Pasaj suprateran vs. pasaj subteran. Idei pentru o intersecţie cu mii de maşini

Pasaj suprateran vs. pasaj subteran. Idei pentru o intersecţie cu mii de maşini
Sunt mii de şoferi care trec zilnic prin această zonă a Clujului şi nu cu prea multă plăcere.

Sensul giratoriu din Piaţa Mărăşti le macină nervii numeroşilor şoferi care îl traversează. Sunt patru artere importante care se varsă în acest sens: Bulevardul 21 Decembrie, străzile Dorobanţi, Aurel Vlaicu şi Fabricii. Cei care vin dinspre biserica Sf. Petru sunt oarecum favorizaţi, însă pe celelalte sensuri se stă mult la rând.

O dificultate în plus o reprezintă trecerea de pietoni de la intrarea pe strada Aurel Vlaicu, pe care se traversează aproape încontinuu. De altfel, Serviciul pentru siguranţa circulaţiei urbane din cadrul primăriei a decis mutarea acestei „zebre", însă acest lucru nu s-a întâmplat deocamdată.

Oamenii caută soluţii şi nu e de mirare că, numai în ultima perioadă, două persoane au venit cu idei. Amândouă au propus pasaje pe axa Aurel Vlaicu - 21 Decembrie. Un clujean, Daniel Dubău, a iniţiat şi o petiţie în luna octombrie a acestui an („Petiţie pentru modernizarea sensului giratoriu din Piaţa Mărăşti"), dar numai 11 persoane s-au raliat până acum demersului său.

„Cluj-Napoca merită investiții în modernizarea arterelor de trafic. Principalele soluții, pe termen lung, sunt în acest sens în Cluj-Napoca pasajele subterane și supraterane aplicate în principalele intersecții ale orașului. O astfel de intersecție este cea dintre trei bulevarde importante: 21 Decembrie, Aurel Vlaicu și Fabricii.

Având în vedere faptul că spațiul de aici permite, prin prezenta petiție solicităm modernizarea acesteia prin construirea unui pasaj suprateran pe axul Aurel Vlaicu - 21 Decembrie și care să degreveze traficul de pe această axă de traficul dinspre străzile Fabricii și Dorobanților, precum și evitarea trecerilor de pietoni deja existente", a scris Dubău, pe website-ul petitiionline.ro.

Consilierul local Ioan Bîldea nu a semnat petiţia, dar a adoptat ideea. Propunerea sa de săptămâna trecută nu se numeşte plagiat, pentru că a mutat pasajul lui Dubău în subteran. În plus, liberalul dă şi a doua variantă, un pasaj bidirecţional. Iniţiativa a fost formulată pe website-ul TNL Cluj.

„La orele de vârf, traficul este infernal în zonă. Trecerile de pietoni secționează cumplit fluxul de mașini, iar blocajele se extind în toate direcțiile, pe Calea Dorobanților, Strada Aurel Vlaicu, Piața Mărăști și spre Strada Fabricii. Zeci de minute se pierd pentru parcurgerea a câtorva sute de metri. În ultimii ani s-a tot propus un pasaj subteran pe sub sensul giratoriu, dinspre strada Aurel Vlaicu spre trecerea de pietoni de la Piața Mărăști.

Deși municipalitatea a fost deschisă acestei idei, încă nu știm exact concluziile. Având în vedere faptul că problema a devenit stringentă atât pentru pietoni cât și pentru șoferi, este clar că trebuie să urgentăm implementarea acestei propuneri pe baza unui studiu din care să rezulte clar cum ar trebui să arate acest pasaj subteran: unidirecţional, cu două benzi, dinspre strada Aurel Vlaicu spre Piața Mărăști, sau un pasaj mai larg, bidirecţional cu două benzi pe sens", a scris Bîldea.

Ideea pasajelor subterane la Cluj este veche; avem încă în memorie vechiul şi celebrul tunel pe sub Feleac propus de fostul primar Gheorghe Funar şi mai noul pasaj pe sub centru, anunţat de actualul edil Emil Boc în campania sa electorală.

De altfel, în 2013, Primăria Cluj-Napoca a şi trecut la realizarea unui studiu de fezabilitate pentru tunelul de 2,7 kilometri, pe sub centrul oraşului, dar de atunci nu s-a mai auzit nimic de acest proiect, care ar fi urmat să coste 3-400 de milioane de euro. Tot ce ne-am propus până acum concret, legat de lucrări subterane, a fost să legăm pasajele din Piaţa Gării, dar nici aici nu stăm strălucit: lucrările sunt în stadiu incipient.

Comenteaza