Propunere de la Cluj: 500 de milioane pentru transportul feroviar. Ce se întâmplă cu trenul metropolitan din Cluj

Propunere de la Cluj: 500 de milioane pentru transportul feroviar. Ce se întâmplă cu trenul metropolitan din Cluj

Deputatul independent de Cluj Adrian Dohotaru propune suplimentarea bugetului pentru întreținerea infrastructurii feroviare cu 500 de milioane de lei pentru a transforma calea ferată într-un sistem de transport public mai eficient.

"Avem nevoie de trenuri de mare viteză, de trenuri metropolitane, de trenuri care leagă satele de orașe pentru că nu toți românii își permit o mașină personală sau să meargă cu avionul. Și mașina, și avionul trebuie puse ca priorități mult după trenuri pentru că trenurile sunt cele mai puțin poluante și cele mai rapide modalități de transport. Asta dacă avem investiții eficiente și o companie publică reprofesionalizată de transport feroviar", arată deputatul de Cluj. 

România se situează pe ultimul loc din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte finanţarea infrastructurii feroviare, potrivit studiului „The 2017 European Railway Performance Index”. Studiul evidențiază că există o relaţie de cauzalitate directă între nivelul finanţării publice a infrastructurii feroviare şi nivelul de performanţă a transportului feroviar.

"Am depus o serie de amendamente pe care le consider esențiale pentru România. România nu colectează suficienți bani la buget, iar pe cei pe care îi adună nu-i împarte just. PSD și ALDE au găsit bani pentru înzestrarea armatei și pentru salariile enorme ale personalului numeros din servicii. Propun să luăm o parte din acei bani și să-i folosim acolo unde este nevoie pentru a face din România un stat just, preocupat de bunăstarea tuturor cetățenilor", mai spune Dohotaru.

Transportul feroviar are multe avantaje. "După cum se arată în numeroase rapoarte ale instituțiilor internaționale de profil, liniile de cale ferată duble, electrificate, pot oferi o capacitate de transport și viteză mai mare decât cea a unei autostrăzi. Totodată, căile ferate au şi avantajul unei vieți mai lungi, chiar și cu costuri mici de întreținere.

Transportul feroviar este una dintre soluțiile care pot degreva reţeaua rutieră de presiunea creşterii solicitărilor, oferind soluții alternative de preluare a cererilor de transport. De aceea state precum Italia, Germania, Elveţia, Franţa, Marea Britanie au adoptat o politică de promovare intensivă a transportului feroviar ca alternativă la transportul rutier". 

În „Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2018-2022” se arată că, dacă se analizează comparativ finanțarea publică a infrastructurii feroviare şi finanţarea infrastructurii rutiere, se constată în România, spre deosebire de alte state europene, un decalaj foarte mare în favoarea transportului rutier.

Tren metropolitan de suprafaţă în afara Clujului, metrou în oraş

Trenul metropolitan va fi integrat în proiectul metroului. În afara Clujului va funcţiona trenul de suprafaţă, iar în oraş, metroul, pe cât se poate pe linia existentă de cale ferată, pe traseul Gilău - Bonţida. Municipalitatea doreşte să acceseze fonduri europene pentru realizarea acestui obiectiv încă din actualul exercițiu financiar al Comisiei Europene. Şapte primării (Cluj-Napoca, Gilău, Floreşti, Baciu, Apahida, Jucu şi Bonţida) se asociază pentru realizarea studiilor de prefezabilitate, fezabilitate și impact asupra mediului pentru proiectul trenului metropolitan. Mai multe detalii AICI! 

Comenteaza