"Antreprenorii de pe autostrăzile Transilvaniei să își plătească subcontractorii"

"Antreprenorii de pe autostrăzile Transilvaniei să își plătească subcontractorii"

Suma revendicată suplimentar de la statul român de antreprenorii ce au câștigat licitațiile pentru lucrări rutiere și de cale ferată este de 2,2 miliarde de euro. Prezent pe șantierele autostrăzilor care vor conecta Clujul, ministrul transporturilor susține că este "taxa pe prostie" plătită de România.  

”Dacă noi ne respectăm obligațiile de a face plățile la timp aceleași așteptări le avem și de la antreprenori în relația cu subcontractorii și prestatorii de servicii care lucrează pe aceste obiective de infrastructură”, spune Lucian Bode. 

Ministrul Lucian Bode și managementul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNIAR) au vrut să afle de la fața locului situația reală de pe șantierele Autostrăzii Transilvania și ale Autostrăzii Sebeș – Turda.

În prima parte a zilei, acesta s-a întâlnit cu antreprenorii, subcontractorii și prestatorii de servicii care execută lucrările la loturile Iernut-Chețani (17,9 km, realizat de Astaldi) și Chețani - Câmpia Turzii (15,6 km, realizat de Straco) ale Autostrăzii Transilvania (A3).

În cadrul discuțiilor purtate cu antreprenorul lotului Iernut – Chețani, reprezentanții acestuia au precizat că termenul prevăzut pentru finalizarea lucrărilor este iulie 2020. Nu aceeași situație se regăsește și pe lotul Chețani – Câmpia Turzii, în cazul căruia se înregistrează un stadiu fizic de peste 30%, situație generată de problemele cu care se confruntă în prezent antreprenorul care activează pe acest lot.

Seria întâlnirilor a continuat la centrul de coordonare și întreținere din localitatea Dumbrava cu toți factorii implicați în construcția Autostrăzii Sebeș – Turda (A10), respectiv cu cei care lucrează pe lotul 1 (17 km, realizat de asocierea Impresa Pizzarotti - Pomponio Construcţii) și lotul 2 (24 km, realizat de asocierea Aktor Technical Societe Anonyme – EuroConstruct Trading 98)

Ministrul a remarcat ritmul în care s-a lucrat în cazul lotului 1 unde s-a ajuns la un stadiu fizic de peste 80% față de lotul 2 unde se înregistrează un stadiu fizic de peste 60%. Bode s-a arătat nemulțumit de faptul că au fost înregistrate situații în care, deși CNAIR a achitat la timp toate facturile, antreprenorii nu și-au plătit subcontractorii și prestatorii de servicii, fapt ce a contribuit la scăderea ritmului de execuție a loturilor.

”Eu cred că statul român este onest și se achită de obligații față de antreprenor și îmi doresc ca și antreprenorul, la rândul său, să se achite de obligațiile pe care le are față de stat și față de antreprenor. Firmele românești care nu sunt plătite 3-4 luni de zile, au o direcție clară: faliment. Nu îmi doresc asta.

Nu doresc să reziliem contracte în derulare, dar oameni buni, să stăm și să constatăm că nu există progres fizic cu antreprenori neplătiți, nu cred că este normal să stăm și să ne uităm. Este inadmisibil ca infrastructura din România sa bată pasul pe loc din cauza relației foarte proaste dintre antreprenori și subcontractori.

Rog contractorii s[ găsească soluții imediate pentru a plăti subcontractorii. Altfel, riscăm să intrăm în faliment cu toții. Până la urmă, toți avem de pierdut dintr-o relație deficitară. Vremea promisiunilor și a dezinteresului a trecut! Este momentul să arătam cetățenilor, prin fapte, nu prin povești, că statul este în slujba contribuabililor.

Din 2007 până astăzi, România a înregistrat revendicări, de 2,2 miliarde de euro, pe feroviar şi pe rutier! Ne putem imagina câţi kilometri de autostradă puteam realiza noi cu 2,2 miliarde? Nu contest, în acest domeniu sunt revendicări, este firesc, în toată lumea e aşa, dar 2,2 miliarde - cred că nu greşesc când spun că asta - e taxa pe prostie, să nu spun că e altceva. La dimensiunea asta au ajuns claim-urile în România în 12 ani. România are nevoie de autostrăzi. România se poate dezvolta dacă va avea autostrăzi”, a declarat ministrul.

Comenteaza