Foto Instituțiile de stat, depășite de tehnologie. RAR a lansat o aplicație inutilizabilă

Instituțiile de stat, depășite de tehnologie. RAR a lansat o aplicație inutilizabilă
Informatizarea Registrului Auto Român se face cu poticneli | Foto: RAR
Instituțiile de stat, depășite de tehnologie. RAR a lansat o aplicație inutilizabilă
Instituțiile de stat, depășite de tehnologie. RAR a lansat o aplicație neutilizabilă
Instituțiile de stat, depășite de tehnologie. RAR a lansat o aplicație neutilizabilă

Aplicația recent lansată de Registrul Auto Român (RAR) care ar trebui să ofere istoricul vehiculului este de neutilizat, cu toate că instituția se laudă că “este gândită să funcționeze permanent”, iar informațiile sunt găzduite “de cele mai performante echipamente”. Dacă în prima zi utilizatorul putea să introducă datele mașinii, dar nu îi mai ajungea pe e-mail codul de acces în sistem, vineri el nici măcar nu mai putea intra în aplicație. Conform conducerii RAR, aplicația nu a avut costuri de implementare, fiind creată de informaticienii instituției.

Instituția a venit inițial cu un anunț pompos, plin de majuscule și de semne ale exclamării. “RAR a lansat aplicația „ISTORIC VEHICUL”! Puteți afla în timp real informații esențiale despre un vehicul înregistrat în baza noastră de date. Aplicația dezvoltată de RAR se accesează GRATUIT!

Începând de astăzi, orice persoană care deține sau intenționează să achiziționeze un vehicul poate verifica istoricul acestuia (condiția fiind ca mașina să fi trecut cel puțin o dată pe la RAR), prin accesarea site-ului oficial al RAR.

Datele se obțin dacă solicitantul introduce în aplicație adresa de e-mail și numărul de identificare a vehiculului în cauză (seria de caroserie/ șasiu). Aplicația va genera un cod de acces, îl va expedia pe adresa de e-mail introdusă și, după validarea lui, va furniza către aceeași adresă informațiile pe care le-am considerat utile pentru deținătorul sau viitorul deținător al unui vehicul.

Datele generate sunt activitățile derulate la RAR, numărul de kilometri înregistrați în bordul mașinii (regăsiți în baza de date a RAR sau a stațiilor ITP autorizate), existența/ valabilitatea cărții de identitate a vehiculului, date tehnice și de identificare, gradul de poluare, valabilitatea ITP.

Atenție! Datele oferite reflectă configurația vehiculului și statutul acestuia și sunt valabile la data interogării acestora în sistemul nostru informatic. Aceste date nu sunt destinate comercializării, iar folosirea aplicației se supune unor termene și condiții, care sunt detaliate în momentul accesării aplicației „ISTORIC VEHICUL”.

Dacă aplicația se accesează în mod abuziv, solicitantului îi va fi restricționat accesul în consecință. Aplicația poate fi accesată și de pe smartphone. Aplicația reprezintă politica RAR de a sprijini cumpărătorul unui vehicul și de a-l informa, pentru ca acesta să facă o achiziție în cunoștință de cauză.

Principalele beneficii pe care le-am identificat se referă la posibilitatea verificării în timp real a corectitudinii datelor cuprinse în documentele însoțitoare ale vehiculului, a valabilității ITP și a succesiunii înregistrărilor valorilor odometrului, care ar trebui să fie sub forma unei creșteri continue. Orice punct de inflexiune ridică un semn de întrebare cu privire la posibila fraudare a kilometrajului real al unui autovehicul.

În viitor, avem în vedere extinderea domeniului informațiilor pe care le oferim, prin includerea și a unor date referitoare la eventuale daune și/sau reparații care interesează structura de rezistență a unui vehicul.

Întrucât acestea sunt informații care nu ne aparțin, este posibil ca furnizarea lor să comporte anumite costuri. Deocamdată să reținem că, prin lansarea aplicației gratuite, RAR se poziționează consecvent alături de cetățenii de bună credință îndreptățiți să beneficieze de servicii moderne și utile”.

Desființați de șoferi 

Anunțul inițial a fost urmat de o ploaie de reclamații din partea conducătorilor auto interesați, pe pagina de socializare a instituției. Iată doar câteva: “Felicitări, dar din pacate mailul pentru codul de validare nu prea vine, nici pe Gmail și nici pe Yahoo”, “Aplicația nu funcționează. Am verificat două mașini cu istoric în România și nu apar în baza dvs”, “Merge aplicația de bubuie”, “Cam câte secunde rezistă serverul RAR?”, “Codul de validare nu se trimite / nu ajunge; am încercat cu trei adrese diferite până acum... Îl trimiteți prin poștă cu confirmare de primire... ce D-zeu?”.

Alți șoferi sunt și mai sarcastici: “Aplicația merge ca în România... adică deloc”, “Aplicație IOS și Android... noi calculatoarele le folosim pe post de ghiveci, domnu’ inginer inspector, ce oi fi”, “A murit la intrare... la lansare adică”, “Da' ce merge site-ul, cum merge și România”, “Implementarea serviciului de verificare a istoricului mi se pare cel mult o glumă… cum e posibil ca dup[ 20+ încercări să îmi dea doar erori și Captcha expirat??? Trebuia anunțată pe 1 aprilie”, “Serverul e căzut de două ore, cel puțin de când încerc eu”.

Traficul, băgat la înaintare. Cel de pe internet

Ulterior, instituția a emis un nou anunț, fără a fi prea convingătoare. „Vă mulțumim pentru interesul pe care îl manifestați față de aplicația “Istoric vehicul”, pusă la dispoziție gratuit, începând, pe site-ul RAR. Numărul de accesări este în continuare foarte mare, motiv pentru care există fluctuații de funcționare.

Doar în primele șase ore de trafic numărul de solicitări a depășit 50.000, existând momente când s-au înregistrat simultan 4.000. Vă asigurăm că informațiile pe care le solicitați sunt găzduite de cele mai performante echipamente și că aplicația este gândită să funcționeze permanent. Suntem convinși că odată cu scăderea numărului uriaș de utilizatori simultan, blocajele independente de voința noastră se vor limita în următoarele ore/zile”, a transmis RAR.

Finanțele s-au făcut deja de rușine

Ministrul finanțelor, Eugen Teodorovici, anunța anul trecut că declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice va fi depusă pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, dar contribuabilii s-au trezit că acesta a devenit nefuncțional în perioada respectivă, ca urmare a numărului mare de accesări, fiind trimiși din nou la ghișeu. Și în acest an, depunerea declarației a fost amânată din martie în iulie.

Comenteaza