Cum va continua Autostrada Transilvania spre București. Patru tuneluri care străpung munții

Cum va continua Autostrada Transilvania spre București. Patru tuneluri care străpung munții

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a acceptat varianta cerută de primarii localităţilor de pe traseul Autostrăzii 3: patru tuneluri care vor străpunge munţii.

Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

După 15 ani de discuţii despre A3 Bucureşti - Braşov, autorităţile schimbă traseul care va traversa Valea Prahovei, pe tronsonul Sinaia - Azuga. Vor fi patru tuneluri care vor străpunge Munţii Baiului, pe partea dreaptă a sensului de urcare, pe o lungime de 8,5 km. Varianta tunelurilor, singura agreată de primarii staţiunilor de pe Valea Prahovei, a fost acceptată de reprezentanţii CNAIR şi de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, conform BZB.

Potrivit noului proiect, autostrada, în zona montană din judeţul Prahova, va avea în componenţă patru tuneluri, două în Sinaia, unul în Buşteni şi unul în Azuga. Până acum nu era în discuţie ca A3 să aibă în componenţă un tunel la limita Prahovei, dar s-a ajuns la această variantă după ce autorităţile au realizat că vechiul proiect ar fi afectat un cartier din Azuga, unde mai multe case şi blocuri ar fi trebuit demolate.

„Chiar zilele acestea reprezentanţi CNAIR ne-au cerut punctul de vedere cu privire la construcţia autostrăzii. După discuţii a rămas că vor prinde în proiect varianta pe care am propus-o eu”, a declarat Vlad Oprea, primarul din Sinaia. Potrivit edilului, la Sinaia sunt necesare două tuneluri, fiecare de 2 km, care vor străpunge Munţii Baiului.

„La Sinaia, A3 va intra în tunel din dreptul primului pod de la DN1, merge în munţii Baiului pe o lungime de 2 kilometri şi iese din munte pe o porţiune scurtă, în cartierul Clăbucet, pentru că apoi să intre din nou în munte pentru alţi doi kilometri”, a explicat Oprea.

Tunelul de Bușteni va avea 4 km şi va fi cel mai lung dintre cele patru propuse. Va intra în munte din dreptul cartierului Piatra Arsă şi va ieşi în imediata apropiere a castelului Cantacuzino din Buşteni. „Şi la Azuga va fi un tunel mic, dar acolo încă nu este definit proiectul foarte clar.

Este necesar acest tunel şi la Azuga pentru că va ocoli un cartier din zona gării. În varianta clasică ar fi trebuit să se demoleze câteva case şi chiar câteva blocuri. În plus autostrada trecea foarte aproape de oraş. La Azuga se face un tunel mai mic, probabil de 500 de metri, cel mult un kilometru, dar nu este bătută în cuie soluţia, este o chesiune total nouă, încă nu a fost studiată”, a explicat Vlad Oprea.

În vechea variantă, aprobată în 2006, erau necesare construirea unor drumuri de acces secundare către A3 care să facă legătura între DN, staţiune şi autostradă. În zonă, care este arie protejată, nu există drumuri forestiere, astfel că pădurea ar fi fost mult afectată de construirea autostrăzii la suprafaţă, aşa cum se punea problema în urmă cu 15 ani.

La fel, proiectele vechi ale tronsonului de autostradă din zona montană a Văii Prahova ar fi rupt staţiunea Buşteni în două, pentru că A3 trecea pur şi simplu prin mijlocul localităţii, începând din dreptul fostei fabrici de hârtie şi până la ieşire, paralel cu firul apei.

Mircea Corbu, primarul din Buşteni, susţine că mai există încă un inconvenient. Tronsonul de autostradă coincidea cu traseul centurii ocolitoare a Buşteniului, un proiect aflat în custodia Consiliului Judeţean Prahova şi el la faza de studii de fezabilitate de ani buni. Conform noii variante de proiect, autostrada „nu se vede în Buşteni”, spune edilul, aceasta va străpunge muntele pe 4 km şi va ieşi la Azuga, în spatele Spitalului de Ortopedie.

În prezent, A3 pe tronsonul Comarnic-Braşov este încă la faza de studiu de fezabiliate şi proiectare (noua variantă), licitaţia pentru execuţia lucrării fiind programată pentru 2024 cu termen de finalizare a proiectului „la cheie” timp de doi ani „dacă lucrurile merg bine”, potrivit oficialilor.

Varianta celor patru tuneluri este agreată de toţi primarii din staţiunile montante de pe Valea Prahovei. „Deşi este mai costisitoare, autostrada prin munte are o serie de avantaje. Execuţia se poate întinde pe întreg anul, spre deosebire de varianta autostrăzii de la suprafaţă unde nu s-ar fi putut lucra decât cinci, şase luni pe an din cauza vremii, se poate întreţine mult mai uşor pe timpul iernii, şi nu produce poluare masivă”, a mai spus primarul din Sinaia.

La Predeal, autostrada nu va pătrunde în munte, traseul său, deocamdată, este prin Valea Râşnoavei. În Braşov se lucrează în prezent la un tronson scurt de doar 5 km în zona Cristian. La tronsonul Ploieşti-Comarnic, există o problemă care implică o modificare a traseului vechi. Din cauza unui parc industrial construit de Consiliul Judeţean Prahova, autostrada va fi deviată pentru a nu se mai recurge la exproprieri, apoi va urma cursul râului Prahova până la Comarnic, paralel cu DN1.

Președintele Camerei Deputaților, Ludovic Orban, a declarat că va pune presiune pe ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, să continue Autostrada Transilvania (A3) de la Târgu-Mureș către Brașov. Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. Aceasta a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea totală fiind de 584 km.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Loading...
Comenteaza