În Consiliul Local, mieluşel, pe Facebook e ZMEU. „Viziunea" cu transportul electric

În Consiliul Local, mieluşel, pe Facebook e ZMEU. „Viziunea
Un consilier local PSD a tăcut mâlc joi, în şedinţa din Sala de sticlă a Primăriei. S-a revoltat însă pe Facebook. Problema care l-a frământat era legată de achiziţia de autobuze.

S-a simţit motivat, dar nu a scos un sunet. A ridicat mânuţa cuminte, probă de sincron cu micul grup de social-democraţi din Consiliul Local. Pe Facebook a combătut însă vitejeşte. A criticat cumpărarea autobuzelor diesel, pe care le-ar fi vrut electrice. S-a întrebat retoric: „De ce oare la începutul anului am cheltuit o căruţă de bani pentru achiziţia a 50 de unităţi diesel din creditul municipal?". Din deliberativul cărui municipiu faci parte, tinere?

Pentru Gabriel Oniga, Consiliul Local este un eveniment Facebook. "Feeling motivated", scria deasupra unei fotografii postată joi, la 14:11, imediat după începerea şedinţei. Nu se putea limita la atât, odată ce era motivat. O oră mai târziu, scria un text în care se burzuluia pentru faptul că Primăria a cumpărat în ultimii doi ani autobuze diesel, nu electrice. „Viziune zero", concluziona înţeleptul din CL.

Iată conţinutul postării:

„43. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentaţiei tehnico-economice şi a indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul „înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu staţii de încărcare".

44. Proiect de hotărâre privind aprobarea proiectulului şi a cheltuielilor legate de proiectul „înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu staţii de încărcare".

Aprobate!

Mă întreb totuşi..de ce oare la începutul anului am cheltuit o căruţă de bani pentru achiziţia a 50 de unităţi diesel din creditul municipal??

Oare atunci nu ştiam că viitorul transportului public e electric!!

Viziune zero..trist".

Să lămurim fraza în care Oniga susţinea că sunt 50 de autobuze cumpărate de Primărie pe credit. Consiliul Local a aprobat, anul trecut, cumpărarea a 40 de autobuze diesel articulate, pe care le-a plătit din bugetul propriu, nu din creditul de la CEC Bank. Acestea circulă deja pe străzile Clujului şi au costat fiecare câte aproximativ 280.000 de euro, cu TVA inclus. Lor li se adaugă 10 autobuze diesel Iveco, cumpărate pe cheltuiala Companiei de Transport Public (CTP), care costă circa 255.000 de euro bucata (cu TVA). În prezent, maşinile au început să sosească la Cluj şi urmează să fie testate de CTP. 

Ce a aprobat joi Consiliul Local este acordul privind pornirea proiectului pentru achiziţia de autobuze electrice, care urmează să fie cumpărate din fonduri primite de la Guvernul Elveţiei. Suma acordată de Guvernul Elveţiei este de 5 milioane de euro pentru autobuze şi de 500.000 de euro pentru staţii de încărcare.

Consilierul local nu doar dezinformează, ci o ia şi înaintea timpurilor (şi a bugetelor) cu „viziunea" sa. E limpede, un autobuz electric se află în altă categorie de preţ faţă de unul diesel. Un vehicul electric de transport persoane nearticulat poate costa cel puţin 400.000 de euro. În ianuarie 2014, când s-a stabilit preţul pe care Primăria era dispusă să îl plătească pentru un autobuz articulat, grupul USL a sărit în sus în şedinţa de Consiliu Local, considerând că 280.000 de euro este prea mult. Că e mult "parandărăt". Ce ar fi spus USL-iştii dacă Boc venea să ceară 16 milioane?

O altă problemă este fiabilitatea. Autobuzele electrice circulă mai mult la nivel experimental în lume. Viena a introdus 12 autobuze în circulaţie în 2013, că tot e Siemensul în inima capitalei Austriei, sunt 20 de astfel de autobuze la Madrid şi lista poate continua. Concluzia este că niciun oraş european, fie el şi dintr-o ţară super-dezvoltată, nu şi-a dat încă în totalitate parcul auto existent pe unul electric din motive de costuri, infrastructură, fiabilitate. Ce ar fi să le dea Oniga nişte sfaturi şi primarilor din Occident?

„Sunt numai câteva sute de autobuze electrice care circulă în Europa. Facem şi noi primii paşi, dar deocamdată este un proiect inovativ al Uniunii Europene. Domnul Oniga trebuie să pună mâna pe o carte tehnică. Nu ştim deocamdată care este viaţa bateriilor, care au un număr limitat de cicluri de încărcare-descărcare. Cartea tehnică spune că rezistă cinci ani, dar acest lucru nu este verificat. Dacă trebuie cumpărate baterii noi, asta înseamnă alte costuri. Autobuzele electrice vor fi un experiment pentru Cluj, lumea va vedea despre ce este vorba, dar eu zic să aşezăm etaj după etaj", a subliniat Liviu Neag, directorul CTP.

Să mai observăm că abia în septembrie 2014, adică mult după ce s-a stabilit ca la Cluj să vină 50 de autobuze diesel, la Climate Summit 2014, organizat de ONU la New York, s-a agreat un plan de iniţiativă privind transportul electric de persoane. UN-Habitat a dezvoltat Inițiativa „Mobilitatea urbană electrică" cu obiectivul de a adopta pe scară largă vehiculele electrice în orașe. Ţinta este atingerea unui procent de 30% călătorii electrice din călătoriile urban totale până în 2030".

De asemenea, tot în toamna trecută, UE a aprobat o directivă prin care cere ca „statele membre se asigură, prin cadrele lor de politică națională, ca un număr corespunzător de puncte de reîncărcare să fie accesibile publicului până la 31 decembrie 2020, pentru a se asigura că vehiculele electrice pot circula cel puțin în aglomerări urbane/suburbane și în alte zone dens populate, și, după caz, în cadrul rețelelor stabilite de statele membre". Sigur că autobuzele vor avea trei staţii de încărcare, dar aducerea acestor vehicule o ia şi aşa înaintea vremurilor.

Din ciclul „Dacă tăceai, filosof rămâneai", Gabriel Oniga a acţionat inteligent la Consiliul Local. Nu s-a putut abţine însă pe Facebook.

 

 

Comenteaza