Tren metropolitan înainte de metrou la Cluj-Napoca

Tren metropolitan înainte de metrou la Cluj-Napoca

Înainte de metrou, Clujul ar putea avea o linie de transport feroviar de suprafață pe ruta Florești – Gilău: prima ar costa între 0,7 și 1 miliarde de euro, iar al doilea, 75 de milioane.

Conform portalului Club Feroviar, Clujul va avea două linii de transport metropolitan, venind astfel în întâmpinarea celor care s-au mutat sau se vor muta în localitățile învecinate.

Achiziția publică pentru elaborarea studiilor tehnice în vederea introducerii trenului metropolitan în Cluj-Napoca și comunele limitrofe a fost lansată, iar firmele interesate pot depune oferte până la mijlocul acestei veri, a declarat viceprimarul Clujului Dan Tarcea.

Firmele care vor câștiga contractele de realizare a studiilor de fezabilitate vor avea la dispoziție doi ani pentru realizarea lor efectivă. Acestea sunt etape preliminare, necesare, fără de care introducerea trenului metropolitan nu poate demara. Primăria are în vedere două proiecte de tren metropolitane, unul dintre acestea fiind la concurență cu linia de metrou, proiect anunțat cu ceva timp în urmă de edili.

La nord de Cluj urmează să fie realizată o linie feroviară care să plece de la Nord-Vest (Bonțida) și să se îndrepte spre Nord-Est (Cluj-Napoca, Jucu, Apahida). Viitorul tren metropolitan ar urma să circule pe actualele linii de cale ferată. A doua rută va fi Florești – Gilău – Cluj pe direcția Vest-Est.

Se are în vedere inclusiv varianta unei linii de metrou Florești – Cluj. Proiectul general va fi fazat, vor exista mai multe etape care vor fi stabilite prin studiul de fezabilitate, spune viceprimarul. Licitația pentru studiile de fezabilitate și prefezabilitate a fost lansată, termenul de depunere a ofertelor fiind 1 iulie. Valoarea acestor studii este de 10 de milioane de lei.

Proiectul trenului metropolitan este o idee preluată de la alte mari orașe europene și urmează să asigure o deplasare mai facilă pentru cei care optează să se mute în suburbii.

Comunele Florești, Apahida și Baciu au devenit deja alternative pentru cei care nu-și permit sau nu vor să-și cumpere o locuință în Cluj-Napoca. Tarcea consideră că în viitorul apropiat oamenii se vor îndepărta tot mai mult de oraș, de aceea traseul acestui tren trebuie să cuprindă de pe acum și viitoarele suburbii.

Tema de proiectare, scoasă la licitație, bazată pe un studiu Jaspers, prevede posibilitatea realizării unei linii de metrou de 13 km, cu stații situate în medie la un kilometru. Se estimează că linia va transporta între 9.000 și 15.000 de pasageri pe oră și pe sens (studii făcute acum câțiva ani indicau un trafic de 25.000 - 30.000 călători pentru magistrala 5 Drumul Taberei - Eroilor din București).

Se estimează că magistrala se va desfășura în subteran cu excepția porțiunii dintre vestul municipiului Cluj-Napoca și Florești, unde este posibilă realizarea acesteia la suprafață.

Proiectul va cuprinde câteva îmbunătățiri, cum ar fi creșterea vitezei de proiectare pe tronsonul Cluj-Napoca – Aghireșu la 100 km/h, dar și câteva porțiuni cu restricții. Inițiatorii proiectului își propun atingerea unei viteze bune, cu durate de deplasare inferioare transportului privat, introducerea a două noi puncte de oprire pentru călători la Tetarom I și la Baciu.

Proiectul prevede frecvență excelentă la ora de vârf și bună în afara orelor de vârf, capacități de transport suficiente și calitate bună a materialului rulant. Primăria estimează că proiectul trenului metropolitan să nu coste mai mult de 75 milioane de euro, în timp ce proiectul magistralei de metrou să fie în plaja 700 de milioane de euro – 1 miliard de euro.

Comenteaza