Românii, săracii Europei: 60% din venituri sunt cheltuite pentru mâncare şi facturi

Românii, săracii Europei: 60% din venituri sunt cheltuite pentru mâncare şi facturi
Românii alocă mai bine de 60% din venituri pentru mâncare şi utilităţi, iar alte 7,2% pentru ţigări şi alcool, conform unui studiu AT Kearney publicat astăzi.

Restul de 32% din bugetul familiei sunt cheltuiţi pentru comunicaţii, transport, haine, mobilă, restaurant sau sănătate, în vreme ce în Cehia, de pildă, doar 42% din bugetul familiei este alocat către mâncare şi utilităţi. "Mai multe, în vreme ce o familie din România a avut un buget de consum de 356 euro pe lună în primul trimestru al anului, în Cehia bugetul a ajuns la 855 euro. În consecinţă e normal ca mai multe industrii să fie mai bine dezvoltate în Cehia", arată raportul.

"Gospodăriile din România au fost slăbite de criză, şi este de aşteptat ca creşterile salariale să nu acopere inflaţia din acest an şi din cel viitor", mai subliniază studiul.Românii au cheltuit o parte mai mică a bugetului destinat consumului pentru comunicaţii (4,6%), îmbrăcăminte şi încălţăminte (3,9%), mobilă şi alte cheltuieli (3,8%), respectiv restaurante, hoteluri, recreere, cultură şi educaţie (9,3%). Cea mai amplă scădere, de la 5,5% la 3,9%, a fost înregistrată pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte, se arată în studiu.

În comparaţie, bulgarii alocă 43,6% din consum pentru alimente şi băuturi răcoritoare, iar cehii numai 19%, în timp ce pentru ţigări şi alcool procentajele sunt de 4,9%, respectiv 2,7%. Utilităţile au o pondere mai mare în cheltuielile de consum din Cehia, de 23%, în timp ce în Bulgaria acestea se situează la 18,6%.

Atât bulgarii, cât şi cehii alocă o parte mai mare din buget pentru transport (6,8% şi 11,2%) decât românii, la fel şi în cazul comunicaţiilor (5,7%, respectiv 4,7%).

Cehii cheltuiesc o parte mai mare din banii pentru consum faţă de români pe îmrăcăminte şi încălţăminte (4,3%), mobilă (5,6%), respectiv restaurante, hoteluri, recreere, cultură şi educaţie (26,7%). Bulgarii alocă la toate aceste capitole procentaje mai mici (respectiv 2,7%, 2,9% şi 8%).

România depăşeşte Cehia la cheltuielile pentru sănătate (4,8% faţă de 2,9%), în timp ce în Bulgaria sumele cu această destinaţie reprezintă 6,8% din consum.

În primul trimestru din 2011, cheltuielile lunare ale unei gospodării din România au fost de 356 de euro, în Bulgaria de 273 de euro, iar în Cehia de 855 de euro.

Criza şi volatilitatea economică i-a făcut pe români să fie mai atenţi în privinţa finanţelor personale, se arată în studiu. Majorările salariale abia vor acoperi inflaţia în acest an şi în 2012, iar gospodăriile nu au, în prezent, suficientă forţă pentru a genera o creştere semnifictivă a Produsului Intern Brut.

 

Etichete
Comenteaza