Cât suntem dispuşi să scoatem din buzunar de Crăciun şi de Revelion

Cât suntem dispuşi să scoatem din buzunar de Crăciun şi de Revelion
Locuitorii din oraşe vor aloca în acest an un buget total de sărbători (Crăciun și Revelion) de 1.590 lei. 50% dintre ei vor cheltui sume între 1.000 și 3.000 lei pentru Crăciun și Revelion, în timp ce o treime vor cheltuie sub 1.000 de lei.

Tradiționaliști din fire, românii își doresc o masă îmbelșugată de sărbători. Dacă pentru produsele nealimentare (haine, încălțăminte, cosmetice, ornamente) vor cheltui în medie 402 lei, pentru produsele alimentare vor scoate din buzunar un buget cu 200 de lei mai mare. 511 lei este bugetul mediu alocat pentru cadourile oferite cu ocazia sărbătorilor, mai mult decât sunt dispuși să plătească pentru ieșirile la restaurant/în oraș prilejuite de Crăciun și Revelion (306 lei).
 
În ceea ce privește excursiile, bugetul mediu alocat de către locuitorii din mediul urban (orașe mari, mijlocii și mici) este de 883 de lei. În orașele mari (+100.000 locuitori), suma medie alocată pentru sărbători înregistrează o tendinţă ascendentă, bugetul mediu calculat pentru această categorie de orașe atingând 1.626 lei (1.575 lei în 2014). Locuitorii orașelor mari sunt dispuși să cheltuiască mai mult anul acesta pentru a avea o masă îmbelșugată, dar și pentru a oferi cadouri celor dragi, și mai puțin pentru produse nealimentare, excursii și ieșiri la restaurant/în oraș. 
 
Dacă în 2014 locuitorii orașelor mari intenționau să cheltuiască, în medie, 602 lei pe alimente, în 2015 bugetul mediu a înregistrat o creștere până la 638 de lei.  Cheltuielile pentru produse nealimentare (îmbrăcăminte, încălțăminte, ornamente, cosmetice) și-au continuat trendul descendent din anii precedenți, până la 417 lei. Există și orășeni care nu-și pot permite să cumpere tot ce și-ar dori, din cauza limitărilor financiare. Cei mai mulți au menționat produse nealimentare precum telefoane, laptopuri, tablete și televizoare, dar au specificat şi produse alimentare, în special carne și produse din carne (un porc întreg, curcan).
 
În orașele mari, cei care merg în excursii sunt dispuși să aloce un buget mai mic faţă de anul trecut (1.008 lei în 2015, 1.149 lei în 2014). Nici la ieșirile la restaurant sau în oraș, orășenii din localitățile mari (+100.000 locuitori) nu și-au extins bugetul față de anul precedent (337 lei în 2015, 372 lei în 2014). În privinţa cadourilor oferite celor dragi, orășenii din localitățile mari (+100.000 locuitori) sunt mai darnici comparativ cu anii precedenți, intenționând să scoată din buzunar o sumă medie de 512 lei. În topul preferințelor vor fi dulciurile (55%).
 
Când vine vorba de petrecerea de Revelion, pe locul 2 în topul preferințelor se află articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte (54,7% intenționând să le ofere cadou). Parfumurile și cosmeticele sunt pe locul 3 la cadouri (54,3%). Jucăriile sunt și ele în top. Principalii destinatari sunt membrii familiei (soțul/soția, partenerul, copiii, părinții, frații, surorile). În ceea ce privește cumpărarea bradului de Crăciun, se observă o tendință a românilor de a fi mai atenți cu mediul înconjurător. Anul acesta, sub 40% dintre românii din mediul urban (orașe mici, mijlocii și mari) și-au exprimat intenția de a cumpăra brad natural de Crăciun. Peste 50% dețin deja unul artificial, în timp ce 5% nu vor împodobi brad anul acesta.
 
La petrecerea de Revelion, majoritatea orășenilor aleg să petreacă în țară (81,5%). Dintre cei care vor rămâne aici, 80,1% vor petrece alături de familie, prieteni în propriile locuințe sau ale prietenilor, 8% vor merge la restaurant/club, 7,8% în stațiune. Alături de familie sau prieteni vor petrece şi cei mai mulți dintre cei care vor fi peste granițe. Studiul Mednet a fost realizat pe un eşantion reprezentativ la nivel național urban (orașe mici – sub 30.000 locuitori, mijlocii – 30.000-100.000 locuitori, mari – peste 100.000 locuitori) în perioada 26 noiembrie – 2 decembrie. Au fost intervievate 800 de persoane de 18-65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%. Mednet activează în domeniul cercetării de piaţă din anul 2000. 

Comenteaza