Video Foto Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină

Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină
Cum arată lotul-ruină de 28 km din A3, început de Bechtel și lăsat în paragină

La aproape 20 de ani de la demararea lucrărilor, pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiș din Autostrada Transilvania, peisajul este unul dezolant.

Lotul de 28,5 km dintre Chiribiș și Biharia face parte din tronsonul Suplacu de Barcău – Borș al Autostrăzii Transilvania. Șantierul a fost început de americanii de la Bechtel în 2004 și continuat de spaniolii de la Corsan. Contractele cu ambii constructori au fost reziliate. În 2020, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a încredințat construcția lotului orfan grupului orădean Selina, însă, la un an de la semnarea contractului, proiectul este din nou pe cale de a fi abandonat din cauza unor neînțelegeri financiare.

"Peisaj dezolant pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiș din #AutostradaTransilvania: terasamente degradate pline de buruieni și culturi agricole, aliniament abia vizibil uitat de negura timpurilor și pile cu armături ruginite răsărite din loc în loc ca într-un film post-apocaliptic", scriu cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Povestea lotului este lungă. Conform API, lucrările au fost demarate în 2004 de Bechtel și reziliate în 2013, apoi re-contractate în 2015 cu spaniolii de la Corsan-Corviam și din nou reziliate în 2016 "pentru că noul-vechi antreprenor n-a făcut practic nimic". După o licitație lansată în 2017, în iulie 2020 s-a semnat contractul cu românii de la Trameco/Selina - 6 luni proiectare, 18 luni execuție, 326 milioane RON plus TVA.

"Dar drama halucinantă a acestui tronson blestemat este departe de deznodământ! Actualul constructor spune că diferențele din teren față de expertiza CNAIR sunt majore și cere peste 130 milioane de lei pentru lucrări suplimentare (40% din contract). Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR și ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenței, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR în licitația din 2017.
Acum există două soluții. Antreprenorul renunță la (o parte din) pretenții și se ajunge la o sumă de compromis care poate fi adiționată legal la contract sau se execută ce s-a licitat (cu unele modificări nesemnificative) și celelalte lucrări se scot separat la (încă o) licitație. Sau, desigur, se reziliază. A treia oară. Urmând, evident, încă niște ani de birocrație și degradări care vor crește și mai mult prețul final! Cerem responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România să tranșeze situația în cel mai scurt timp ca să putem finaliza acest segment blestemat până în 2024, la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată!", au mai transmis reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.

Comenteaza