Cum se conectează Clujul la Sibiu pe autostradă. Au început lucrările la viaduct

Cum se conectează Clujul la Sibiu pe autostradă. Au început lucrările la viaduct
Zona nodului Sebeș: conexiunea dintre A10 și A1 | Foto: API

Drumarii încep instalarea viaductului care va lega Autostrada 10 Sebeș - Turda de Autostrada 1 Sibiu – Deva. După finalizarea lucrărilor la ultimele loturi din A10 distanța Cluj-Napoca – Sibiu va putea fi parcursă în puțin peste o oră.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a anunțat că A1, pe segmentul Sibiu – Orăștie, va fi închisă traficului rutier porțiunea dintre nodurile de circulație Sebeș Nord, de la Lancrăm, și Sebeș Vest, din zona localității Vințișoara.

Restricția va fi impusă pentru 24 de ore, în intervalul 10 octombrie, ora 08:00 – 11 octombrie, ora 08:00. În perioada închiderii autostrăzii, traficul rutier va fi deviat pe Drumurile Naționale nr. 1 și 7 (E81 și E 68), în funcție de rutele pe care le au participanții la trafic. Până în 10 octombrie va fi terminată construirea elementelor de susținere pentru grinzile care vor fi montate.

“Măsura închiderii circulației a fost necesară din cauză că în această zonă vor fi montate mai multe elemente ale viaductului care va lega A10 de A1. Viaductul este parte componentă a nodului de la Sebeș, iar amenajarea lui este cea mai complexă lucrare care a mai rămas de executat pe lotul 1 al A10. Vă rugăm să circulați cu atenție și să respectați restricțiile impuse temporar. Vă asigurăm că vom depune toate eforturile pentru ca circulația pe acest secor de autostradă să fie reluată în cel mai scurt timp posibil”, a precizat CNAIR.

Un ministru optimist

Lotul 1 din A10 are 17 km și se întinde între Autostrada Sibiu – Deva și ieșirea din Alba Iulia. Lucrările pe acest sector au fost realizate în proporție de 80% și se preconizează că porțiunea va fi deschisă circulației până la sfârșitul anului. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat că acest termen va fi respectat.

“Am primit asigurări din partea constructorului că acest termen e realist, poate fi respectat și nu există niciun motiv pentru care să nu-l credem. Nu toate lucrările vor fi terminate până la sfârșitul acestui an, dar ceea ce mai au de executat se poate face și sub trafic”, spune Răzvan Cuc.

Din A10 rămâne în lucru și lotul 2, de 27 km, aflat între Alba Iulia și Aiud. Aici constructorul este mult mai întârziat, fiind realizată 60% din lucrare, și deocamdată nu există un termen cert pentru finalizare. Ministrul a desființat estimarea CNAIR că lotul 2 va fi funcțional în acest an. 

“Am văzut că s-au finalizat mare parte din structuri, ceea ce este îmbucurător, dar la fel trebuie să fie mult mai activi pe partea de terasamente ca să finalizeze. E mult mai înapoiat lotul 2; tocmai de asta nici nu am marşat pe estimarea iniţială făcută de fostul director de la CNAIR, când introducea şi lotul 2 pentru a fi deschis la sfârşitul acestui an, dat în circulaţie", spune ministrul.

API: "Nici lotul 1 nu va fi gata în 2019"

Asociația Pro Infrastructură consideră că nici lotul 1 nu va fi gata în acest an. "Este evident pentru oricine (cu excepția ministrului) că autostrada nu poate fi terminată în următoarele trei luni, având în vedere că urmează perioada de toamnă, cu vreme instabilă. În plus, mobilizarea constructorului este foarte slabă.

Conform monitorizării noastre constante, lucrările avansează într-un ritm foarte redus la nodurile rutiere Sebeș și Alba Iulia Nord, iar situația gropii de gunoi de pe breteaua Alba Iulia Sud încă nu este rezolvată. În condițiile actuale, există riscul ca lotul să nu fie finalizat nici în 2020, ce să mai vorbim de 2019", sesizează API. 

Autostrada Sebeş - Turda va avea 70 km şi va traversa parţial judeţele Alba şi Cluj, fiind împărţită în patru secțiuni. Lotul 1 se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia. Lotul 2 are 24 km, de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud, iar lotul 3, 12 km, de la intrarea în Aiud până la Decea. Lotul 4 are 16,3 km şi se termină în Turda.

Loturile 3 și 4 sunt date în funcțiune din 2018. Valoarea lucrărilor, fără taxa pe valoarea adăugată, este de 541 de milioane de lei pentru lotul 1, de 549 de milioane pentru lotul 2, de 420 de milioane pentru lotul 3 și de 470 de milioane pentru lotul 4, toate finanţate din fondul de coeziune, 85%, şi bugetul de stat – 15%.

Comenteaza