Video Cum arată lucrările de pe calea ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor. Tronsonul va fi electrificat și modernizat

Cum arată lucrările de pe calea ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor. Tronsonul va fi electrificat și modernizat
| Foto: Captură video Facebook - CFR Infrastructură

Pe tronsonul Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, calea ferată va fi electrificată și modernizată pe un traseu de peste 160 km, în baza unui proiect care se realizează din fonduri europene.

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj-Napoca, Oradea și Episcopia Bihor este cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord-Vest, afirmă CFR Infrastructură.

„Va asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, iar prin descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici, vom oferi tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest!”, informează CFR Infrastructură într-o postare pe Facebook, alături de un clip cu stadiul lucrărilor.

Puțin peste 2 ore cu trenul între Cluj-Napoca și Frontieră. Investiție de peste 7,6 mld. lei

Valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde lei, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).

Potrivit sursei citate, viteza de circulație a trenurilor pe acest tronson va crește considerabil.

„2 ore și 14 minute între Cluj Napoca și Frontieră. Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h - 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului. După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h - 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj-Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj-Napoca și Oradea în cca 2h și 20 min!

Tronsonul feroviar Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră este prima de cale ferată de pe rețeaua feroviară care va fi nu doar reabilitată pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h, ci și electrificată, pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km, fiind totodată și prima linie de cale ferată, electrificată, după anul 1990, cu fonduri europene!”, mai afirmă CFR Infrastructură

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:

  • Lotul 1 Cluj-Napoca - Aghireș (30,41 km)
  • Lotul 2 Aghireș - Poieni (36,53 km)
  • Lotul 3 Poieni - Aleșd (52,74 km)
  • Lotul 4 Aleșd - Frontieră Ungaria (46,74 km)

Cum vor circula trenurile pe ruta Cluj-Napoca - Aghireș din vară

Potrivit companiei, pentru 3 din cele 4 loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1, 2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației. La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj-Napoca la Poieni. Dacă pe lotul 2 Aghireș - Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj-Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj-Napoca Est - Cluj-Napoca - Baciu Triaj - Mera - Nădășel - Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj-Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.

Pentru toate cele 4 contracte, compania a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire (Etapa I) pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi:

Lotul 1 Cluj-Napoca - Aghireș (30,41 km)

  • autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)
  • proiect tehnic avizat în februarie 2024;
  • deschidere șantier de lucrări în martie 2024 - demontare linie de contact în st. CF Cluj-Napoca (liniile 4, 5, 6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj-Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera - Baciu
  • Triaj și liniile 1, 2, 3, 15 și 17 din stația Aghireș

Lotul 2 Aghireș - Poieni (36,53 km)

  • autorizație de construire emisă în octombrie 2023
  • proiect tehnic avizat în noiembrie 2023
  • deschidere șantier în ianuarie 2024 - lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni,
  • realizat fundațiile pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni,
  • realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin - Brăișoru - Poieni

Lotul 3 Poieni - Aleșd (52,74 km)

  • autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 - km 620+430

Lotul 4 Aleșd - Frontieră Ungaria (46,74 km)

  • documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de cosntruire - februarie 2024

„Toate cele 43 de stații, halte și punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, clădirile de călători din stații și halte vor avea delimitate spațiile destinate serviciilor publice, de cele specifice activității de exploatare feroviară, iar călătorii vor dispune de spații interioare moderne - săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, sistem modern de informare audio și vizual, grupuri sanitare pe categorii de gen, inclusiv pentru persoanele cu dizbilități, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în Punctele de Oprire, peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor avea bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, rampe de acces prevăzute borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea, vor fi trasate marcaje directoare, colorate și tactile, se vor amenaja treceri la nivel sau pasarele pietonale pentru pentru legătura între peroane, inclusiv zone de parcare auto și pentru biciclete”, se mai arată în postarea CFR Infrastructură.

Comenteaza