Contract pentru electrificarea şi modernizarea a încă un lot din linia ferată Cluj-Oradea

Contract pentru electrificarea şi modernizarea a încă un lot din linia ferată Cluj-Oradea

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA şi Asocierea RailWorks, formată din SC ARCADA COMPANY (România) şi SC Alstom Transport SA (Franţa) au semnat miercuri 21 decembrie 2022 contractul, în valoare de 1,53 MILIARDE lei, pentru elaborarea proiectului tehnic şi execuţia lucrărilor de electrificare şi modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe secţiunea AGHIREŞ - POIENI (LOTUL 2), aferentă obiectivului “Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor (166,2 km)ˮ, finanţat cu fonduri nerambursabile prevăzute în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR), Componenta 4 - Transport sustenabil.

„Am semnat astăzi contractul pentru electrificarea şi modernizarea secţiunii AGHIREŞ - POIENI (LOTUL 2), un traseu în lungime de 36,5 km, cu două tuneluri, de 298 m, respectiv 320 m, la care se adaugă alte importante lucrări de artă şi construcţii civile noi, inclusiv obiective de utilitate publică şi feroviară, care vor contribui semnificativ la atingerea scopului general al acestui mare proiect de dezvoltare a reţelei feroviare din nord-vestul ţării, între Cluj Napoca şi Episcopia Bihor”, a declarat Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA, potrivit unui comunicat de presă al companiei.
 
Asocierea RailWorks, formată din SC ARCADA COMPANY (România) şi SC Alstom Transport SA (Franţa), va elabora proiectul tehnic şi va executa lucrările de electrificare şi modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru viteza maximă de 160 km/h pe întrega secţiune AGHIREŞ - POIENI, în lungime de 36,53 km, lucrări civile în staţiile Huedin şi Poieni, haltale de mişcare Stana şi Brăişoru, punctele de oprire - Aghireş, Jebuc şi Bologa, modernizarea lucrărilor de artă - 3 poduri, 67 podeţe, 2 tuneluri la Stana, în lungime de 298 m (fir I), respectiv 320 m (fir II),  1 pasaj superior, 1 pasaj denivelat (ecoduct), sisteme automate de semnalizare la 16 treceri la nivel cu calea ferată, lucrări specifice de exploatare feroviară, precum şi lucrări de semnalizare prin implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 şi GSM-R) pe întregul traseu, mai indică sursa citată.
 
De asemenea, în cadrul lucrărilor aferente distanţei AGHIREŞ - POIENI sunt incluse următoarele obiective de utilitate publică şi feroviară:
 
- pasaj pietonal subteran la Huedin (construcţie nouă)
- clădire nouă de călători în staţia Poieni;
- panouri fonoabsorbante pe o lungime totală de 11,748 km;
- rampă de încărcare-descărcare în staţia Huedin;
- substaţie nouă de tracţiune în zona staţiei Poieni. 
 
Durata de implementare a contractului este de 42 de luni, din care 6 luni pentru proiectare şi 36 de luni pentru execuţia lucrărilor. 
 
Obiectivul general al contractului este electrificarea şi reabilitarea liniei de cale feratǎ pe întregul traseu, servicii feroviare moderne în spaţiile destinate publicului călător, îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare şi operare feroviară, necesare maximizării volumului de mărfuri transportate, precum şi îndeplinirea următoarelor obiectivelor specifice:
 
-creşterea vitezei de circulaţie la valori cuprinse între 160 km/h şi 120 km/h pe întregul tronson;
-modernizarea staţiilor (inclusiv haltele de mişcare)
-modernizarea clădirilor staţiilor de călători, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
-modernizare poduri, podeţe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătăţirea terasamentelor;
-facilităţile pentru persoanele cu dizabilităţi;
-montarea de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot;
-construcţia drumurilor de întreţinere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);
-modernizarea instalaţiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
-maximizarea capacităţii de tranzit;
-asigurarea interoperabilităţii prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din staţii si haltele de miscare
-instalaţii de centralizare electronică noi, în staţii, şi introducerea sistemului de siguranţă ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
- modernizarea echipamentului de telecomunicaţii.
 
CFR S.A: reaminteşte faptul că, linia de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră beneficiază de finanţare în cadrul PNRR, fiind, de asemenea, inclusă în Planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru perioada 2020 – 2030.
 

Comenteaza