Uber România, dezavantajată de OUG care reglementează transportul în regim de taxi

Uber România, dezavantajată de OUG  care reglementează transportul în regim de taxi
Uber a solicitat premierului Grindeanu, să retragă temporar OUG privind legea nr. 38/2003 care reglementează transportul în regim de taxi, susţinând că actul deschide calea spre abuzuri asupra şoferilor parteneri, a declarat, luni, Alexandra Corolea, purtător de cuvânt al Uber România

Uber România a transmis, vineri, o scrisoare premierului Grindeanu prin care solicită retragerea temporară a proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, prin care scoate din textul legii sintagma „în mod repetat", publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

„Am scris vineri premierului Grindeanu o scrisoare prin care solicităm retragerea temporară a OUG până când vom avea un cadru de reglementare clar, distinct pentru serviciile de ridesharing. Între timp, avem toată disponibilitatea şi toată deschiderea de a lucra şi a prezenta modele pentru legiferarea serviciilor de ridesharing. Evident, după aceea, când vor fi clarificate toate lucrurile acestea, susţinem, aşa e normal, să amendăm acele activităţi de transport care ar putea fi riscante pentru consumator", a spus Corolea.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Uber, proiectul de ordonanţă de urgenţă ar putea deschide calea unor abuzuri asupra şoferilor parteneri Uber.

„Este foarte posibil ca acest proiect de ordonanţă de urgenţă, dacă trece în această formă să deschidă calea unor abuzuri asupra oamenilor care oferă astfel de servicii de ridesharing, asupra şoferilor parteneri, pentru că în acest moment nu avem, aşa cum s-a angajat, totuşi, Guvernul, o legislaţie de ridesharing ca să asigure că face diferenţa între serviciile de transport ilegale, anonime, nefiscalizate şi serviciile de ridesharing aşa cum le oferă Uber", a explicat Alexandra Corolea, purtător de cuvânt pentru Uber România şi zona Balcani.

Altfel, există situaţii în care şoferii care folosesc Uber să fie amendaţi sau să le fie suspendate plăcuţele de înmatriculare. Efectul este descurajarea utilizatorului şi limitarea opţiunilor pentru consumator, precizează Corolea.

Totuşi, proiectul propus de Ministerul Transporturilor nu ar trebui să afecteze Uber, pentru că legea nu defineşte serviciul de ridesharing. „Această ordonanţă de urgenţă nu ar trebui să ne afecteze, pentru că legea, cu sau fără aceste amendamente, nu ne defineşte. Uber nu este un serviciu de taxi şi nu este cuprinsă în legea care defineşte serviciile de taxi", menţionează purtătoare de cuvânt Uber România.

În urma întâlnirii cu reprezentanţii Guvernului de pe 27 aprilie, Uber a primit confirmări că se va începe lucrul la un model de reglementare distinct pentru acest tip de serviciu de ridesharing.

„Am explicat din nou modelul nostru. Am agreat să începem să lucrăm la un cadru de reglementare distinct pentru serviciile ca Uber. Au zis <<Da, înţelegem, Uber nu este un serviciu de taxi. E nevoie de o reglementare diferită. Nu avem nicio intenţie să limităm serviciile inovatoare aşa ca Uber, susţinem şi suntem de acord să începem să lucrăm la un model de reglementare>>. Noi le-am trimis mai multe informaţii despre serviciul Uber, diverse domenii de reglementare, din Statele Unite şi din Uniunea Europeană", a precizat Alexandra Corolea.

„Această OUG a fost dată la cererea celor de la COTAR", a declarat Alexandra Corolea.

Uber are 300.000 de utilizatori în România care au folosit cel puţin o dată serviciul. În Bucureşti sunt peste 250.000 de utilizatori. Serviciul mai este prezent în Braşov, Timişoara şi Cluj.

În prezent, în legea care reglementează transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere se constituie contravenţie şi se amendează cu 1.000-5.000 de lei persoanele fizice sau juridice „pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul (...)".

Potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă, sintagma „în mod repetat" este scoasă din articolul 55, punctul 3, litera h, iar articlolul va avea următoarea formă: „h) aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3)".

„Actualele dispoziţii ale Legii nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, nu prevăd o sancţiune clară pentru cei care desfăşoară activitate de transport în regim de taxi fără autorizaţie taxi valabilă, aspect care creează posibilitatea derulării unor activităţi de transport ilicit", potrivit motivării emiterii actului normativ.

„Având în vedere dificultatea aplicării de către organele de control a uneia din sancţiunile prevăzute de Legea nr. 38/2003, ca urmare a imposibilităţii demonstrării caracterului repetat al faptei prin care se efectuează transport fără a se deţine autorizaţie taxi valabilă, este necesar a se interveni asupra uneia din actualele dispoziţii ale respectivei legi, în sensul de a se revizui sancţiunea aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea acestei activităţi fără a se deţine autorizaţie taxi valabilă", se mai arată în motivare.

„Aplicarea sancţiunii se va putea face direct de către organele de control, fără a mai exista obligativitatea constatării în prealabil a caracterului repetat al faptei", se precizează în motivarea actului normativ.

Proiectul de act normativ este în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor; data limită pentru primirea de propuneri sau observaţii este 28 mai 2017.

Printre revendicările emise de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) în contextul protestelor de la sfârşitul lunii aprilie se numără şi eliminarea sintagmelor „permanent" şi „în mod repetat" din textele de lege.

„Cerem eliminarea din textul de lege a termenilor „permanent" şi „în mod repetat", care blochează posibilitatea de acţiune a autorităţilor, pentru a-i opri pe transportatorii neautorizaţi. Parlamentarii care au avut interese au modificat OUG 34/2010 prin legea 168/2010, făcând schimbări exact la acel articol care permitea organelor de control să elimine activitatea neautorizată, ilegală, prin introducerea deliberată a acestor doi termeni juridici care, practic, modifică legea", se arată în comunicatul transmis de COTAR în luna aprilie.

 

Comenteaza