Microbuze școlare cu circuit închis, facilități pentru bicicliști. Cele mai votate proiecte de bugetare participativă

Microbuze școlare cu circuit închis, facilități pentru bicicliști. Cele mai votate proiecte de bugetare participativă
Clujenii au desemnat cele mai apreciate proiecte din prima etapă de selecție pe website-ul bugetareparticipativă.ro. A doua etapă începe luni. Vor rămâne doar 15.

29.138 voturi au adunat cele 126 de proiecte din programul de bugetare participativă lansat de Primărie. Votul s-a încheiat în 22 octombrie, iar cele mai votate idei din fiecare categorie vor intra într-o urnă comună, pentru stabilirea celor mai viabile 15 proiecte.

La categoria "alei, trotuare, zone pietonale", lider este proiectul Creșterea siguranței pietonale la trecerile de pietoni, propus de Radu Opriș. Estimarea de costuri este de 50.000 de euro. "Adăugare de indicatoare rutiere luminoase permanent (preferabil cu energie regenerabila, acumulatori solari) și poziționate cât mai vizibil (nu ascunse după copaci sau alte obstacole), la trecerile de petoni nesemaforizate, în special în zonele din proximitatea grădinițelor, școlilor, piețelor agro-alimentare, etc", scrie Opriș. Proiectul a adunat 1.396 de voturi.

În secțiunea "mobilitate, accesibilitate și siguranță rutieră", pe primul loc este proiectul lui Mihai Racu "intersecții sigure pentru bicicliști". Acestă costă 11.500 de euro și a strâns 791 de voturi. "Propunem marcarea inteligentă a unor intersecții majore din oraș, care să îi ajute pe cei care vor să renunțe la mașină și să se urce pe bicicletă să o facă în siguranță. Vorbim de lucruri simple: zonă de stocare pentru biciclete înaintea mașinilor la semafor, astfel încât bicicliștii să poată vira în siguranță la stânga și să nu fie nevoiți să facă slalom printre mașini, instituirea mai multor treceri pentru biciclete cu indicatoare de presemnalizare, marcarea unor suprafețe unde bicicliștii pot aștepta culoarea verde a semaforului fără a se expune pericolelor etc".

"Un copac la trei parcări" este proiectul cel mai apreciat din categoria spații verzi și locuri de joacă, al lui Zsolt Bodola. Estimarea de costuri este de 30.000 de euro, iar ideea a adunat 1.408 voturi. "Proiectul vizează plantarea câte unui copac la fiecare trei locuri de parcare aflate la nivelul solului. Sunt vizate atât parcările publice, cât și cele private. Suprafața de beton/asfalt dintr-o parcare expusă la soare este direct proporțională cu radiația solară reemisă de această zonă, rezultând temperaturi extrem de mari (căldura urbană), care afectează în mod negativ sănătatea și confortul oamenilor. Într-o zi însorită de vară, temperatura asfaltului expus la soare poate urca la peste 60 de grade Celsius, iar interiorul mașinilor parcate expuse la soare se poate încălzi la fel de mult, rezultând condiții de saună. Corpul uman expus la acest stres de caldură poate cauza stare de rău, iar canicula creşte riscul unor probleme de sănătate deja existente. Copacii plantaţi trebuie să fie specii foioase indigene, cu coroana extinsă, care pot oferi umbră cât mai mare, specii cu toleranţă la seceta şi soare, rezistente la solicitările solurilor compactate (înconjurate de asfalt). Costul împăduririi unui hectar este de aproximativ 1.600 EUR. Cu un buget anual de 30.000 EUR se pot planta copaci corespunzători la 20 ha", a scris Zsolt Bodola.

La secțiunea "amenajare spații publice", pe primul loc s-a clasat proiectul de amenajare a spațiilor publice cu unități de colectare inteligentă a gunoiului, al Constanței Prunduș. Costul estimat este de 120.000 de euro. "Prin acest proiect se dorește educarea populației în legătură cu beneficiile reciclării, reducerea costurilor colectării gunoiului și tehnologizarea orașului care devine în același timp un oraș verde. Se vor amplasa tomberoane inteligente echipate cu panouri solare pentru a elimina costurile de electricitate. De asemenea, aceste puncte de colectare vor fi amenajate doar pe categorii astfel încât să se realizeze colectarea selectivă", a scris autoarea.

Părinții care doresc să își trimită copiii în siguranță la școală au votat, la "infrasructură educațională și culturală" proiectul unor autobuze sau microbuze școlare cu circuit închis. Cristina Roman ar investi 100.000 de euro din banii orașului în acest proiect. "Traficul din Cluj este grav afectat de către părinții care își transportă copiii la școli, mai ales în centru. Propun implementarea unui proiect de autobuze/microbuze școlare cu circuit închis, în cooperare cu toate școlile, iar copiii să fie luați din cea mai apropiată stație de locuința acestora. După masa, la fel, copiii să fie transportați către locuințele lor. Monitorizarea transportului se va face printr-o aplicație", este de părere Cristina Roman.

"Orașul digital" este secțiunea la care, pe primul loc, s-a aflat un proiect de 6.000 de euro, fără multe explicații. "O aplicație web sau de mobil care să afișeze o hartă a orașului, iar pe hartă să fie afișate locațiile în timp real a tuturor autobuzelor și taxiurilor din oraș. Taxiurile ar putea afișa și dacă sunt ocupate sau disponibile", a scris autorul, Radu Zaharia.

 

Comenteaza