"Spaima" Autostrăzii Transilvania, scoasă la licitație

"Spaima" Autostrăzii Transilvania, scoasă la licitație
Șoseaua de mare viteză dintre România și Ungaria se construiește de 15 ani | Foto: API

Porțiunea pe care au dorit-o trei constructori din Autostrada Transilvania (A3), fără să fie terminată de nici unul dintre ei, a fost din nou anunțată pe Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice. 

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat licitația pentru proiectarea și execuția lotului Suplacu de Barcău – Chiribiș, din A3. Construirea ultimului tronson rămas de licitat între Târgu-Mureș și granița cu Ungaria depășește 500 de milioane de lei, conform Economica.net.

Contractul scos la licitație prevede lucrări de proiectare și de execuție pentru secțiunea 3C, Suplacu de Barcău – Borș, subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău - Chiribiș. Valoarea estimată a contractului variază între 504 și 571 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.

Durata contractului este de 84 luni și cuprinde șase luni proiectarea, 18 luni execuția și 60 de luni garanția. Acest proiect urmează să fie cofinanțat din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Termenul – limită pentru depunerea ofertelor este 27 ianuarie.

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26 km) reprezintă ultimul tronson ce mai trebuia licitat din A3. Acest lot a mai avut în trecut constructori ca americanii de la Bechtel și spaniolii de la Corsan, însă contractele au fost reziliate. A mai fost câștigat de Construcții Sibiu, însă nu a mai fost semnat, licitația fiind anulată.

Lotul Biharia – Borș, de la graniță, construit de orădenii de la Trameco, a fost dat în trafic anul acesta. Lotul Chiribiș - Biharia este contractat tot cu Trameco, din grupul Selina. În septembrie a fost semnat contractul pentru lotul Nușfalău – Suplacu de Barcău cu turcii de la Nurol Insaat. În octombrie, a fost scos la licitație tronsonul de 41 km Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, care include și Tunelul Meseș.

Tot anul acesta, tronsoanele Nădășelu – Mihăiești – Zimbor – Poarta Sălajului au fost contractate cu firmele omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Lotul Gilău – Nădășelu, construit tot grupul UMB, se află în trafic, ca și tronsonul Câmpia Turzii - Gilău, realizat de Bechtel.

Dintre cele cinci loturi dintre Câmpia Turzii și Târgu Mureș, Iernut - Chețani (Astaldi), Ogra - Iernut (Geiger) și Ungheni - Ogra (Strabag) sunt circulabile. Au mai rămas de finalizat loturile de la capete: Chețani – Câmpia Turzii (Straco) și Târgu-Mureș – Ungheni (Strabag).  

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2005, în baza unui contract – estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde – încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012.

Acesta a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte independente, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.

Comenteaza