Pe Facebook, ca la piață. Cum să îți cumperi produse tradiționale direct de la producătorii clujenii

Pe Facebook, ca la piață. Cum să îți cumperi produse tradiționale direct de la producătorii clujenii
| Foto: Pintea Narcis / ROA Cluj

Facebook-ul îi aduce mai aproape pe consumatori de producători. Un grup din Cluj a preluat modelul nordic „Reko”: vânzarea se face direct de la sursă, iar produsele sunt proaspete.

Grupul ROA Cluj are în prezent 26 de producători cu 400 de produse în portofoliu, precum produse din carne, lactate, ouă, prăjituri, îngheţată artizanală, bere artizanală, uleiuri presate la rece, fructe uscate, compoturi, dulceaţă, murături, produse de brutărie şi de patiserie.

Nu este o idee nouă, ci a fost importată. Acest concept de piață Reko a apărut în 2013, în țările nordice. Conceptul își propune să aducă în acelaşi loc produ­cătorii şi consuma­tori dintr-o anumită zonă. A prins rădăcini de la începutul anului 2021 şi în judeţul Cluj, „importat“ de antreprenoarea Carmen Leşe, care şi-a dorit să găsească o alter­nativă viabilă la supermarketuri pentru micii producători.

Produsele de pe Facebook, direct de la producători

„Conceptul Reko înseamnă consum responsabil şi a fost descoperit de colega noastră Carmen Leşe în timp ce căuta pe internet metode de a creşte mai bine găinile în sistemul tip free range (în aer liber – trad.). A găsit acest model la Thomas Snellman, care l-a inventat în 2013, pentru că în acea perioadă în Norvegia nu exista o posibilitate ca oamenii să-şi achiziţioneze produse direct de la producător, ci doar din supermarket. El s-a inspirat dintr-un model din Franţa şi l-a adaptat nevoilor din ţara sa. Totul se desfăşoară pe Facebook, o reţea de socializare, prin crearea unui grup cu producători locali din zona în care aceştia trăiesc şi fiecare producător a introdus mai mulţi consumatori în acel grup. Ofertele sunt postate pe grup cu denumire produs, preţ şi locul de întâlnire cu consumatorii“, a povestit Andreea Koronios, marketing manager al ROA Cluj, pentru ZF.

Alternativele pentru achiziția de alimente sunt din ce în ce mai multe în ultimii 20 de ani, iar relația cât mai directă dintre producător și consumator este tot mai căutată. 

„În 1 decembrie 2020 a avut loc prima întâlnire Reko la Cluj, însă Carmen Leşe, fondatoarea, l-a descoperit cu şase luni înainte. La început a adunat în jurul ei cinci producători, iar de acolo totul a crescut. Acum suntem 26 de producători şi în continuare ROA Cluj, marca noasră, este în creştere“, a afirmat Andreea Koronios. Grupul de pe Facebook numără aproape 17.000 de membri. În portofoliul ROA Cluj se găsesc în prezent circa 400 de pro­duse, cum sunt produse din carne, lactate, ouă, prăjituri, îngheţată artizanală, bere artizanală, uleiuri presate la rece, fructe uscate, compoturi, dulceaţă, murături, produse de brutărie şi de patiserie, potrivit reprezentanţilor grupului.

Producătorii sunt mulțumiți

„Eu am intrat în ROA în ianuarie 2021, când o prietenă mi-a zis de grup şi am fost încântată, pentru că produsul meu este foarte puţin cunoscut, laptele de măgăriţă, şi pentru mine faptul că producătorii se întâlnesc direct cu consumatorii a fost cel mai puternic argument să intru în ROA, pentru că pot să explic faţă în faţă consumatorilor cum să îl folosească şi ce beneficii are“, a spus Ileana Berci, fondator al businessului Magic Milk.

Ea are o fermă de 128 de măgăriţe şi a pornit afacerea în 2018, alături de fratele său, cu nouă măgăriţe. Femeia a menţionat că varianta de a vinde în supermarket a exclus-o din start, pentru că produsul său este perisabil, adică are o valabilitate de maximum 7 zile. „În ROA suntem o comunitate, iar noi, producătorii, îi ajutăm pe consumatori să găsească produsul pe care şi-l doresc aproape de casă şi la un preţ corect“, a întărit Berci.

„Un producător ca să ajungă în ROA trebuie să aibă produse de calitate, să aibă în regulă toate autorizaţiile pe care le cere statul român şi el, în principal, trebuie să fie om. Noi căutăm să ne asociem cu oameni cu care putem să construim. Un alt lucru la care ţinem este unicitatea în grup. (...) Unii producători au şi 100 de comenzi pe săptămână şi avem două întâlniri pe săptămână cu consumatorii, în patru puncte ale oraşului Cluj-Napoca, în diferite cartiere, şi fiecare întâlnire durează 45 de minute. Aşadar, ca producător, să ai atât de multe comenzi într-un timp atât de scurt este o realizare“, a precizat Andreea Koronios.

Cererea îi determină pe producători să își mărească producția

Bogdan Rus este administratorul Păstrăvăriei Rin - Romuli din judeţul Bistriţa Năsăud și deține un restaurant. De trei ani produce şi preparate pe bază de peşte, în special de păstrăv, spune că cererea din grupul ROA e atât de mare că în unele cazuri nu face faţă şi ia în calcul extinderea producţiei.

„Într-un an de experienţă la ROA m-am îndrăgostit de modelul acesta de desfacere a produselor şi înainte de sărbători am discutat cu nişte mici producători din Bistriţa să îl aducem şi la noi şi cred că ar merge şi în Bistriţa, pentru că avem clienţi, fiind şi un oraş destul de măricel“, a precizat Bogdan Rus.

„Oamenii au ales să cumpere produse de la noi în detrimentul supermarketurilor, pentru că acestea sunt pregătite în ziua livrării şi avem toată gama necesară pentru un coş de alimente. (...) Acum avem doi producători în grup care vor să replice modelul în zonele din care ei provin. Unul este Bogdan Rus de la Păstrăvăria Rin - Romuli şi mai avem un producător care va duce modelul la Arad“, a mai spus Andreea Koronios.

Comenteaza