Termen ratat, bani pierduți. Semnal de alarmă tras de API: „Va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu?”

Termen ratat, bani pierduți. Semnal de alarmă tras de API: „Va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu?”
| Foto: facebook.com/proinfrastructura

Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra întârzierilor majore de pe tronsonul Poieni–Vadu Crișului al magistralei feroviare Cluj-Napoca–Oradea.

Proiectul, care ar fi trebuit să fie finalizat anul viitor, nu are nici măcar autorizație de construire, iar termenul-limită din PNRR, august 2026, este deja ratat.

Va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu? Gloanțele trec pe la urechea responsabililor CFR Infrastructură, dar ei sunt surzi. (…) În politica actuală de struț, CFR Infrastructură va rata cu brio și acest obiectiv, deci alți bani irosiți. Și nu doar asta: un coridor esențial rămâne ciuntit și impracticabil ani buni de acum înainte, chiar dacă restul loturilor se finalizează”, transmite Asociația.

Problemele sunt generate, potrivit sursei citate, de un studiu de fezabilitate „fundamental greșit” pe defileul Crișului Repede, ceea ce a dus la blocaje între CFR și proiectant în privința soluțiilor tehnice. În prezent, linia simplă este deja scoasă din teren, iar circulația trenurilor pe acest segment este imposibilă.

De un an suntem duși cu zăhărelul că imediat se rezolvă, dar amânările vin una după alta. (…) Astăzi noul termen e vag-definitul trimestrul IV 2025. De fapt înseamnă nu știm și este posibil să ajungem în 2026 din cauza lipsei asumării oficialilor CFR”, mai acuză Asociația Pro Infrastructură.

Pe restul loturilor magistralei Cluj–Oradea, antreprenorii sunt considerați „decent mobilizați”, ceea ce întărește concluzia că întârzierile provin din lipsa de asumare a conducerii CFR.

Lucrările de modernizare a căii ferate Cluj-Oradea au loc pe o distanță de peste 166 km. În ianuarie 2024, CFR anunța închiderea circulației feroviare pentru o perioadă de doi ani pe relația Aghireșu Poieni în contextul lucrărilor de modernizare și electrificare a magistralei M300 Cluj-Episcopia Bihor-frontiera Ungaria. 

Lucrările pe cei 166,5 km de traseu feroviar au fost împărțite pe patru segmente: 

*Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireșu (30,41 km);
*Lotul 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km);
*Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km);
*Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km).

Comenteaza