“Metroul de Cluj va fi prea scump. Mai bine tren suspendat”

“Metroul de Cluj va fi prea scump. Mai bine tren suspendat”
Linia suspendată din Wuppertal este cea mai veche de acest fel din lume | Foto: Tribuna.ro

Soluția trenului suspendat este mai viabilă pentru Cluj-Napoca decât cea a metroului, mult prea costisitoare, susține Sorin Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

“Văzând costurile exagerate ale soluției propuse de Primăria Cluj-Napoca pentru realizarea metroului și luând în calcul și aspectele nevăzute / nestudiate legate de descărcarea arheologică pe traseul viitorului proiect propus în vederea realizării liniei de metrou, solicit imperios primăriei să extindă studiul actual pentru soluția tren suspendat. Specific faptul că am mai propus spre studiu astfel de soluții primăriei încă din anul 2017”, susține acesta.

El a declarat că metroul subteran nu reprezintă o soluție pentru decongestionarea traficului la Cluj-Napoca, doar descărcarea arheologică presupunând o perioadă de cel puțin 10 ani. În schimb, promovează ideea unui tren urban de suprafață sau suspendat.

"Nu știu dacă metroul la Cluj-Napoca este o soluție pentru azi pentru că în momentul nu putem discuta despre un proiect, neavând nici măcar studiul de fezabilitate. Oare când am putea circula cu un asemenea mijloc de transport la Cluj-Napoca? Peste 20 de ani? Singura soluție viabilă pe care o văd eu este un metrou de suprafață sau suspendat, precum cele din Germania, China sau Malaezia”, argumenta Bota.

Studiul de prefezabilitate pentru proiectul metroului a fost aprobat de Consiliul Local Cluj-Napoca, iar după aprobarea de către comuna Floreşti va fi trimis Guvernului României. Linia de metrou este pervăzută pe 14,4 km, cu 14 staţii şi va costa 986 milioane de euro, conform estimărilor municipalității clujene. În iunie 2021 va fi gata studiul de fezabilitate.

Asocierea SWS Engineering (Italia) - Systra (Franța) - Metrans Engineering (România) realizează studiile de prefezabilitate şi fezabilitate pentru proiectul metrou și tren metropolitan la Cluj-Napoca. În urma licitației, valoarea adjudecată este de 7,4 milioane de euro. Realizarea și predarea studiilor sunt urmate de licitația pentru proiectare și execuția propriu-zisă.

Trenul monoșină plutitor din Germania

Cea mai veche cale ferată electrică şi suspendată din lume se află în oraşul Wuppertal, din landul Renania de Nord-Westfalia. Liniile acoperă un traseu de 13,3 km, cu 20 de staţii, la 12 m deasupra râului Wupper, între localităţile Soonborner Strasse şi Vohwinkel. Wuppertal s-a dezvoltat foarte mult, iar străzile, proiectate doar pentru maşini şi pietoni, nu permiteau alte soluţii. Varianta construirii unui metrou a fost zădărnicită de terenul deluros, motiv pentru care arhitecţii oraşului au considerat că un tren suspendat e cea mai potrivită soluţie. Garniturile sunt suspendate pe o singură şină, construită sub un cablu de oţel, iar trenurile atârnă pe roţi acţionate de motoare electrice.

Comenteaza