Clujul intră în Top 5 al transportatorilor

Clujul intră în Top 5 al transportatorilor
Piaţa transporturilor din România a ajuns la 10 miliarde de euro, însă este extrem de fragmentată, neexistând nicio companie care să deţină o cotă importantă.

În topul primilor cinci transportatori din România, întocmit de compania de consultanţă KeysFin, se clasează Aquila Part Prod Com Ploieşti, care a raportat în 2016 afaceri de 797 de milioane de lei. Societatea, înfiinţată în 1994, avea o cotă de piaţă de 1,7%, active de 353 de milioane de lei şi 2.183 de angajaţi.

Locul secund este ocupat de Carrion Expediton, cu afaceri de 646 de milioane şi un rezultat net de 20 de milioane. Având o cotă de piaţă estimată la 1,4%, firma clujeană raporta active de 438 de milioane şi 2.024 de angajaţi. Pe locurile următoare se situau Schenker Logistics România (afaceri de 484 milioane), Transmec RO (394 de milioane) şi Duvenbeck Logistik (303 milioane)

Domeniul transporturilor pare că s-a stabilizat în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor nou-înfiinţate a scăzut de la 13.008 în 2008 (considerat de vârf în piaţă) la 3.438 în 2016. Din totalul de 34.628 de societăţi, numai 1.247 erau nou-înfiinţate și active în 2016. Numărul firmelor intrate în insolvenţă a scăzut la 2.931 faţă de 6.863 cu doi ani în urmă. În 2017, deocamdată insolvenţele se află la minimul ultimilor şapte ani (1.742 de cazuri).
 
Investitorii străini sunt din ce în ce mai interesaţi. 375 de companii, ce reprezintă 22% din piaţă, aveau anul trecut acționariat majoritar străin (deținere de peste 50%). Cei mai mari investitori sunt austriecii care controlau 4% din piață (2 miliarde de lei) apoi cei din Olanda și Italia cu câte 3%, topul fiind completat de spanioli, germani și fracezi, fiecare cu câte 2%. Investitorii străini erau implicaţi, anul trecut, în afaceri de 10 miliarde de lei.
 
Afacerile din sector sunt influenţate de blocajul financiar şi de indisciplina financiară care afectează multe dintre ramurile economiei. Datoriile transportatorilor au crescut de la 18 miliarde de lei în 2012 la 24 de miliarde în 2016, în timp ce totalul creanţelor a atins anul trecut valoarea de 12 miliarde.

Ponderea datoriilor comerciale a rămas constantă în 2012-2016, la 30-32%, valoarea acestora depăşind 7,7 miliarde de lei în 2016. Perioada medie de încasare a creanţelor era de 92 de zile anul trecut, faţă de 98 în 2012, iar perioada medie de plată a datoriilor a scăzut la 192 de zile faţă de 206 în urmă cu cinci ani.

Creşterea economică şi investiţiile în parcul naţional auto de marfă au dus piaţa transporturilor la un nivel istoric, depăşind anul trecut 10 miliarde de euro. Peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajaţi, asigură acum transportul de marfă în ţară şi în străinătate. România a devenit, în ultimii ani, unul dintre jucătorii cei mai activi la nivel european.
 
Studiul ia în calcul datele comunicate de firme la Ministerul Finanţelor Publice şi Registrul Comerţului şi face o radiografie detaliată a evoluţiei sectorului transporturilor în ultimii şase ani. Numărul companiilor de transport de marfă a crescut în această perioadă cu 5.000, de la 28.914 de firme în 2012 la 34.628 de societăţi în 2016.

Pe fondul creşterii economice, implicit a volumului de marfă, afacerile firmelor din acest sector au avansat semnificativ, depăşind anul trecut nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul din 2012. Transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3% din totalul afacerilor înregistrate în 2016, în timp ce business-ul din sectorul de depozitare a însemnat 20,8%.

Rezultatul net a depăşit anul trecut 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde. „Într-o ţară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potenţialul foarte bun de business din acest sector”, conform KeysFin.

Experţii afirmă că poziţia geostrategică a României şi evoluţia economică bazată în principal pe consum vin să susţină o prognoză extrem de optimistă privind anul 2017. „Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depăşească rezultatul înregistrat în anul precedent”, susţin aceştia.
 
Informaţiile sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi persoanele fizice autorizate active din România.

Top transportatori România
(cifră de afaceri 2016)

 
1. Aquila...................Ploieşti...................797 mil. lei
2. Carrion..................Cluj-Napoca.............646 mil. lei
3. Schenker................Bucureşti................484 mil. lei
4. Transmec...............Oradea...................394 mil. lei
5. Duvenbeck.............Braşov....................303 mil. lei
 
Sursa: KeysFin  

Comenteaza