METROU LA CLUJ. „Pornim studiul de prefezabilitate, dar numai pentru Cluj-Napoca"

METROU LA CLUJ. „Pornim studiul de prefezabilitate, dar numai pentru Cluj-Napoca
Viceprimarul Dan Tarcea susține că municipalitatea se grăbește cu realizarea primelor demersuri pentru un metrou la Cluj.

"Clujul nu va putea evita discuția despre metrou. Este un proiect pentru următorii 15-20 de ani". Acesta a fost mesajul rostit anul acesta pe două voci: primarul Emil Boc și viceprimarul Dan Tarcea. Chiar dacă proiectul a fost atacat de unii specialiști și lăudat de alții, municipalitatea a mers înainte. Ca să dea greutate vorbelor, șefii din Primărie dau drumul unui studiu de prefezabilitate.

"Nu avem bani prinși în buget pentru metrou, dar vom încerca să facem o rectificare bugetară ca să putem da drumul studiului. Așa spune legea, că acesta este primul pas. Imediat ce vom face rectificarea, vom organiza licitația. Studiul ne va spune care ar urma să fie traseul și aproximativ care vor fi costurile. Nici studiul nu este ieftin; un studiu de fezabilitate costă cam 1% din valoarea lucrării, dar sper ca acesta, de prefezabilitate, să fie mai ieftin", a explicat Tarcea.

În viziunea Primăriei, metroul clujean ar trebui să lege Floreștiul sau chiar Gilăul de Apahida. Trebuie luată în considerare realitatea de peste 20 de ani, nu cea de acum. Numai că studiul pe care îl va comanda municipalitatea nu va fi atât de cuprinzător.

"Nu putem aloca bani pentru studii în Florești, Gilău sau Apahida. Îl vom face numai pentru Cluj-Napoca. Dacă și alții vor dori metrou, vor trebui să își comande propriile studii, chiar dacă știm că bugetele din comune nu sunt atât de mari. Am vrea, pentru o maximă eficiență, ca linia de metrou să lege comunele din est și din vest", a spus viceprimarul Dan Tarcea.

Ideea metroului este veche, la Cluj. A apărut pe vremea lui Gheorghe Funar, iar în 2016 a fost readusă în prim-plan de candidatul la primărie Octavian Buzoianu. Specialiștii au păreri diferite: unii consideră că metroul nu își are rostul, la Cluj, alții afirmă că aceasta este unica soluție pentru a scăpa de ambuteiajele din trafic.

DECLARAȚIE
"Clujul este și va fi pentru mult timp de aici înainte un oraș-magnet. Oamenii sunt atrași de Cluj, suntem pe primul loc între orașele din țară ca atractivitate, iar mulți dintre studenții care studiază în oraș decid să rămână aici. Ești un magnet, începi să fii atractiv și pentru românii din străinătate care vor să vină acasă. Acest fenomen se va accelera. Clujul va deveni o adevărată metropolă. La 400.000 de locuitori nu îți trebuie metrou, nu cred că sunt orașe din lume care au metrou la o populație de acest nivel, dar dacă treci de 500.000 spre un milion devine necesar. Sunt orașe de asemenea mărime care își asigură mobilitatea urbană prin metrou. Execuția unui tunel de metrou este acum mult mai facilă, au apărut utilaje avansate. La Londra și New York sunt deja câte trei nivele de linii de metrou subterane, una sub cealaltă".
Emil Boc, primarul Clujului


 

Comenteaza