Creșterile salariale din construcții anulează licitații pe bandă rulantă / Este și cazul unei străzi din centrul Clujului

Creșterile salariale din construcții anulează licitații pe bandă rulantă / Este și cazul unei străzi din centrul Clujului

După reluarea licitațiilor pentru podul Garibaldi, cea pentru concesionarea unui teren de 1.500 mp pe Bulevardul 21 Decembrie sau alta pentru reabilitarea unei grădinițe din Mărăști, Primăria Cluj-Napoca face o nouă încercare și pentru strada Tipografiei (tronsonul 2). 

Efectele negative ale creşterii salariilor din construcţii

Motivul principal pentru care firmele nu se mai înscriu la licitații este creșterea salariului minim în construcții. Așadar, municipalitatea clujeană se vede nevoită să mărească valoarea contractelor puse în licitație publică: "Având în vedere ordonanța de urgență a guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice prevede că «în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2019, pentru domeniul construcțiilor, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilește se stabilește în bani la suma de 3.000 de lei pentru un program normal de lucru în medie de 167 ore/lună, reprezentând 17,9 lei/oră. La data aprobării indicatorilor tehnico-economici (2017), salariul de bază minim brut era de 1.450 de lei, reprezentând tariful de 8,7 lei/oră, iar proiectantul pentru personalul specializat a luat în calcul tariful de 11 lei/oră”, se arată, spre exemplu, în cazul creșterii costurilor pentru modernizarea podului Garibaldi. 

În ceea ce privește strada Tipografiei, contractul inițial era estimat la suma de 965.689 lei (termenul limită de depunere al ofertelor fiind 12 aprilie 2019). Acum, pentru licitația lansată în SEAP, în 6 iunie 2019, valoarea contractului de execuție a lucărilor pentru amenajarea tronsonului 2 strada Tipografiei a este de 1.287.341 de lei. Finanțarea va fi susțină din bani europeni (Programul Operational Regional – POR). Termenul limită de depunere a ofertelor este 1 iulie 2019. 

3.2 milioane euro pentru pietonalizarea centrului Clujului

Amintim că, la mijlocul lunii mai 2019, a fost atribuită licitația publică pentru contractarea serviciilor de proiectare şi execuţie pentru "obiectivul de investiţii creşterea şi îmbunătăţirea spaţiului pietonal în zona urbană - modernizarea străzilor Regele Ferdinand, Emil Zona, Sextil Puşcariu, Tipografiei (tronsonul 1, respectiv 3) şi a scuarului CEC din municipiul Cluj-Napoca". Câștigătoare a fost desemnată Firma Diferit, client fidel al municipalității clujene, care în prezent lucrează la Nodul N și podul Porțelanului, dar care a depus oferte și pentru modernizarea Bulevardului 21 Decembrie și a străzii Molnar Piuariu. Contractul este de 3.2 milioane euro. Mai multe detalii AICI!

Cum se schimbă centrul Clujului. GALERIE FOTO AICI!

Un grup de arhitecți reuniți sub denumirea Asiza, coordonați de Vlad Sebastian Rusu, câștigător a două concursuri de soluții organizate de Primărie (Parcului Feroviarilor şi Turnul Pompierilor, n.red.), a imaginat felul în care ar putea să arate arterele din zona centrală. Ideile au fost prezentate în cadrul dezbaterii organizate de Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC). 

ZIUA de CLUJ scria, în vara lui 2018, că pe Regele Ferdinand se păstrează cele trei benzi actuale. Modificarea importantă este că pe o bandă, dinspre Bd. 21 Decembrie spre Piața Mihai Viteazu, vor putea circula numai mijloacele de transport în comun. În fața magazinului Central se va realiza o piațetă; tot acolo se va păstra o stație cu refugiu pentru troleibuze și autobuze. Taximetrele vor fi mutate de pe Ferdinand pe Tipografiei, de unde vor dispărea locurile de parcare la bordură. Pe ambele laturi ale străzii vor exista benzi pentru biciclete, iar la capetele străzii vor fi, în paralel, treceri pentru pietoni, dar și pentru biciclete. În plus, este prevăzută o a treia trecere pentru pietoni/biciclete, în zona Poștei. Arhitecții au imaginat un aliniament de arbori pe ambele părți ale străzii.

Emile Zola va fi în cea mai mare parte cu shared space; asta înseamnă că mașinile de aprovizionare și ale riveranilor pot intra, dar nu pot staționa. Aceeași situație a fost prevăzută și pe Sextil Pușcariu. De la intersecția cu Pușcariu, strada Emil Zola va deveni complet pietonală. Vor fi prevăzuți stâlpi retractabili, pentru acces în cazuri de forță majoră. Ambele străzi au fost gândite cu arbori.

Pe Tipografiei nu vor fi permise parcările. Mașinile vor putea circula, dar au fost prevăzuți stâlpișori pe marginea carosabilului pentru a nu putea staționa. Doar în dreptul magazinului Central va exista o zonă care va funcționa ca stand de taxi. În capătul dinspre str. Cuza Vodă - Brassai este propus un taluz înierbat.

Un nou punct de belvedere în Cluj-Napoca. Se deschide în 2019

Pe strada Tipografiei se află și Turnul Pompierilor, care urmează să fie reabilitat până la finele anului 2019. Va fi transformat în Centrul de Cultură Urbană, iar la ultimul etaj va exista o terasă panoramică deschisă. Investiţia se ridică la 10,2 milioane de lei, bani din fonduri europene. 

Turnul Pompierilor este reabilitat în urma unui concurs de soluţii organizat de Primăria Cluj-Napoca şi Ordinul Arhitecţilor din România (AOR). Proiectul câştigător a fost anunţat la începutul lunii februarie 2017 şi este semnat de Vlad Sebastian Rusu, arhitectul care a câştigat şi concursul de soluţii pentru modernizarea Parcului Feroviarilor şi cel care, alături de coelgii de la Asiza, a imaginat felul în care ar putea să arate arterele din zona centrală. 

VEZI ȘI Cum arătau Strada Tipografiei şi Turnul Pompierilor în anii '60

Comenteaza