Park and Ride-ul de lângă Aeroport prinde contur. Finanțarea multianuală de peste 62 de milioane de lei, aprobată de CJ

Park and Ride-ul de lângă Aeroport prinde contur. Finanțarea multianuală de peste 62 de milioane de lei, aprobată de CJ

„Park and Ride”, una dintre cele mai importante investiții ale Consiliului Județean Cluj în domeniul decongestionării traficului și a stimulării mobilității urbane, va fi finanțat din bugetul instituției, printr-o alocare multianuală.

Astfel, în cadrul ședinței ordinare de azi consilierii județeni au aprobat proiectul de hotărâre inițiat de vicepreședintele Marius Mînzat privind modalitatea de finanțare a obiectivului „Park and Ride” și indicatorii tehnico-economici ai investiției care va fi localizată pe strada Traian Vuia, în vecinătatea aeroportului clujean.

”Este un proiect important pe care Consiliul Județean Cluj l-a gândit în colaborare cu Primăria Cluj-Napoca. S-a realizat un studiu de fezabilitate care a stabilit că infrastructura de park an ride va sprijini și încuraja folosirea transportului public și mersul cu bicicleta sau alte mijloace alternative. Această construcție va fi realizată pe terenul nostru de pe str. Traian Vuia, teren adiacent aeroportului. Iar abia în etapa a doua se va face și centrul de conferințe și târguri internaționale.

Studiul de fezabilitate a stabilit concret cum putem realiza acest park and ride care va avea un drum de acces la drumul național, o platformă cu 365 de locuri de parcare, 8 peroane de autobuz care vor face legătura cu municipiul Cluj-Napoca și celelalte localități ale județului.

În a doua etapă vor fi amenajate 490 de locuri de parcare, astfel că în total vom ajunge la aproape 1.000 de locuri.

Pe lângă locurile de parcare va fi realizat un terminal tip autogară corpul 1 și un corp 2 pentru autocare și de asemenea, o piațetă publică.

Pentru corpul 1, avem în vedere și faptul că există acum o discuție la nivel național referitoare la trecerea Serviciilor de Permise și Înmatriculări în subordinea sonsiliilor județene. Ne gândim ca în corpul 1 să le alocăm spațiu pentru acest lucru. Dacă aceste serviciu rămâne la Prefectură, vom face un parteneriat cu prefectura ca să putem muta acolo aceste servicii, fiind și suficient loc de parcare. Pentru proiectul de park and ride urmează să obținem autorizația de construire. Cheltuielile nu sunt așa de mari în această primă fază astfel că prin finanțarea multianuală prevăzută vom putea realiza investiția” a spus președintele Consiliului Județean Alin Tișe.

”Ați ales prima variantă cu acces de pe un singur sens la parcare. Pe viitor vor fi mai multe accese?” a întrebat consilierul județean PSD, Vasile Sălătioan.

”Specialiștii noștri au spus că pentru ceea ce facem în primă fază este sufieicent accesul din Traian Vuia.

”Varianta de accese a reieșit dintr-un sutdiu de trafic, e ceea ce au spus specialiștii nu consiliul județean a stabilit acest lucru ” a completat și vicepreședintele CJ Cluj, Marius Mânzat.

”PSD susține acest proiect să nu înțelegeți greșit, dar ați stabilit și de unde vom avea cele 2 milioane de lei prevăzute pentru acest an ca finanțare”, a continuta Sălătioan.

”Împreună trebuie să găsim soluția financiară după ce vom vedea de ce resurse dispunem după execuția bugetară pe prima parte a anului”, a spus Tișe.

În ceea ce privește finanțarea acestei facilități, Consiliul Județean Cluj va aloca un buget total, multianual, în valoare de 62.306.236 lei cu TVA inclus. Din această sumă, minim două milioane de lei vor fi alocați în cursul acestui an, minim 25 de milioane în anul 2021, iar diferența va fi repartizată în anul 2022, când obiectivul urmează a fi finalizat.

În ceea ce privește lucrările propriu-zise, vor fi amenajate: un sens giratoriu de mare viteză cu „turbo-girație”, un acces rutier rapid din drumul național printr-o bandă de decelerare, un terminal tip „autogară” care va adăposti spații de așteptare călători acoperite, zone de servicii publice, copertine acoperite pentru autobuze, o parcare cu un număr total de peste 860 de locuri, opt peroane pentru autobuze, o stație de transport pentru transfer rapid, trotuare pietonale, o stație de bike sharing cu dotările și infrastructura aferentă, piste pentru biciclete, stații de încărcare autoturisme electrice, locuri dedicate în exterior pentru car-sharing, semnalizări orizontale și verticale pe întreg tronsonul, spații verzi perimetrale, etc.

Prin implementarea acestei investiții Consiliul Județean Cluj dorește să sprijine politica de descurajare a transportului cu autoturismul personal şi orientarea către moduri sustenabile de transport - transport public, mersul cu bicicletă, mersul pe jos. Utilizarea parcării de mari dimensiuni de către cetățenii care ajung în Zona Metropolitană Cluj-Napoca va determina o scădere a numărului de deplasări în zona centrală cu autoturismul şi folosirea, în schimb, a sistemului de transport public. Se preconizează ca interconectarea acestor facilități să reducă traficul în întreaga zona estică a Municipiului Cluj-Napoca, în special pe ruta str. Aurel Vlaicu – Piața Mărăști. Pe lângă avantajele evidente legate de decongestionarea traficului, „Park and Ride” va determina o scădere a presiunii pe locurile de parcare existente în municipiu și, bineînțeles, o reducere a emisiilor de dioxid de carbon şi a celorlalte emisii poluante generate de traficul rutier.

Prin intermediul acestei noi facilități, Consiliul Județean Cluj se aliniază unei bune practici europene, parcările de tip ,,park&ride” funcționând deja cu succes în numeroase oraşe de pe continent. Situate la intrările principale, acestea le permit șoferilor din alte localități să îşi parcheze autovehiculele personale și să folosească transportul în comun pentru a ajunge în zona centrală. 

Comenteaza