Administrația Boc, somată să prioritizeze trenul metropolitan

Administrația Boc, somată să prioritizeze trenul metropolitan

Un deputat clujean cere Primăriei Cluj-Napoca să facă o prioritate din trenul metropolitan și să decongestioneze axa est – vest a municipiului.

„Vedem rezultatul când Guvernul României investește de 16 ori mai puțin în infrastructura feroviară decât în cea rutieră: dezastru. Decidenții României ne poluează și ne lungesc timpii de călătoria prin politicile catastrofice de subfinanțare a transportului feroviar. Avem nevoie de trenuri rapide care unesc Transilvania de capitală, Moldova de Basarabia, România de Europa Centrală și de Vest.

Țările occidentale investesc în medie o treime în transport feroviar și două treimi în cel rutier. În contextul crizei climatice, a poluării generate de transportul aerian și rutier, raportul trebuie să fie invers, prioritatea să fie transportul feroviar. România este departe de acest deziderat din cauza lipsei unei viziuni progresiste și ecologiste privind transportul public”, consideră Adrian Dohotaru.

“Ne-am transformat orașele în cimitire de mașini aduse second din vestul continentului, am lăsat de izbeliște transportul feroviar, nici nu am gândit în orașe coridoare pietonale și cicliste ori trenuri metropolitane pentru a decongestiona traficul auto.

Cer guvernului Dăncilă să facă, asemenea țărilor vestice, o treime din investiți în transportul feroviar. Cer administrației Emil Boc să prioritizeze trenul metropolitan și să ne ofere un dead-line clar de funcționare a trenului rapid care va contribui parțial la aerisirea traficului pe axa est - vest din jurul Clujului”, atenționează deputatul clujean.

Autostrăzile de pe teritoriul Clujului sunt departe de a fi terminate, nici unul dintre termene nefiind respectat până acum. Autostrada Sebeș - Turda (A10) are 70 km şi trebuia să fie gata din 2016. Ea e împărţită în patru loturi, ultimele două fiind deschise circulației: Aiud – Decea (12,5 km) și Decea – Turda (24,3 km). Lotul 1 (Sebeș - Pârâul Iovului) are 17 km, iar lotul 2 (Pârâul Iovului – Aiud), 24,3 km. Costul autostrăzii se ridică la 420 de milioane de euro, fără taxa pe valoarea adăugată.

Proiectul Autostrăzii Transilvania Braşov - Cluj - Borş (A3) a început în 2004, în baza unui contract - estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde - încheiat cu Bechtel (SUA), ce trebuia executat până în 2012. Contractul a fost reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte independente, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș.

Nici transformarea căii ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor pentru a permite rularea trenurilor cu viteză mare nu este finalizată, acest proiect fiind încă înghețat în faza studiului de fezabilitate. Cu toate acestea, politicienii aflați la guvernare au promis în mod repetat un tren rapid Budapesta – Cluj – București. Compania de stat CFR SA a precizat că singura porțiune de pe teritoriul județului pe care se poate circula acum cu 120 km/h este cea dintre Cluj-Napoca și Apahida (18 km).

Comenteaza