Evaluarea naţională: subiectele la proba de limba şi literatura română

Aceştia au avut de rezolvat două subiecte cu mai multe cerinţe, notate în total cu 78 de puncte, 10 fiind acordate din oficiu. Alte 12 puncte au fost acordate pentru redactarea întregii lucrări, respectiv pentru unitatea compoziţiei, coerenţa textului, registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului, ortografie, punctuaţie, lizibilitate şi aşezarea corectă a textului în pagină.
La primul subiect, notat în total cu 42 de puncte, elevii au primit un fragment din "Lupul cel năzdrăvan şi Făt-Frumos", text cules de Petre Ispirescu, legat de care au avut de îndeplinit cinci cerinţe: să noteze câte un antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor "frumoasă", "bucurie", "venea" (6 puncte); să explice rolul cratimei în secvenţa "încât p-aci era" (6 puncte); să transcrie două cuvinte sau grupuri de cuvinte din text care se referă la timpul acţiunii (6 puncte); să formuleze două idei principale/secundare din textul dat (6 puncte); să prezinte în 30-50 de cuvinte semnificaţia secvenţei "Atunci îi mai veni nima la loc şi se mulţumi a aştepta până a doua zi. În ziua următoare, ia merele de unde nu-s. S-a supărat împăratul, nevoie mare, şi porunci ca paznici să se puie să prinză pe hoţi. Dară aşi! unde e pomana aia! (6 puncte).
Tot la primul subiect, elevii au avut de redactat o compunere de 150-250 de cuvinte în care să motiveze apartenenţa la specie a basmului popular "Lupul cel năzdrăvan şi Făt-Frumos". Pentru rezolvarea corectă a acestei cerinţe au fost acordate 12 puncte.
La subiectul doi, notat cu 36 de puncte, elevii au primit un text dintr-un articol publicat în presă, cu titul "Este ziua iei româneşti: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată", scris de Oana Antonescu, şi au avut de rezolvat două subpuncte.
La subpunctul A, elevii au avut de rezolvat mai multe cerinţe, dintre care într-una se cerea formularea câte unui enunţ în care să fie precizate data la care se sărbătoreşte Ziua Universală a Iei şi numele tabloului pictat de Constantin Daniel Rosenthal. De asemenea, elevii trebuiau: să scrie numele autoarei şi titlul articolului din care a fost extras fragmentul dat; să menţioneze ce parte de vorbire sunt cuvintele din text "românească", "în", "garderoba"; să precizează funcţia sintactică a cuvintelor "patru" şi "ia"; să transcrie propoziţia principală şi cea subordonată din fragmentul "Ia poate fi purtată în orice sezon, pentru că niciodată nu va fi demodată", precizând felul subordonatei; să construiască o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată completivă indirectă, introdusă prin pronumele relativ "care". Fiecare cerinţă a fost notată cu 4 puncte.
La subpunctul B, elevii au avut de redactat, în 80-150 de cuvinte, o naraţiune în care să prezinte o întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zi de sărbătoare. Pentru rezolvarea corectă a acestei cerinţe, elevii pot primi 12 puncte.
Evaluarea naţională continuă marţi cu proba scrisă la limba şi literatura maternă, iar miercuri va avea loc ultimul test, la matematică. Rezultatele vor fi afişate vineri, până la 16:00, după care elevii vor avea la dispoziţie patru ore, de la 16:00 la 20:00, să depună contestaţiile. Între 27 şi 29 iunie va avea loc soluţionarea acestora, rezultatele finale urmând să fie anunţate în 30 iunie.
La probele de la evaluarea naţională sunt aşteptaţi să se prezinte aproximativ 180.000 de absolvenţi ai clasei a VIII-a. Anul acesta, la Cluj-Napoca s-au înscris un număr total de 4.391 elevi.
La examenele de la evaluarea naţională din iunie 2014, 71,12% dintre participanţi au obţinut medii peste 5, faţă de 75,91% în 2013. Dintre cei 165.188 de candidaţi înscrişi atunci, la evaluarea naţională au participat 159.953 (96,8%).