Autostrada verde Transilvania. Cum va fi cosmetizată pentru banii europeni

Autostrada verde Transilvania. Cum va fi cosmetizată pentru banii europeni
Autostradă cu zone de protecție de pe continentul asiatic | Foto: Curly Tales

Șoseaua de mare viteză dintre Cluj și Sălaj este prevăzută cu perdele forestiere și stații pentru mașini electrice pentru a se încadra în cerințele europene de reducere a poluării în transport. Altfel va fi greu să luăm bani pentru autostrăzi de la Comisia Europeană (CE). 

"Am avut o întâlnire foarte productivă cu doamnele comisar Adina Vălean și Margrethe Vestager. Le mulțumesc amândurora pentru sprijinul acordat priorităților României din domeniul transporturilor și, cu precădere, proiectelor ce le dorim finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Am discutat aplicat despre Autostrada A7: Ploiești - Pașcani; Autostrada A8: Târgu-Mureș - Miercurea Nirajului și Leghin - Pașcani; Autostrada A3: Nădășelu - Poarta Sălajului; Autostrada A1: Margina - Holdea. Sunt proiecte mature și adaptate vremurilor noastre, prevăzute cu perdele forestiere și stații electrice de încărcare.

Infrastructura din România are nevoie urgentă de dezvoltare modernă și echitabilă între regiuni, iar PNRR este o sursă vitală de finanțare pentru țara noastră. Privesc cu încredere către finalizarea negocierilor dintre România și Comisia Europeană și mărturisesc că sunt nerăbdător să ne apucăm de construit", spune ministrul transporturilor, Cătălin Drulă. 

Autostrada Brașov – Cluj – Borș (A3) va fi mărginită de perdele forestiere, realizate de către Regia Națională a Pădurilor (Romsilva). Ele erau prevăzute, conform planului inițial, pe mai multe autostrăzi și drumuri naționale, în zonele cu risc de înzăpezire, pe 198 km și pe o suprafață de 594 ha. Din lungimea totală, 120 km sunt pentru protecția autostrăzilor A3, A2 și A1. Acțiunile de înființare a perdelelor forestiere se desfășoară în cadrul campaniilor de împăduriri derulate primăvara și toamna de către Romsilva.

Ce condiții ne impune Europa pentru autostrăzi

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat că autostrăzile sunt acceptate atât timp cât proiectele sunt suficient de mature, însă ele trebuie să aibă anumite calități în ziua de azi pentru a fi acceptate din punct de vedere al principiului "să nu facă rău", conform Republica.ro

"Pentru a primi finanțare o autostradă trebuie să fie verde - dacă are stații de încărcare pentru vehiculele cu emisii scăzute, dacă are legături intermodale, trebuie să-și propună să aibă toate studiile de mediu, să prezinte soluțiile adecvate de evitare a unui impact negativ. Acestea nu sunt foarte complicate și ceea ce se face de obicei pentru infrastructura de fonduri europene este acceptat și de data aceasta.

Sunt alte argumente care arată beneficiile unui segment de autostradă, iar acestea trebuie ilustrate pentru a arăta faptul că o autostradă este necesară, rezolvă anumite probleme de congestie, de calitate a aerului. Trebuie să aibă aceste elemente noi, de verde și de digital, sistem de transport inteligent. Deci un concept mai larg, dar autostrăzile sunt acceptate atâta vreme cât sunt mature și costurile lor pot fi analizate pozitiv.

Dacă se dorește o investiție pe rețeaua principală de transport, trebuie dovedit că această investiție nu va fi pierdută, în sensul în care la o modernizare ulterioară să nu fie luat totul de la capăt pentru a fi adus la standarde. Aici trebuie să fim puțin atenți pe coridoarele principale, pe rețeaua Core de transport, cum îi spunem noi.

Planul trebuie să răspundă celor trei cerințe mari: să aibă un procent de proiecte verzi, un procent de proiecte de digitalizare și să se supună, la fiecare proiect în parte, principiului "do not harm". Nu putem investi bani europeni în ceva ce poate dăuna mediului și climei pe termen lung. Experții CE din transporturi sunt într-un dialog permanent cu cei al Ministerului Transporturilor în cadrul Task Force-ului pe care l-am creat tocmai pentru a ajuta în rezolvarea micilor detalii". 

Comenteaza