"Piraţi" deghizaţi în transportatori oneşti. Nu poate statul amenda cât pot ei încasa

Transportul judeţean de persoane din Cluj riscă să devină un haos, dacă nu a devenit deja. Astăzi vă propunem un caz reclamat de Alin Tişe din transporturi.

Dincolo de graniţele „metropolei", între care operează din 2014 Compania de Transport Public (CTP), în transportul de persoane sunt numai firme private. Atât în cel judeţean, cât şi în cel interjudeţean. Aceşti antreprenori se luptă pe viaţă şi pe moarte pentru banii clienţilor. Normal ar fi să se respecte între ei, pentru că toţi au de achitat rate la leasing, salarii la şoferi, carburant, mentenanţă la maşini etc. şi să le ofere clienţilor condiţii cât mai bune. Tot în semn de respect. Dar sunt destui care nu fac nici una, nici cealaltă. Programul de transport este făcut în aşa fel încât fiecare să îşi poată exploata feliuţa la maximum. Există însă firme cărora le trebuie, cu forţa, şi prăjitura vecinului.

„Poliţia" merge cu „ia-mă nene"

La nivel naţional, operatorii sunt controlaţi de ISCTR (Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier), dar instituţia nu are competenţă în verificarea respectării caietului de sarcini şi a programului de transport judeţean. Acesta este atributul Autorităţii Judeţene de Transport (AJT), din cadrul consiliului judeţean. În mod straniu, la Cluj, „poliţia transportului de călători" nu are în dotare nici măcar o maşină. Reprezentantul comisiei merge la control prin judeţ cu „ia-mă nene"; mai concret, îi roagă pe inspectorii de la ISCTR să treacă să îl ia de acasă, când are de efectuat o verificare în comun.

„Personajul principal" al articolului nu este însă Octavian David, ci grupul de firme Alis. Sunt tot mai multe plângerile privitoare la felul în care societăţile care compun grupul încalcă legea cu un tupeu incredibil, prejudiciind alte firme şi ignorând interesele pasagerilor. Totul se întâmplă cu concursul autorităţilor, pentru că altfel nu se poate explica de ce Alis face tot ce altora le este interzis.

Clienţii lui Alin Tişe, păcăliţi de Alis

Recent, un proprietar de firmă de transport (coincidenţa face să aibă nume de politician), Alin Tişe, a reclamat la AJT că o societate din grupul Alis îi fură şi păcăleşte clienţii. Tişe, proprietarul societăţii Alindorin Tur SRL, are curse Cluj - Călăţele, iar drumul său se intersectează, până la Huedin, cu cel al companiei Sosim Trans SRL, intrată din 2 mai pe traseele Cluj - Gilău şi Cluj - Huedin în locul Tours Claus SRL (atât Sosim, cât şi Tours Claus fac parte din grupul Alis). Mai exact, în loc să plece la 15:30, autobuzul Alis porneşte la 16:00, cu numai 20 de minute înainte de Alindorin Tur. „Îmi iau toţi călătorii. Pierd foarte mulţi bani, am ajuns să circul cu 3-4 pasageri. Nu îmi scot nici banii de carburant. Cei de la Alis le-au spus călătorilor mei tradiţionali că nu mai fac traseul; i-au păcălit. Am făcut plângere la domnul David, care a venit şi a dat amenzi, însă nu s-a schimbat nimic. Acum am trimis o nouă plângere", s-a plâns Tişe din transporturi.

La controlul de sub podul de la Gilău al autostrăzii, AJT a avut o revelaţie: o altă firmă făcea traseele în locul Sosim, lucru interzis fără echivoc de lege. „Am descoperit că traseul este efectuat de Tours Claus, în baza unei licenţe de traseu anulată de instanţă. Am ridicat licenţa, am trimis-o la Autoritatea Rutieră Română şi am amendat Tours Claus, în baza Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007", a declarat David.

Iată ce spune legea amintită: „(7) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi, pentru următoarele fapte: (...) j) nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (1) privind respectarea regulamentelor şi caietelor de sarcini ale serviciilor de transport public local". Practic, aceasta este cea mai mare amendă care se poate da unui transportator. Dacă situaţia persistă, Octavian David trebuie să ceară poliţiei rutiere să indisponibilizeze maşinile, adică să ridice plăcuţele de înmatriculare şi să reţină taloanele.

Incidentul vine în sprijinul gilăuanilor, care - nemulţumiţi de condiţiile oferite de Alis - au cerut anul acesta, printr-o petiţie semnată de peste 1.000 de persoane, intrarea Companiei de Transport Public în comună. Până la terminarea actualul program de transport, 2014-2019, schimbarea de operator nu se poate face legal decât dacă, în urma unor abateri, societăţii Sosim Trans i se retrage licenţa de traseu.

„Piraţi" cu vechime. „Nu puteţi voi amenda cât putem noi încasa"

Practica de „piraţi" amendată sub podul de la Gilău este cu repetiţie. Anul trecut, David a descoperit mai multe maşini de la alte firme din cadrul Alis care circulau pe traseul Cluj - Turda, deţinut la acel moment de Autotrust Corporation. De subliniat că omul care a condus Autotrust şi este unul dintre capii Alis tocmai a fost ales consilier judeţean: Alin Popovici, de la PSD.

ZIUA de CLUJ a mai scris, în repetate rânduri, că Tours Claus face şi promovează intens pe internet traseul Cluj - Bucureşti, pentru care însă nu are licenţă. De la Aiud, maşinile îşi pun plăcuţă pe care scrie „cursă specială", pentru a scăpa de posibile amenzi. Cursa aceasta a trecut inclusiv prin momente de ridicare a plăcuţele de înmatriculare şi reţinere a talonului. A continuat însă să funcţioneze, pe principiul „nu puteţi voi amenda cât putem noi încasa".

La Turda, Alis face transport de persoane local pe drumul spre Câmpia Turzii, dublând ilegal cursele Societăţii de Transport Pulic. STP a dat în judecată Primăria Turda, socotind că aceasta a permis celor de la Alis să îi concureze, şi a cerut despăgubiri. Ca urmare, municipalitatea a chemat în garanţie grupul Alis; adică dacă trebuie plătite daune, să le achite cei care au încasat banii.

Exemplele ar putea continua, iar în zilele următoare vom reveni cu unele de-a dreptul scandaloase. Printre alte priorităţi ale noului preşedinte de consiliu judeţean, una trebuie să fie aceasta, de a veghea ca operatorii să respecte legea, concurenţa şi călătorii, pentru ca asemenea situaţii să nu se mai repete.

Am încercat să cerem un punct de vedere de la patronii firmelor Tours Claus, Liviu Jişa, şi Sosim Trans, Sorin Şipoş, dar aceştia nu au răspuns la telefon.

 

Comenteaza