La București - aliați, la Cluj - dușmani de moarte! USR sare la gâtul lui Alin Tișe pe tema microbuzelor școlare / Senatorul Ciprian Rus, trimis să se mai documenteze
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 18:34
- Politica
- Ascultă știrea

Senatorul USR Cluj Ciprian Rus a declarat că președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe (PNL), încearcă să mușamalizeze "o posibilă fraudă cu fonduri europene" și i-a cerut acestuia să explice "în fața clujenilor și a organelor de anchetă, unde sunt banii".
Într-un atac pe rețelele de socializare, canal de comunicare preferat de USR, senatorul Ciprian Rus se lipește de scandalul achizițiilor de microbuze electrice pentru elevi, izbucnit la Iași, dar cu ecouri în toată țara.
Parlamentarul i se adresează direct președintelui CJ Cluj, liberalul Alin Tișe, căruia îi cere să facă lumină în acest caz și să explice cum a decurs la Cluj această licitație, pe care o consideră "o posibilă fraudă cu fonduri europene".
"Alin Tișe, spune adevărul! În scandalul microbuzelor școlare cumpărate la suprapreț, Consiliul Județean Sălaj a achiziționat 51 de microbuze cu 6 milioane de euro. Toate județele au primit același buget. La Cluj, sub conducerea ta, s-au cumpărat doar 34 de microbuze cu aceiași bani! Diferența nu e doar de matematică, ci de respect față de banul public și față de elevii din mediul rural.
Unde sunt microbuzele care lipsesc? Cine a pus mâna pe diferența de bani? De ce ascunzi răspunsul în spatele unui punctaj de partid penibil și îl trimiți pe Radu Rațiu în conferințe de presă, în loc să răspunzi oamenilor care te-au ales?
Nu încerca să mușamalizezi o posibilă fraudă cu fonduri europene. Banii pentru elevii din mediul rural nu sunt ai PNL și nu sunt pușculița ta politică.
Alin Tișe, ai obligația să ieși public și să explici, în fața clujenilor și a organelor de anchetă, unde sunt banii!", a declarat Ciprian Rus.
xxxx
Răspunsul a venit de la vicepreședintele CJ Cluj, Radu Rațiu. Acesta a explicat care sunt diferențele dintre licitațiile de la Cluj și Sălaj și că diferența de preț provine din specificațiile superioare impuse în caietul de sarcini de administrația clujeană. De asemenea, i-a transmis senatorului USR să se documenteze înainte de a avea astfel de poziții publice.
"Spre deosebire de județul Sălaj, noi am cerut în caietul de sarcini o durată de funcționare, cicluri de încărcare, o baterie mult mai mare, un motor electric mult mai puternic decât ceea ce a cerut în caietul de sarcini Consiliul Județean Sălaj. De aici sunt și diferențe, pentru că sunt diferențe substanțiale între caietele de sarcini ale celor două județe. Noi am cerut o autonomie mult mai mare, putere mult mai mare a motorului electric, plus multe alte dotări în ceea ce înseamnă funcții și sisteme de avertizare pe care microbuzul nostru le are față de cel de la Sălaj.
Am cerut o baterie mai mare pentru că noi avem comune foarte mari, mai ales în zona montană, cu sate dispersate, și atunci am considerat că microbuzele care vor fi folosite de aceste comunități au nevoie de o autonomie mult mai mare și o durată de funcționare mai îndelungată", a declarat Radu Rațiu pentru ZIUA de CLUJ.
Întrebat în ce cheie interpretează atacul venit dinspre USR, acesta îi trimite pe partenerii de guvernare să se docuemnteze, înainte să vorbească.
"În primul rând, trebuia să fie mult mai maturi și să ceară informații înainte să arunce cu niște acuzații nefondate. Prima dată trebuia să ceară informații. Noi la orice astfel de demers răspundem pozitiv și le puneam la dispoziție toate aceste informații pe care noi le aveam. Până la urmă, dacă cereau informații, acestea erau furnizate de către instituția noastră și puteau să-și dea seama că este vorba despre două caiete de sarcini total diferite. Consiliul Județean Cluj a cerut niște microbuze cu caracteristici net superioare celor cerute de către Consiliul Județean Sălaj", a conchis vicepreședintele CJ Cluj.
Comparație între cele două licitații pentru achiziția microbuzelor electrice, de la Cluj și Sălaj
CJ CLUJ - PNRR |
CJ SĂLAJ - PNRR |
|
Anunț de participare – lansare achiziție de furnizare |
2024.05.22 |
2024.04.23 |
Valoare estimată |
30.620.080 lei fără TVA |
30.281.072,14 lei fără TVA |
Nr. Microbuze 16+1 |
34 |
51 |
Ofertanți |
4 |
4 |
Câștigător |
AVEURO INTERNATIONAL SRL |
AVEURO INTERNATIONAL SRL |
Dată Contract de furnizare semnat |
2024.10.08 |
2024.10.09 |
Valoarea contractului |
28.900.000,00 lei fără TVA |
30.090.000,00 lei fără TVA |
Preț per microbuz |
850.000,00 lei fără TVA |
590.000,00 lei fără TVA |
Durată contract / Termen livrare |
11 luni / 8 luni |
12 luni / 6 luni |
Diferențe specificații |
||
Durata de funcţionare: |
minimum 15 ani; |
minimum 8 ani; |
Garanţie baterie: |
2.500 cicluri de încărcare completă |
2.000 cicluri de încărcare completă |
după 48 de luni capacitatea bateriei măsurată să nu fie mai mică de 80%. |
după 24 de luni capacitatea bateriei măsurată să nu fie mai mică de 80%. |
|
Lungimea totală |
minimum 5.800 mm - maximum 7.800 mm |
minimum 5.800 mm - maximum 6.800 mm |
Capacitate baterii |
minim 85 kWh |
60 kWh |
Putere motor electric putere de vârf |
minim 120 kW |
minim 100 kW |
ALTE SPECIFICAȚII SUPLIMENTARE LA CJ CLUJ |
- Instruire şi certificare asigurată de furnizor/fabricant pentru minimum 8 persoane (inclusiv posibilitatea de efectuare a operaţiilor uzuale de service şi mentenanţă de către personalul utilizatorului) - Sistem de avertizare a şoferului pentru rampa coborâtă, cu imposibilitatea punerii în mişcare a microbuzului - Funcţie de asistenţă la plecare din pantă (tip "hillholdel' sau echivalent); - Sistem de parcare asistată cu cameră video de mers înapoi; - Direcţie: servodirecţie hidraulică sau servodirecție electrică; - Sistem frânare cu recuperare a energiei, cu discuri şi cu senzor de uzură; - Faruri de ceaţă (faţă); - Funcţie de monitorizare a presiunii pneurilor; - Funcţie de alarmă compartiment baterii (incendiu sau temperatură ridicată); - Funcţie de alarmă compartiment motor (incendiu sau temperatură ridicată); - Oglinzi laterale cu reglaj electric şi cu sistem de degivrare electric; - Oglinda pentru culoar salon pasageri; - Parbriz cu bandă de protecţie solară şi parasolar şofer; - Parbrizul şi geamurile din dreptul oglinzilor retrovizoare - cu sistem de degivrare; - Lămpi de iluminat culoar pasageri - min. 2 buc; - Geam şofer (stânga fată) cu deschidere prin acţionare electrică; - Volan şofer ajustabil pe 2 axe; - Scaun sofer ajustabil pe 2 axe. - Echipat cu CAN (Control Aria Network) care respectă standardul ISO 15765; - Echipat cu SIGDE (Sistem Informatic de Gestiune şi Diagnosticare Electrică) cu funcţie - de diagnosticare la bord tip )*D2 prin interfaţă CAN; - Echipat cu sistem WI-FI; - Echipat cu computer de bord, cu următoarele specificaţii minime: - modul GPS; - funcţie de programare a traseului de urmat (traseu, grafic orar, sens). - Sistem multimedia cu următoarele - funcţii/dotări: - display; - Bluetooth; - microfon pentru anunţuri; - difuzoare interioare pentru muzică/anunţuri pasageri. |
Cum a explicat CJ Cluj rezultatul licitației
În urmă cu două zile, echipa de implementare a proiectului din cadrul CJ Cluj a explicat că procesul de achiziție celor 34 de microbuze finanțate prin PNRR s-a realizat în mod transparent, în baza unui Ghid de finanțare cu aplicabilitate națională, întocmit de Ministerul Educației.
„Consiliul Județean Cluj a aplicat cu strictețe cerințele din acest ghid de finanțare și a cerut, la solicitarea comunelor din județul Cluj, varianta de microbuz cu specificații maximale, respectiv de 16+1 locuri, cu cerințe superioare de autonomie a bateriei electrice, lift pentru persoane cu dizabilități, tahograf, etc. Repet, acest ghid de finanțare, în baza căruia s-a realizat caietul de sarcini, nu a fost întocmit de Consiliu Județean! De altfel, dosarul achiziției a fost verificat și reverificat de toate organismele naționale și europene, neconstatându-se niciun fel de eroare. Cred că nu este corect ca oamenii din CJ Cluj să fie acuzați că aceste microbuze au fost luate la supraprețuri. Toată lumea trebuie să știe adevărul. Aceste microbuze nu sunt normale, clasice. Aceste microbuze au dotări speciale, specificații pentru domeniul educațional. Noi am făcut această achiziție în urma unui ghid la care noi nu am luat parte. Acesta a fost făcut de către cei de la Ministerul Educației”, a declarat, luni, vicepreședintele Radu Rațiu.
Acesta a mai arătat că, în contextul derulării licitației de achiziție, au fost depuse oferte concrete din partea a patru operatori economici diferiți, apropiate ca valoare, câștigătorul desemnându-se în baza aplicării criteriului „cel mai mic preț”.
„În urma unei analize s-a constatat că județul Cluj se află pe locul al cincilea în topul național al celor mai mici prețuri plătite pentru cumpărarea acestor autovehicule extrem de importante pentru copiii din mediul rural. Ba mai mult decât atât, având în vedere că au existat diferențe între ofertele estimative solicitate inițial de Consiliul Județean și prețul final al achiziției, am reușit să facem economii însemnate, care ne-au permis să achiziționăm alte 9 microbuze suplimentare, care vor fi livrate comunelor în toamna acestui an”.
Conform echipei de implementare a proiectului, costul final de achiziție al unui microbuz prin PNRR a fost de circa 170.000 euro + TVA, fără vreun alt aport financiar din partea CJ Cluj.