Ultimele două tronsoane ale Autostrăzii Sebeș-Turda, date în folosință în acest an

Ultimele două tronsoane ale Autostrăzii Sebeș-Turda, date în folosință în acest an

Prefectul Clujul, Mircea Abrudean a făcut un inventar, la ZIUA LIVE, al stadiului lucrărilor la principalele autostrăzi din zona Clujului. Vesta bună este că în acest an, cel mai probabil din toamnă, se va circula pe Autostrada Sebeș - Turda (A10), de la Sântimbru la Ciumbrud.

”Am fost în vizită cu ministrul Transporturilor pe aceste șantiere și pot spune că este problemă generalizată pe șantierele mari, unde contractorii nu își plătesc subcontractorii, deși ei își primesc banii la timp de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR).

La A10 vorbim despre lotul I, Sântimbru - Lancrăm, unde antreprenorul general, Pizzarotti, este la un stadiul fizic de 82% din lucrări. Estimarea de punere în funcțiune este trimestrul II al acestui an. Aici s-a mai rezolvat din problema plăților către subcontractori.

Al doilea lot, Sântimbru - Ciumbrud, este puțin mai în urmă. Stadiul fizic este de 65%, antreprenorul general este firma grecească Aktor, care estimează darea în folosință în trimestrul III al anului 2020. Eu sper să fie pe finalul anului, estimările lor sunt puțin mai optimiste.

Spre Târgu-Mureș lucrările stau puțin mai rău. Există lotul Câmpia Turzii - Chețani, gestionat de firma românească Straco, căreia i s-a solicitat falimentul de către subcontractori și furnizori. Ar fi o mare problemă dacă ar intra în faliment.

Ar însemna blocarea acelui tronson, aflat la 36% din lucrări. Apoi lotul II, Chețani- Iernut, unde antreprenor este Astaldi, este la 85% din lucrări, estimarea este că în luna iunie se dă în folosință acest lot”, spune Abrudean. În privința tronsonului Nădășelu - Suplacu de Barcău, al Autostrăzii Cluj-Borș (A3) veștile nu sunt însă prea bune.

”La tronsonul Nădășelu - Suplacu de Barcău se lucrează foarte puțin; sunt probleme cu documentațiile tehnice pentru proiectare și execuție, care sunt în clarificări până la finalul lui ianuarie, iar în februarie ar trebui să se lanseze licitația pentru execuție”, a spus Mircea Abrudean.

Există și alte câteva proiecte de infrastructură care au avansat și care urmează să descongestioneze traficul în zona Turda și Baciu. ”Drumul de legătură Tureni - Mărtinești cu A3 este în fază avansată de proiectare. Este un tronson de 5,3 km, va fi drum cu două benzi pe sens, regim de drum expres.

Termenul de realizare este patru luni proiectarea și 16 luni execuția, pentru că implică un viaduct de 600 m. Acest lucru e deja bugetat de CNAIR și cred că se va realiza în cel mai scurt timp. Va degreva foarte mult traficul din zona Turda. Dacă ne luăm după estimările CNAIR, sperăm ca în toamnă să înceapă lucrările.

În zona Baciu există, de asemenea, un proiect de lărgire la patru benzi pe un tronson de 1,8 km și realizarea unui sens giratoriu în zona Napolact, care e deja în fază avansată de proiectare și se va executa în cel mai scurt timp.

Mai există Drumul Național nr. 1R, Huedin - Fântânele, un drum turistic pe care mulți clujeni îl circulă pentru care este un proiect care va intra în execuție, de reabilitare și modernizare, 29 km, termenul de finalizare fiind iunie 2020. De asemenea, așternerea unui covor asfaltiv de 33 km, între Petrom Baciu și Topa, cu termen de finalizare primul semestru al acestui an.

Prefectul se va implica în urgentarea avizării proiectului centurii metropolitane a Clujului. ”Centura este în fază finală privind studiul de fezabilitate și urmează etapa de obținerea avizelor. E un proiect foarte mare. Rolul Instituției Prefectului intervine tocmai în această fază, de obținere a avizelor.

Vreau să mă implic în blocajele care apar la avizare, unde timpii sunt maximali. Le-am spus colegilor că acolo unde avem 30 de zile maximum să dăm un aviz, nu stăm 29 de zile și abia atunci cerem clarificări și mai lungim cu 30 de zile. Trebuie să rezolvăm rapid aceste situații.

Mai ales că sunt proiecte de infrastructură care ne privesc pe toți și vor afecta calitatea vieții noastre. Pentru acest proiect vorbim de o finanțare europeană, fiind vorba de sute de milioane de euro. Nu ai cum să gestionezi o asemenea investiție din bugetul local sau național”, a adăugat Mircea Abrudean.

Comenteaza