Dragoş Damian, Terapia Cluj: Mediul de afaceri să dea un candidat solid la Preşedinţia României

Dragoş Damian, Terapia Cluj: Mediul de afaceri să dea un candidat solid la Preşedinţia României

Război din Ucraina, criza energetică, știri mondene de tot felul, dați-vă la o parte, a început campania pentru Președinția Romîniei din 2024. Iată un subiect care trebuie, cel putin pentru moment, să abată atenția de la problemele economice și sociale care ne vor izbi la iarnă și în următorii 2 ani.

Au început scenariile politice și parapolitice cu privire la cei care ar putea candida la Președinție, se vehiculează nume, zone de interes și suport din partidele politice, serviciile secrete, trusturile media, marile cancelarii internaționale etc. Va fi o luptă grea pentru Președinția României, și (probabil) un mandat de coșmar pentru câștigător.

Acum, să ne lămurim, este o problemă cu atribuțiile Președintelui care mai trebuie explicată odată. De fapt, Președintele are puține atribuții față de cât se așteaptă de la el să facă – nu are atribuții în elaborarea legilor în justitie, economie, învățământ, sănătate etc. – desigur, poate s-o facă din umbră – în schimb, poate conduce țara la război (o ironie a democrației…). Ațadar, dacă se dorește un Președinte – jucător, acesta trebuie să aibă atribuții. Să schimbăm Constituția, în așa fel încât Președintele fie să aibă și funcția de Premier, fie să aibe o influență semnificativă în elaborarea legilor, și nu doar în promulgarea lor – nenumărate țări care sunt democrații solide și puteri economice care conduc lumea funcționează după acest modele.

În fine, greu de spus care este cel mai eficient sistem de guvernare raportat la ce are nevoie România până în 2029 și mai încolo.

Dar dacă coalițiile, asociațiile, patronatele, camerele de comerț etc, care permanent ies în presă și cer una și alta de la Guvern, chiar știu, vor și pot să conduca Romania, să se unească și să propună pentru alegerile Prezidențiale din 2024, un candidat unic care să catalizeze reformele necesare pentru ca românilor să le fie mai bine.

Probabil că există în aceste coaliții, asociații, patronate, camere de comerț etc, o gândire de acest fel, doar ca subiectul este prea sensibil iar ele sunt prea multe și prea pline de sine, este greu să ajungă la un acord. Păstrând proporțiile, chiar și în prezent mediul de afaceri unge șefi în ministere, agenții și în alte funcții publice care la terminarea abruptă (sau nu) a mandatului au un loc de munca la cel/cei care l-au trimis acolo. Și asta pentru că se știe, dacă ai resursele de a-ți pune propriul șef în ministere, agenții și în alte funcții publice poți să dai legile care contează, pentru interesul propriu de afaceri.

De data asta însă, Președintele trebuie să livreze pentru toti românii, nu numai pentru mediul de afaceri. Astfel încât, un candidat la Președintie sustinut de coalitii, asociații, patronate, camere de comert etc, va fi un game-changer 100% în modul de guvernare al României.

Subiectul este de-acum pe masă, coalițiile, asociațiile, patronatele, camerele de comerț etc, au timp să reflecteze, cred că deja se gândesc la asta. Chiar și dacă acest candidat pierde alegerile, sau câștigă dar își dă demisia din lipsă de rezultate, este un semnal că mediul de afaceri este hotărât să fie parte din planul pe termen lung pentru Romania, nu numai să dea sfaturi de pe margine și să se văicărească sau să amenințe că nu mergem în direcția care trebuie. Cum spune neamțul, „mittendrin, statt nur dabei”.

Comenteaza