, afirmă președintele USER.

,,Investițiile în infrastructură sunt prioritare. Avem nevoie de culoare de transport optime, atât rutiere cât și feroviare. Chiar dacă firmele românești au investit semnificativ în logistică, fără asigurarea unor căi de transport rapide, relațiile comerciale vor avea în continuare de suferit, în ciuda potențialului excelent de business din acest sector”, este concluzia analizei KeysFin.

Comenteaza