Șoferii Uber sunt angajați, nu liber profesioniști, a decis Marea Britanie

Șoferii Uber sunt angajați, nu liber profesioniști, a decis Marea Britanie

Decizia din Marea Britanie ar putea da o lovitură serioasă modelului de business al companiei care și-a extins activitatea la Cluj.

Curtea Supremă de Justiție din Marea Britanie a decis că şoferii Uber sunt angajaţi şi nu contractori independenţi, iar în consecinţă beneficiază de drepturile acordate în mod normal angajaţilor, precum salariu minim sau concedii plătite.

Această decizie ar putea da o lovitură serioasă modelului de business al Uber şi ar putea avea consecinţe pentru milioane de lucrători din economia informală. În prezent, şoferii Uber sunt consideraţi drept liber profesionişti, ceea ce înseamnă că în faţa legii beneficiază doar de o protecţie minimă.

Într-un dosar demarat de doi şoferi de la Uber, un tribunal pentru litigii de muncă din Londra a decis în 2016 că cei doi au dreptul la vacanţă plătită şi pauze de odihnă. Compania americană a făcut recurs la decizia iniţială până la instanţa supremă din Marea Britanie.

"Curtea Supremă a respins, în unanimitate, recursul înaintat de Uber. Legea este destinată să ofere o anumită protecţie persoanelor vulnerabile care au foarte puţine de spus sau deloc cu privire la plată şi condiţiile lor de muncă", a declarat judecătorul George Leggatt.Uber are 60.000 de şoferi în Marea Britanie, iar aceasta este una dintre cele mai importante pieţe ale companiei americane.

Chiar dacă va mai dura câteva luni până când efectele practice ale deciziei vor deveni clare, decizia tribunalului ar putea schimba modul în care Uber face afaceri în Marea Britanie. Compania ar putea fi obligată să ofere avantaje suplimentare şoferilor săi, inclusiv concediu plătit sau salariu minim. Următorul pas este ca un un tribunal pentru litigii de muncă să decidă care sunt despăgubirile care trebuie acordate celor câţiva zeci de reclamanţi.

Uber a fost fondată în 2009 în SUA şi până acum nu a înregistrat niciodată un profit anual. În 2020, Uber a înregistrat pierderi de 6,7 miliarde de dolari, cu 20% mai puţin faţă de 2019. Veniturile au scăzut de la 13 miliarde de dolari în 2019 până la 11,139 miliarde de dolari în 2020.

Înainte de pandemie, Uber preconiza că va ajunge la rentabilitate în ultimul trimestru din 2020, mai repede decât la finele lui 2021 cum estima anterior. Însă în primăvara anului trecut oficialii Uber au anunţat că acest obiectiv va fi amânat cu câteva trimestre, din cauza crizei sanitare.

Uber activează pe piaţa din România din februarie 2015, în Bucureşti, şi s-a extins în 2016 în oraşele Cluj-Napoca, Braşov şi Timişoara. În România, Uber are 450.000 de utilizator. România este a doua piaţă ca mărime în regiunea central şi est europeană, după Polonia, şi a cincea din Uniunea Europeană.

Comenteaza