Autostrada Transilvania ne va conecta cu Ungaria abia peste trei ani

Autostrada Transilvania ne va conecta cu Ungaria abia peste trei ani
Oamenii de afaceri locali fac presiuni asupra constructorului şi a beneficiarului să finalizeze cât mai repede porţiunea care leagă Ardealul de Vestul Europei.

O delegaţie a Federaţiei Patronilor Bihor (FPB) şi a Uniunii Naţionale a Patronatului Român (UNPR), formată din Vasile Fonoage, Angela Tebieş, Constantin Jurcă şi Dorel Puchianu, a avut prima întâlnire de lucru privind urgentarea tronsonului Suplacu de Barcău – Borş cu Victor Constantinescu, coordonator al consorţiului spaniol care a câştigat licitaţia, Corsan - Corviam Construccion, în prezenţa primarului Marghitei, Zoltan Pocsaly.
 
Vasile Fonoage a reactualizat eforturile organizaţiei pentru finalizarea urgentă a "tronsonului problemă" cu toţi miniştrii Transporturilor şi şefii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) responsabili din 2014 încoace. Discuţiile au făcut lumină asupra cauzelor care au determinat ca lucrările să demareze cu aproape doi ani întârziere. 

Se schimbă constructorul, se reiau autorizările
 
„Cauza fundamentală este una singură, birocratizarea excesivă şi lentă a acordurilor necesare reautorizării lucrării. O listă întreagă de detalii tehnice ale lucrărilor efectuate şi afectate de o conservare tehnică neadecvată, elemente cum sunt linia roşie, pila centrală, refacerea proiectului unui pod şi iluminării acestuia, organizarea de şantier întârziată de reglementări ridicol de limitate ale serviciilor de vidanjare, acorduri încrucişate ale mediului de la organe locale cu cele centrale au fost necesare a fi rezolvate, pentru că, odată ce se schimbă constructorul de la o lucrare deja autorizată, autorizaţia însăşi trebuie refăcută, nu actualizată doar cu schimbarea intervenită”, a menţionat Vasile Fonoage.

Procesele pentru exproprieri nu blochează lucrările
 
În privinţa exproprierilor, o hotărâre de guvern a rezolvat în sfârşit blocajul continuării lucrărilor: dacă proprietarul nu este de acord cu preţul oferit de piaţă, odată publicată decizia de expropriere devine executivă, acesta urmând să se adreseze justiţiei, deci constructorul nu va sta în loc, aşa cum se întâmpla cu ani în urmă, a precizat Victor Constantinescu.

Termen estimat de finalizare: 30 de luni

„Toate la un loc au făcut ca doar în această lună porţiunea de la km 11 la km 30 să fie pregătită pentru începerea lucrărilor. Evident că termenul de iulie 2017 al finalizării întregului tronson, stabilit în 2014, nu poate fi îndeplinit, emiţându-se un termen realist, de 30 de luni, al recepţiei finale.

Mediul de afaceri local şi naţional, prin FPB şi UNPR, şi-a oferit toată susţinerea şi sprijinul concret al membrilor pentru a ajuta consorţiul în executarea acestei investiţii într-un termen cât mai scurt. Atât partea spaniolă, cât şi FPB au stabilit de comun acord un program periodic de întâlniri informale şi de colaborare reciprocă pentru atingerea unui obiectiv atât de dorit de bihoreni, autostrada care să ne lege, ca în Vest, de Vest”, relatează reprezentanţii patronatelor.

Reprezentanţii statului s-au răzgândit. Reziliere anulată
 
La începutul lunii septembrie, noul ministru al Transporturilor, Sorin Buşe, se arăta nemulțumit de mobilizarea constructorului pe acest tronson, ameninţa cu rezilierea contractului şi solicita prezența la București a conducerii companiei spaniole responsabile de construirea secțiunii de 60 km, pentru a decide viitorul proiectului. 
 
"Constructorul nu are niciun impediment pentru efectuarea lucrărilor. CNADNR a acordat avansul aferent acestui proiect, iar antreprenorul a promis mobilizarea, lucru care nu s-a întâmplat. Dacă până în 15 septembrie, constructorul nu va demara lucrările la capacitate optimă, nu eliminăm varianta rezilierii pentru că ne dorim ca acest proiect să progreseze”, avertiza Sorin Bușe.
 
Pe 18 septembrie, directorul CNADNR, Cătălin Homor, constata pe şantier că lucrările sunt reluate. "S-a făcut un pas prin faptul că au fost aduse utilaje și muncitori care s-au apucat de lucru. Voi merge în continuare în control; este clar că în România, la noi, ca lucrările să meargă, trebuie să monitorizăm îndeaproape și permanent realizarea obiectivelor. Timpul care se scurge în gol, fără activitate susținută, serioasă pe șantier, este atât în defavoarea antreprenorului, cât mai ales a obiectivului".

Bechtel a făcut 39% din lucrare

Şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, estima în vară că finalizarea tronsonului se va produce până cel târziu în primăvara lui 2019. 39% din acest drum a fost construit de compania americană Bechtel.
 
Antreprenorul spaniol a câștigat licitaţia în mai 2015, CNADNR a emis ordinul de începere pentru proiectare și execuție după o lună, dar ultima variantă a proiectului tehnic a fost transmisă pentru avizare la Compania de Autostrăzi cu mare întârziere, în august 2016. Asocierea cuprinde firmele Corsan - Corviam Construccion, Consinit, Road Consulting & Design Solution, Via Design.
 
Proiectul autostrăzii Braşov - Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro.
 
Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind 2020. Din șoseaua Brașov - Borș, de 433 km, sunt finalizați 52 km, pe tronsonul Câmpia Turzii - Gilău, construit de Bechtel. În prezent se află în lucru sau în pregătire tronsoanele Gilău - Nădăşelu, Târgu-Mureş - Ogra - Câmpia Turzii, Suplacu de Barcău - Borş, iar pe alte secţiuni nu au fost selectați constructorii.

Comenteaza