Care este PRIORITATEA ZERO. Primăria şi-a ierarhizat proiectele pe fonduri europene

Care este PRIORITATEA ZERO. Primăria şi-a ierarhizat proiectele pe fonduri europene
Primăria Cluj-Napoca a stabilit care sunt cele mai importante proiecte pentru care solicită bani europeni din actualul exerciţiu financiar.

Municipalitatea clujeană are la dispoziţie, din actualul exerciţiu al Uniunii Europene (2014-2020), 45 de milioane de euro, nerambursabili. A pregătit însă proiecte de peste 100 de milioane de euro, în speranţa că alte regiuni nu vor fi capabile să absoarbă toate fondurile care le sunt destinate şi că va putea profita de slăbiciunile lor.

Recent, Autoritatea urbană a ierarhizat proiectele Clujului, care au fost împărţite în trei categorii:
- prioritizate 120%. Principalele proiecte, care însă exced suma de 45.000.000 de euro; acestea totalizează 47.730.000 de euro.
- rezervă - listă de supracontractare, până la 200%.
- excedentar - peste nivelul de 200%.

„Dacă nu reuşim să le acoperim din actualul exerciţiu financiar al Uniunii Europene, le vom reporta pentru următorul", explica primarul Clujului, Emil Boc.

Ordinea proiectelor are o surpriză chiar pe primul loc. În acest an s-a vorbit foarte mult despre nevoie de cumpărare a unor vehicule nepoluante pentru transportul în comun, iar municipalitatea şi-a propus să achiziţioneze tramvaie, troleibuze şi, „dacă mai rămân bani", autobuze electrice. Ei bine, autobuzele electrice au urcat pe primul loc după analiza făcută de Autoritatea urbană.

Iată priorităţile din prima categorie, adică cele cu şanse mari de a fi implementate în actualul exerciţiu financiar:
1. Achiziţionarea de autobuze electrice (cost 11.720.000 de euro)*
2. Achiziţionarea de tramvaie - etapa I (cost estimativ 17.640.000 de euro, circa 12 tramvaie)
3. Achiziţionarea de troleibuze - etapa I (cost estimativ 4.410.000 de euro, circa 10 troleibuze)
4. Reabilitare Piaţa Lucian Blaga şi străzile Napoca, Petru Maior, Emil Isac (cost estimativ 2.940.000 de euro)
5. Pietonalizare totală sau parţială strada Mihai Kogălniceanu (cost estimativ 2.940.000 de euro)
6. Reamanajare strada Tipografiei, cu spaţiu partajat, pietonal şi auto (730.000 de euro)
7. Amenajare benzi dedicate mijloace de transport în comun (cost estimativ 2.940.000 euro, prevede inclusiv regândirea Bulevardului 21 Decembrie, prin refacerea trotuarului şi carosabilului)
8. Dezvoltarea sistemului de management integrat al traficului (cost estimativ 4.410.000 de euro, prevede introducerea de senzori în asfalt şi transmiterea datelor colectate către semafoare)
.

*Singurul proiect în care costul nu este unul estimativ este cel privind achiziţia de autobuze electrice. Există deja un contract-cadru semnat pentru 30 de autobuze electrice, încheiat de Primărie cu societatea poloneză Solaris. Primele 11 vehicule vor sosi la Cluj până în primăvara anului viitor şi sunt finanţate, în proporţie de 85%, de Guvernul Elveţiei. Celelalte 19 autobuze electrice ar urma să fie plătite din fonduri europene.

La capitolul „rezervă" este trecut inclusiv proiectul de revitalizare a malurilor Someşului, pentru care s-a făcut un concurs de soluţii şi avem, începând de luni, un câştigător (AICI). Tot aici mai sunt trecute cumpărarea altor opt tramvaie şi a 20 de troleibuze, în două etape.

„Lucrăm cu experţi şi de la Universitatea Tehnică, pentru achiziţia de tramvaie şi troleibuze, noi am spus că pregătim toate proiectele şi eu mă aştept să fie suplimentată această sumă pe care o putem accesa", a declarat, marţi, la Realitatea FM, Ovidiu Cîmpean, director în cadrul Primăriei clujene.

Ultimele proiecte sunt la categoria „visuri". Probabil că nici dacă ar veni, prin absurd, suficienţi bani, unele dintre acestea nu ar fi puse deocamdată în operă. Vorbim despre pietonalizarea laturii estice a Pieţei Unirii, extinderea liniei de troleibuz în Zorilor, străzile Liviu Rebreanu şi Mehedinţi, respectiv pe Calea Floreşti. În schimb, poate că reabilitarea străzii Regele Ferdinand, prin extinderea spaţiului pietonal şi crearea de piste de biciclete, ar merita mai mult decât locul al 18-lea pe lista priorităţilor.

 

Comenteaza