Realizare metrou Cluj: 1 miliard euro! Cât va costa întreţinerea anuală şi de unde vin banii

Realizare metrou Cluj: 1 miliard euro! Cât va costa întreţinerea anuală şi de unde vin banii

Studiu de prefezabilitate pentru proiectul metroului la Cluj-Napoca a fost aprobat în unanimitate, marţi, în şedinţa de Consiliu Local. După aprobarea şi de către comuna Floreşti, studiul va fi trimis la Guvernul României.

Aşadar, linia de metrou va avea o lungime de 14,4 km, 14 staţii şi va costa 986 milioane de euro. Durata de implementare este de 128 de luni. În iunie 2021 va fi gata studiul de fezabilitate.

De asemenea, conform Planul Național de Investiții și Relansare Economică a Guvernului Orban, care cuprinde, potrivit edilului Emil Boc, metroul, trenul metropolitan şi centrua metropolitană, este estimat şi costul de funcţionare a metroului: 21 de milioane de euro anual, bani care ar urma să provină din încasări şi subvenţii: „Subvențiile vor fi locale sau naționale, aşa cum e pentru toate metrourile din lume. Subvenţiile, aşa cum e la Bucureşti, acoper între 40 și 60% din costuri. Asta ar însemna 10-11 milioane de euro pentru metroul din Cluj”, a explicat Boc, care a exemplificat cazul Companiei de Transport Public (CTP), care primește anual de la bugetul local, pentru toate facilităţile de funcţionare, subvenții de 14,7 milioane de euro.

Amintim că asocierea SWS Engineering Spa (Italia) - Systra (Franța) - Metrans Engineering (România) realizează studiile de prefezabilitate şi fezabilitate pentru proiectul metrou și tren metropolitan la Cluj-Napoca. În urma licitației valoarea adjudecată este de 7,4 milioane de euro. Realizarea și predarea studiilor sunt urmate de licitația pentru proiectare și execuția propriu-zisă.

Proiectulul metroului este gândit în două etape

”Metroul are două etape de implementare. Prima etapă e din Florești, într-o zonă stabilită de specialiști care să permită cât mai multor locuitori din comună să acceseze metroul; se va trece pe la viitorul spitalul de urgență și Vivo, după care metroul intră în Cluj-Napoca și continuă până la podul IRA, bineînțeles cu stațiile aferente pe o lungime de 20 km. În Florești ne gândim să avem metrou de suprafață.

Așa reducem costurile, mai ales că aici avem și celălalt proiect, de centură metropolitană care va lua din presiunea de trafic. La toate aceste stații de metrou vor ajunge mijloace de transport în comun care să preia călătorii și să îi transporte spre diferite zone din oraș. De asemenea, au prevăzute soluții de park and ride. Etapa a doua e din Gilău până în Florești”, a explicat primarul Emil Boc.

Boc a precizat că finanțarea pentru aceste proiecte va fi asigurată din fonduri europene, naționale și locale, inclusiv fonduri private, prin intermediul unui parteneriat public-privat.

Metrou

Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes: în prima etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA); în a doua etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.

Pe noua linie de metrou sunt propuse 14 stații. Având în vedere importanța comunei Gilău în zona metropolitană, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via Autostrada Transilvania – pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană.

După aprobarea studiilor pentru metrou, urmează paşii pentru realizarea trenului metropolitan.

Comenteaza