Video Petiţie pentru deschiderea urgentă a traficului rutier pe tronsonul Aiud-Turda

Petiţie pentru deschiderea urgentă a traficului rutier pe tronsonul Aiud-Turda
| Foto: Arhiva

ONG-ul de infrastructură Asociaţia Pro Infrastructura lansat o petiţie pentru a cere deschiderea imediată bucăţii de autostradă Aiud-Turda, adică circa 30 de km finalizaţi încă din decembrie 2017 şi care aşteaptă recepţia CNAIR.

"Loturile 3 și 4 ale Autostrăzii A10 Sebeș-Turda sunt gata să preia traficul rutier, dar nu sunt date în circulație. În acest timp, șoferii riscă să își piardă viața pe drumul național paralel (DN1). Pentru că, se pare, viața nu are suficientă prioritate. Împreună cu partenerii noștri de la Declic, am decis să lansăm o petiție pentru ca autoritățile să audă clar vocea noastră care cere deschiderea IMEDIATĂ a tronsonului Aiud-Turda.

Conform unui chestionar la care au răspuns peste 5.300 de membri Declic, peste 60 la sută dintre noi am fost deja implicați într-un accident rutier. Suntem "campioni" în Europa la capitolul decese în accidente auto. În medie, 5 oameni mor în fiecare zi pe șoselele din România. 30 de km din DN1 (între Turda și Aiud) pot fi înlocuiți chiar astăzi cu o autostradă modernă (A10). Deși lucrările au fost finalizate, autoritățile tergiversează recepția.

Specialiștii independenți spun că aceste două tronsoane din A10 pot fi date în folosință fără riscuri. Posibilele neconformități imputate constructorilor nu afectează traficul și pot fi rezolvate după recepția parțială a lucrărilor și deschiderea traficului rutier. Mai mult, chiar purtătorul de cuvânt CNAIR (Alin Șerbănescu) a declarat de curând că recepția lotului 4 nu este împiedicată de problemele alimentării cu apă a Centrului de Întreținere și Coordonare (CIC), "întrucât nu afectează drumul propriu-zis".

Credem că viața chiar are prioritate în fața barierelor birocratice. Dacă noi tăcem, permitem birocrației, incompetenței și fugii de răspundere a oficialilor CNAIR să țină închisă o autostradă perfect funcțională. Pentru autorități este mai ușor să amâne rezolvarea problemelor, dar dacă suficient de mulți le vom spune că amânarea este un act criminal, vor urgenta deschiderea circulației. În caz contrar, vor putea fi considerați responsabili moral pentru morții de pe DN1", se arată într-un comunicat remis presei.

Petiţia prin care se cere deschiderea urgentă a traficului rutier pe A10 poate fi semantă AICI

"Există cadru legal pentru a se da drumul la trafic. Au spus-o chiar cei de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, lucrările adiacente nu împiedică recepția drumului propriu-zis. Atunci de ce nu circulăm pe autostradă? Este important să cerem autorităților, în număr cât mai mare, să găsească soluții pentru a nu ne mai pune viața în pericol pe drumuri precare, uzate moral încă de la darea lor în folosință. Autostrada permite circulația în condiții de maximă siguranță la viteze de 130 de km/h, așa cum am demonstrat încă din 16 februarie 2018 prin filmarea de la bordul mașinii", mai spun reprezentanţii ONG-ului. 

30 km de autostradă, inauguraţi în primăvară

Amintim că cei aproape 30 de kilometri ai loturilor 4 şi 3 ale Autostrăzii Sebeş-Turda vor fi deschişi circulaţiei auto în primăvară. Reprezentanţii CNAIR spun că recepţia finală va fi efectuată în lunile martie, respectiv aprilie 2018.

Lotul 4 (16,3 km) se întinde de la nodul Decea până la intrarea în autostradă din zona Turda; km 53+700 - km 70+000). Constructor este Porr Construct SRL/Porr Bau, cu contract de 470.004.890 lei (fără taxa pe valoarea adăugată), semnat în 2014. Pe acest lot se va face joncţiunea între A10 şi A3.

Lotul 3 (12,45 km) urmează traseul de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea, de fapt între Decea şi Inoc, judeţul Alba. Pe acest tronson sunt două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces, la Aiud (km 44+700) şi Unirea (km 53+200). Constructor este Tirrena Scavi (Societa Italiana per Condotte d'Acqua), cu valoare contract de 420.511.921 lei (fără taxa pe valoarea adăugată), semnat în 16 aprilie 2014 şi termen iniţial de finalizare a lucrării 20 martie 2016.

Plin şantier pe loturile 1 şi 2

Estimarea optimistă pentru finalizarea acestor tronsoane este luna decembrie 2019.

Lot 1 - 17,0 km - de la intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului
Constructori: asocierea Impresa Pizzarotti - Pomponio
Cost: 541 mil. lei, fără TVA

Lot 2 - 24,3 km - de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud
Constructori: asocierea Aktor - Euroconstruct Trading
Cost: 549 mil. lei, fără TVA.

 

Comenteaza