Video Tarcea, despre metrou: "Nu putem discuta de un pericol de a nu avea finanțare" / Mai este valabilă programarea din PNRR, 7 stații gata până în iunie 2026?

Tarcea, despre metrou: "Nu putem discuta de un pericol de a nu avea finanțare" / Mai este valabilă programarea din PNRR, 7 stații gata până în iunie 2026?

Începând cu 11 august 2025 se lucrează la construcția puțului de lansare pentru cele două mașini de forat tuneluri (TBM – Tunnel Boring Machine), structura subterană esențială de unde vor porni galeriile metroului din Cluj, anunță constructorul turc Gulermak, antreprenorul care va executa metroul din Cluj-Napoca.

"Acest proiect generează foarte multe controverse, e și normal. Este un proiect extrem de mare și extrem de important pentru termenul mediu și lung. Sunt 11 orașe similare cu Cluj-Napoca în această parte de lume unde funcționează metroul. 

Este un pas important. Prima bornă 24 iulie, când am început lucrările la grinda de ghidaj și 11 august, când am început săpăturile la puțul de lansare. Vorbim de utilaje care au peste 320 de tone, care trebuie coborâte în subteran. 

Este mult mai complex decât un proiect de centură metropolitană sau autostradă, se lucrează cu peste 150 de proiectanți și e nevoie de peste 40 de avize la fiecare etapă, fiecare stație. Am reușit să trecem peste toate greutățile de până acum. Asamblarea cârtițelor va dura circa o lună și apoi vom ști când vor putea începe forajele, pentru că ele nu se pot opri. Cele 7 stații trebuie să fie pregătite - fiecare are proiect diferit.

Fiecare etapă prin care am trecut este un succes al acestui proiect, care va merge mai departe. Sunt sceptici, dar noi spunem răspicat și tare, avem un obiectiv de finalizare al acestui proiect. Atâta timp cât l-am aprobat în Consiliu Local, avem obligația să îl ducem la bun sfârșit. Am semnat contractul de finanțare pentru metrou, cu 3 surse - UE, naționale, certificate verzi. Guvernul decide cum le utilizează. Guvernul decide de unde face decontarea acestor bani, din PNRR sau alte surse de fonduri europene, noi nu suntem parte la acest punct. Avansul s-a plătit.

Nu putem discuta de un pericol de a nu avea finanțare. Suntem conștienți că va fi și un deranj în oraș, discutăm de praf, de zgomot, de ambuteiaje, de săpături deschise, dar suntem pregătiți pentru a diminua disconfortul pe care îl vor simți clujenii'', a declarat Dan Tarcea, viceprimarul Clujului. 

Acesta a vorbit și despre eventualele decalaje la proiect.

''Există un decalaj. Pe perioada contractului există și o perioadă de recuperare a decalajelor. Există un exemplu în Stuttgart, unde la gară vor să facă un tunel care să lege un metrou, au o întârziere de 10 ani și de la un buget de 4 mld și au ajuns la 16 mld. Lucrurile aceastea se întâmplă, pentru că vorbim de proiecte extrem de complicate, dar care vor aduce beneficii pe care noi aztăzi nu ni le putem imagina. Poți să impui restricții, reguli, poți să crești suprafața pietonală și de spații verzi, pentru că ai alternativă de mobilitate. O centură metropolitană nu poate oferi toate aceste elemente, oferă o alternativă pentru traficul de tranzit, dar cine va vrea să meargă din Mănăștur în Mărăști nu va merge pe centură. Cele două proiecte sunt complementare. Au mers pe culoare diferite. Dacă noi nu am fi făcut demersurile pentru metrou, nu am fi fost mai departe cu centura metropolitană'', a mai spus Tarcea. 

Până în 31 iulie 2026 trebuie să se finalizeze 7 stații (Țara Moților Florești - Mănăștur Cluj-Napoca): ''Nu înseamnă că se va circula”, a explicat Emil Boc. 2031 este termenul final de finalizare a întregului proiect al metroului, cu toate cele 19 stații, din Sopor în Florești.

Tarcea a punctat că mai sunt valabile fazele impuse prin PNRR pentru proiect (ex. iunie 2026, finalizare structură de rezistență stații). ''Nu avem alte comunicări, rămânem în cadrul celor 7 stații, așa cum a fost comunicat prin PNRR. Timpul este strâns. Metroul are autorizație de construire, dar stațiile vor avea proiecte tehnice separate''. 

Etape tehnice

Lucrările pentru puțul de lansare intră într-o etapă de construire a pereților mulați. Aceștia vor avea peste 20 de metri adâncime și vor fi realizați prin săpare mecanizată a șanțurilor verticale, umplerea lor temporară cu bentonită – o suspensie specială ce împiedică surparea solului – și introducerea unei cuști metalice de armătură care asigură rezistența structurii.

Ulterior, șanțurile sunt umplute cu beton, formând o barieră solidă ce stabilizează terenul, etanșează perimetrul și protejează lucrările din interior.

Finalizarea acestei etape va permite începerea excavației propriu-zise și turnarea plăcii groase de beton armat la baza puțului, pe care vor fi montate utilajele de forare TBM. Ulterior, componentele celor două TBM-uri vor fi coborâte în puț pentru a fi asamblate.

Magistrala I de Metrou Cluj este o linie de metrou ușor cu o lungime de peste 21 km, ce include 19 stații subterane, un depou suprateran și două galerii de tunel construite prin tehnologii moderne de foraj mecanizat (TBM) și săpături deschise.

Infrastructura proiectului presupune execuția de tuneluri circulare cu diametrul interior de 5,5 metri, interstații în structură rectangulară, structuri de acces și evacuare, spații tehnice, precum și un sistem de galerii adaptat traseului urban.

Constructorul desemnat este Asocierea MetWorks (Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gulermak Spolka Akcyjna, Alstom Transport S.A. si Arcada Company SA), prin Gülermak Ağır Sanayi İnșaat Ve Taahhüt A.Ș., în calitate de lider.

Comenteaza