Foto Scos la licitaţie în 2014, circulabil abia la final de 2019. Cum arată şantierul Câmpia Turzii - Chețani al Autostrăzii Transilvania

Scos la licitaţie în 2014, circulabil abia la final de 2019. Cum arată şantierul Câmpia Turzii - Chețani al Autostrăzii Transilvania
| Foto: API
Poza noua 04.04.2018
Poza noua 04.04.2018
Poza noua 04.04.2018
Poza noua 04.04.2018
Poza noua 04.04.2018
Poza noua 04.04.2018
Scos la licitaţie în 2014, circulabil abia la final de 2019. Cum arată şantierul Câmpia Turzii-Chețani al Autostrăzii Transilvania

Tronsonul Câmpia Turzii-Chețani/Luduș, parte din Autostrada Transilvania (A3),  are o lungime de 15,6 km și este executat de compania românească Straco.

"Deși cadrele nu surprind deocamdată lucrări spectaculoase, suntem plăcut surprinși de avansul în teren având în vedere faptul că pentru acest șantier s-a emis prima autorizație de construire abia la mijlocul lunii noiembrie 2017", remarcă Asociaţia Pro Infrastructură (API). 

Ca toate proiectele majore de infrastructură rutieră, și acest lot are o poveste halucinantă. Licitația pentru proiectare și execuție a fost lansată pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) în 22 iunie 2014, ofertele au fost deschise în 5 septembrie 2014 și desemnarea câștigătorului s-a făcut pe 27 ianuarie 2015. În 19 februarie 2015 se semnează contractul cu Straco, la opt luni din momentul pornirii licitației pe SEAP.

"Povestea ia o turnură tragi-comică pentru că ordinul de începere nu este dat imediat, ci dimpotrivă, tocmai în 4 mai 2016, adică la o distanță de peste 14 luni de la semnarea contractului. Mai mult, lucrările nu încep imediat. Nici nu ar fi avut cum, pentru că nu aveam autorizație de construire!

Autorizațiile de construire au fost emise de curând, prima în 15 noiembrie 2017 (pentru 14,5 km) și cea de-a doua în 20 februarie 2018 (pentru restul lungimii până la 15,6 km). Cu alte cuvinte, constructorul are front de lucru pe întreaga suprafață a șantierului abia de o lună și jumătate, la trei ani de zile din momentul semnării contractului.

Și telenovela birocratică nu se oprește aici! Trebuie efectuate exproprieri suplimentare (cerute de acordul de mediu care a impus modificarea substanțială a soluțiilor proiectate), deci încă se așteaptă o altă autorizație de construire aferentă acestor exproprieri", transmite organizația de infrastructură.

Termenul contractual de finalizare este de 16 luni (4 pentru proiectare și 12 de execuție în teren). Acest termen se calculează, în acest caz, din momentul în care s-au emis toate autorizațiile de construire.

"Estimăm că avem șanse să circulăm pe acest lot abia în luna decembrie 2019 dacă facem un calcul realist, luând în considerare condițiile contractuale, mobilizarea (actuală a) constructorului, problemele care pot să apară pe parcurs, dificultatea lucrărilor, vremea nefavorabilă și alte aspecte legislative. Orice mică problemă (birocratică sau tehnică) poate împinge deschiderea acestui tronson în anul 2020", conchide API.

Comenteaza