Cluj-Napoca: Turism în creștere, dar încă sub nivelul din 2019. Hotelurile pierd teren în fața aparthotelurilor. Provocări pentru 2026
- Scris de Oana Doroșenco
- azi, 10:43
- Economie
- Ascultă știrea
Turismul la Cluj crește ușor, dar hotelurile pierd teren în fața aparthotelurilor.
Clujul a cunoscut o dezvoltare accelerată pe segmentul hotelier de 5 stele, însă piața locală resimte în ultimii ani tot mai mult concurența apartamentelor în regim hotelier. Potrivit lui Mircea Drăghici, Managing Partner EST Hospitality, acest fenomen pune o presiune semnificativă pe tarifele unităților de 4 și 5 stele.
„Clujul s-a dezvoltat foarte mult în primii ani pe zona de 5 stele. București chiar era un concurent pentru Cluj-Napoca pe zona de proprietăți de 5 stele. În ultimii ani a apărut această concurență puternică din partea apartamentelor închiriate în regim hotelier. Asta a pus o presiune foarte mare pe numărul de camere de hotel din piață”, a declarat Mircea Drăghici, la dezbaterea ”Cluj-Napoca Real Estate Roundtable” organizată de Romania Property Club.
Evenimente cu o tradiție îndelungată, precum TIFF, Untold, Electric Castle sau Transylvania Open nu doar că susțin sectorul turistic, ci contribuie constant la consolidarea imaginii României ca destinație atractivă pe harta mondială. Sectorul apartamentelor de închiriat pe termen scurt a înregistrat un avans puternic, acest fapt fiind și unul din motivele creșterii accelerate a prețurilor rezidențiale. Acest sector este un concurent puternic pentru hoteluri. Sectorul hotelier contorizează un stoc de 672 de camere afiliate unor lanțuri internaționale, alte 235 fiind în lucru: extinderea Radisson Blu, Ibis Styles și Holiday Inn.

Potrivit expertului, ponderea unităților în regim hotelier a crescut cu 10 puncte procentuale față de anul trecut, ajungând la aproximativ 78% din numărul total de camere de hotel.
„Dacă se păstrează ritmul, e posibil ca anul viitor să vedem o paritate 1 la 1 între apartamente și camere de hotel. Ceea ce pune o presiune foarte mare pe zona de 4 și 5 stele, din perspectiva tarifelor”, a explicat Drăghici.
Expertul subliniază și un dezechilibru în segmentul de 3 stele, unde există o cerere nesatisfăcută: „E un dezechilibru în piață pe zona de 3 stele. Cred că există o cerere nesatisfăcută. Zona corporate va restrânge bugetele de călătorie. Pentru anul viitor se discută și o creștere a salariilor, implicit TVA a crescut, astfel că bugetele de călătorie vor scădea, iar cheltuielile vor migra către zona de 3 sau 4 stele”.
Clujul nu a atins nivelul din 2019
Deși piața hotelieră locală își revine treptat, Clujul nu a atins încă nivelul din 2019.
„Pe plan local, Clujul nu a ajuns încă la nivelul care era în 2019 pe partea de hoteluri. Asta poate fi explicat și de faptul că mulți se orientează către zona de apartamente în regim hotelier. O provocare ar putea fi creșterea TVA și în zona turismului. Ar fi o modificare substanțială, cu impact direct asupra businessului hotelier”, a precizat Drăghici.
Potrivit unui studiu realizat de Institutul Național de Statistică (INS) și EST Hospitality, în primele opt luni ale anului 2025 au fost înregistrate 231.641 de sosiri de turiști în hotelurile și aparthotelurile din Cluj-Napoca, ceea ce reprezintă o creștere de 2% față de perioada similară a anului trecut, când au fost raportate 227.346 de sosiri. Comparativ cu anul 2019, când orașul a înregistrat 377.060 de turiști, nivelul actual rămâne cu aproximativ 7% mai mic.

La nivelul întregului județ, în perioada 01.01-31.08.2025 au fost cazați 443.004 turiști, în creștere cu 0,6% față de perioada 01.01-31.08.2024; dintre aceștia, 100.954 sunt turiști străini (reprezentând 22,8% din totalul turiștilor). Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2024, numărul turiștilor străini a crescut cu 10,3%. În ceea ce privește sosirile turiștilor străini în structurile de primire turistică, cea mai mare pondere au deținut-o turiștii din Europa (80,8% din total turiști străini).
“Mai multe evenimente la Cluj”
Pentru o dezvoltare sustenabilă a industriei, Mircea Drăghici consideră esențială diversificarea evenimentelor care atrag turiști în oraș.
„Ar fi minunat să apară și alte evenimente, festivaluri în piață, nu doar acelea care sunt pe termen scurt. În acest moment, zona de business acoperă undeva la trei zile pe săptămână, iar în restul zilelor camerele de hotel trebuie umplute cu altceva. Cred că este loc de creștere”, a conchis Mircea Drăghici.











