Conflicte între "boacteri" şi călători. "Mă înjoseşti pentru a-ţi demonstra că eşti mai bun decât mine"

Conflicte între
Tot mai mulţi călători încearcă să găsească metode de a circula fără bilet în mijloacele de transport în comun, în timp ce, pe de cealaltă parte, controalele CTP s-au înmulţit. Agresiunile dintre cele două părţi au ajuns la ordinea zile. ZIUA de CLUJ a stat de vorbă cu un psiholog, în încercarea de a descifra aceste comportamente neadecvate.

Isteria controlorilor clujeni a început cu articolul prin care ZIUA de CLUJ semnala problema celor peste 5.000 de clujeni care au creat un grup pe o reţea de socializare, prin care comunică, în timp real, prezenţa controlorilor în mijloacele de transport ale CTP Cluj, pentru a putea circula, liniştiţi, fără bilet. Totul a continuat cu o contraofensivă a controlorilor, cu aplicaţia anti-boacteri, culminând cu grave conflicte între călători şi chiar agresiuni fizice sau verbale.

Relaţia dintre controlori şi călători a fost şi cel mai probabil va fi întotdeauna una controversată şi tensionată. Problema este, însă, faptul că, aparent, aceste relaţii conflictuale iau amploare pe zi ce trece. Numai în ultima săptămână au fost semnalate presei clujene mai multe cazuri de călători care au suferit abuzuri din partea controlorilor, sau invers, personal al CTP agresat de cetăţeni necivilizaţi. Psihologii spun că aceste persoane pot să devină agresive din cauza unui cumul de factori individuali şi sociali.

Ultima săptămână a fost plină de evenimente nefericite: un clujean s-a plâns că a fost agresat verbat, ameninţat şi înjurat de un controlor de la CTP. Pe de cealaltă parte, nici controlorii nu au scăpat neagresaţi. Unul dintre cei aflaţi la serviciu a avut nevoie de îngrijiri medicale după ce un călător recalcitrant l-a lovit în repetate rânduri.

Una din problemele pe care cetăţenii clujeni le semnalează se referă la atitudinea adoptată de "boacteri". Clujenii sunt nemulţumiţi de unii controlori, despre care spun că nu sunt respectuoşi, se adresează pe un ton autoritar, ba mai mult, devin agresivi.

"Explicaţia unui astfel de comportament este una extrem de complexă şi ia în calcul aspecte psihologice individuale şi sociale. O explicaţie parţială ar putea veni din psihologia organizaţională. Controlorul de bilete are o profesie care îi permite să exercite control asupra altor persoane, însă această meserie nu are un statut social înalt. Diferite studii au aratat că oamenii care au putere asupra altora, însă nu au statut înalt, au tendinţa să-i înjosească pe ceilalţi. În ceea ce priveşte interacţiunea dintre ei, Alison Fragale, o cercetatoare din domeniul organizaţional, a aratat un întreg mecanism: oamenii au tendinţa să atribuie caracteristici negative indivizilor cu influenţă, dar cu un statut social scăzut, astfel dezvoltându-se un cerc vicios în interacţiunea lor. Mă aştept să te porţi urât şi mă comport cu tine ca şi când asta ar fi adevărat; tu te simţi nesigur şi mă înjoseşti pentru a-ţi demonstra că eşti mai bun decât mine. Asta nu face decât să-mi confirme că m-am gândit bine de la bun început. Pe lângă asta, s-a demonstrat în psihologa socială că oamenii se conformează rolurilor sociale pe care le au (gandiţi-vă la stereotipurile pe care le aveţi despre controlorii de trafic) şi sunt puternic influenţati de contextul în care se află", spune psihologul.

Modul în care călătorii încearcă să fraudeze transportul în comun prin metode mai mult sau mai puţin inedite denotă nivelul de civilizaţie din oraş. Cluj-Napoca se consideră a fi un oraş civilizat, aproape de Occident, însă, pe de altă parte, micile gesturi ale cetăţenilor pot păta grav imaginea oraşului din inima Transilvaniei.

Pe lângă atitudinea "boacterilor", clujenii se arată deranjaţi de preţurile biletelor, dar şi de faptul că nu au întotdeauna de unde să îşi achiziţioneze bilete.

Comenteaza