Autostrăzile Clujului vor avea un nou stăpân. Ping-pong cu drumurile, de la o instituție la alta

Autostrăzile Clujului vor avea un nou stăpân. Ping-pong cu drumurile, de la o instituție la alta
Autostrada Transilvania trebuia să fie integral funcțională în 2012 | Foto: Doralex

Trei dintre magistralele rutiere aflate acum în construcție pe teritoriul Clujului vor trece la Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) care trebuia să fie funcțională de trei ani. Peste jumătate dintre angajați vor trece la noua structură, iar veniturile acesteia vor proveni în special din rovignetă.

Administrarea drumurilor va rămâne în sarcina Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), iar marile proiecte de infrastructură vor fi administrare de CNIR, conform Capital. De la înfiinţare, CNAIR, condusă de Ștefan Ioniţă, nu a reuşit să obţină rezultate notabile în privința infrastructurii rutiere.

Proiectele mari fie sunt blocate, fie înregistrează întârzieri majore, iar proiecte de 4 miliarde de euro, aflate în diverse stadii de licitaţie, sunt contestate. CNIR s-a înfiinţat în 2016, dar nu a funcţionat pe motiv că proiectul de ordonanţă privind înfiinţarea acesteia nu a permis preluarea de personal din cadrul CNAIR.

În acelaşi timp Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) şi-a schimbat denumirea în CNAIR. Proiectele aflate în diverse faze de implementare vor fi transferate de la CNAIR la CNIR, iar după urmând ca după finalizare ele să fie trecute înapoi în administrarea CNAIR.

Inițial, transferul proiectelor să fie făcut etapizat, în maximum trei ani, însă noile prevederi spun că ele vor trece de la o structură la alta în 2-3 luni. În următoarele două luni, CNIR va începe transferul angajaţilor CNAIR care se vor ocupa de implementarea proiectelor. CNAIR are 750 de salariaţi, iar până la finele anului 400 vor fi transferaţi la CNIR.

Principalele surse de finanţare a CNIR vor fi încasările din rovignetă, tarifele de trecere a podurilor, alte venituri rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publică pe care le are concesionate. CNIR va fi condusă de Narcis Neaga, acum membru în Consiliul de Administraţie al CNAIR.

În perioada 2013-2015, Neaga a condus CNADNR. Dosarul autostrăzii Sibiu - Orăştie a ajuns la Direcția Națională Anticorupție, Neaga fiind cercetat pentru abuz în serviciu la contractul de consultanţă. Dosarul a fost clasat, fiind însă în derulare cel privind construirea obiectivului.

Proiecte preluate de CNIR

  • Sebeş - Turda, în construcţie
  • Câmpia Turzii – Târgu-Mureş, în construcţie
  • Gilău - Borş, în pregătire/construcţie
  • Bucureşti - Ploieşti (A3), primii 6 km în construcţie
  • Autostrada Târgu-Mureş – Târgu-Neamţ - Iaşi - Ungheni
  • Lugoj - Deva, loturile 2, 3, 4
  • Sibiu - Piteşti, în pregătire
  • Spaţii servicii A2 Bucureşti-Constanţa
  • Proiecte de autostrăzi aflate în pregătire sau licitaţii
  • Autostrada de centură Bucureşti (centura Sud)

Sursa: Guvernul României

Comenteaza