Foto Mersul pe contrasens pe autostradă, o “modă” la Cluj. “Cerem revizuirea semnalizării!”

Mersul pe contrasens pe autostradă, o “modă” la Cluj. “Cerem revizuirea semnalizării!”
| Foto: API
Mersul pe contrasens pe autostradă, o “modă” la Cluj. “Cerem revizuirea semnalizării!”
Mersul pe contrasens pe autostradă, o “modă” la Cluj. “Cerem revizuirea semnalizării!”
Mersul pe contrasens pe autostradă, o “modă” la Cluj. “Cerem revizuirea semnalizării!”

Asociația Pro Infrastructură (API) solicită instituțiilor statului revizuirea semnalizării între nodurile șoselelor de mare viteză pentru a nu se mai ajunge la situații precum cele semnalate tot mai des, în ultima vreme, pe Autostrada Transilvania (A3).   

“Cerem Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii să revizuiască semnalizarea rutieră în noduri, în colaborare cu societatea civilă. Cerem Ministerului Transporturilor să colaboreze cu Ministerul Afacerilor Interne care a investigat aceste incidente și să publice o situație a nodurilor în care au avut loc astfel de incidente, a orelor din zi, a vârstelor șoferilor și alte informații relevante.

Este important ca societatea să înțeleagă magnitudinea și gravitatea acestui fenomen. Lipsa proiectării orientate pe șofer a drumurilor și semnalizării lor, lipsa testelor cu șoferi a indicatoarelor de orientare duce la proiectarea incoerentă a nodurilor și semnalizării.

Ideal ar fi ca toate nodurile să fie testate înainte de a fi construite, folosind focus grupuri sau realitatea virtuală. Este necesară și o campanie de sensibilizare a publicului la consecințele circulației pe contrasens pe autostrăzi”, transmit specialiștii API.

Aceștia susțin că intrarea pe contrasens pe autostradă nu este un fenomen specific românesc, mulți șoferi ajungând din greșeală în această situație chiar și în Germania sau SUA.

“Din păcate, investigarea acestor incidente în România relevă o concluzie îngrijorătoare: mulți români ajung pe contrasens perfect conștient, nu din neatentie, după ce au intrat pe autostradă legal, dar nu în direcția în care doreau să se deplaseze.

Pentru a corecta această situație întorc pur și simplu vehiculul și pornesc în sens opus. Pericolul de ciocnire frontală cu consecințe fatale e cu atât mai mare cu cât, după întoarcere, mulți dintre ei aleg să circule pe contrasens pe cea mai rapidă bandă a autostrăzii, că doar ei sunt obișnuiți să circule pe dreapta, adică stânga celor care circulă corect.

Și asta nu e tot: ca să scape cât mai repede din această situație, circulă cu viteză mare. Așa s-a întâmplat și în recentul incident din nodul Turda, unde un cetățean a condus câțiva kilometri pe contrasens pe A3, spre Gilău. Câțiva șoferi au reușit să-l evite în ultimul moment, dar în cele din urmă s-a oprit, așa cum era de așteptat, într-o coliziune frontală, din fericire fără consecințe grave.

Nu s-a născut încă șoferul care să nu fi ratat vreodată o ieșire sau intrare de autostradă, i se poate întâmpla oricui. În astfel de cazuri, continuați până la prima ieșire și orientați-vă după ce ați ieșit de pe autostradă.

Ca să evitați astfel de incidente, consultați harta înainte de a porni la drum și planificați cu atenție deplasarea în nodurile mai complicate (cum sunt nodul Turda și viitorul nod Sebeș), chiar dacă aveți GPS. Nu opriți și nu întoarceți pe autostradă, e pericol de moarte!

La prima vedere, autoritățile nu au ce face ca să evite astfel de cazuri, că doar nu putem lua măsuri pentru fiecare șofer care încalcă legea în mod grosolan. Dar acești șoferi pun viețile altora în pericol și e destul loc de mai bine în semnalizarea nodurilor rutiere și intersecțiilor din țară”, conform API.

Comenteaza