Big Brother intră în misiune pe marile șosele din România. De când vor fi monitorizați șoferii în timp real

Big Brother intră în misiune pe marile șosele din România. De când vor fi monitorizați șoferii în timp real

Drumurile expres și naționale din România vor fi monitorizate integral printr-un sistem amplu de supraveghere. 

Începând de vineri, ora 14:00, toate drumurile expres și naționale din România vor fi monitorizate integral printr-un sistem amplu de supraveghere, implementat pentru creșterea disciplinei rutiere și reducerea numărului de accidente, potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI), notează evz.ro. 

România, într-o nouă etapă în monitorizarea traficului

Primele camere de supraveghere au fost deja activate pe DN1, pe autostrăzile A1, A2, A3 și A10, dar și pe principalele bulevarde din București: Iuliu Maniu, Regina Elisabeta, Gheorghe Magheru, Unirii, Aviatorilor și I.C. Brătianu.

De vineri, sistemul se extinde inclusiv pe drumurile expres (DEx12, DEx16, DEx4, DEx5A, DEx6) și pe drumurile naționale DN2 – DN7, împreună cu arterele adiacente, acoperind practic o rețea națională completă.

Cum funcționează sistemul

Proiectul face parte din programul de Supraveghere Inteligentă a Traficului Rutier, coordonat de MAI și Centrul de Informatică Rutieră.

Rețeaua de camere este conectată la o bază centrală administrată de Direcția Rutieră, capabilă să:

  • recunoască automat numerele de înmatriculare (ANPR),
  • verifice în timp real valabilitatea RCA, ITP și rovinietei,
  • măsoare viteza instantanee și media între puncte,
  • semnaleze vehicule suspecte sau implicate în cercetări penale.

Sistemul comunică și cu platforma ETRAFFIC, folosită pentru analiza fluxurilor de trafic, optimizarea semaforizării și identificarea zonelor aglomerate.

Potrivit Ministerului Transporturilor, obiectivul principal este creșterea siguranței pe drumuri. Totuși, surse din sistem arată că există și o componentă fiscală, deoarece platforma permite corelarea datelor din trafic cu sistemele RO e-Transport și RO e-Factura.

„De exemplu, un camion care apare pe camere fără a avea înregistrare în e-Transport poate fi semnalat automat inspectorilor ANAF”, explică o sursă tehnică implicată în proiect.

O rețea națională de monitorizare

În prezent, sistemul însumează peste 10.000 de camere fixe și mobile, cu date centralizate în 24 de centre regionale. Acestea sunt dotate cu tehnologie de analiză video bazată pe inteligență artificială, capabilă să identifice:

  • depășiri neregulamentare,
  • treceri pe roșu,
  • opriri ilegale,
  • folosirea abuzivă a benzii de urgență,
  • lipsa centurii de siguranță sau utilizarea telefonului la volan.

Informațiile sunt transmise automat către poliția rutieră, care poate genera procese-verbale electronice fără intervenție umană.

Comenteaza