Cum se trăieşte pe cea mai aglomerată stradă din Cluj FOTO

Cum se trăieşte pe cea mai aglomerată stradă din Cluj FOTO
Strada Mehedinţi din Cluj-Napoca, unde numărul locuitorilor îl atinge pe cel al unui orăşel, este locul în care şoferii fac schimb cu pietonii: trotuarele au fost transformate în parcări iar pietonii sunt nevoiţi, în multe cazuri, să circule pe carosabil.

Dacă mergi pe strada Mehedinţi şi întrebi un trecător care este cea mai mare problemă a străzii, va răspunde invariabil "parcările", fie că este pieton, fie că este şofer. Aceştia din urmă petrec zeci de minute seara în căutarea unui loc de parcare, iar pietonii sunt cei care resimt cel mai mult penuria de locuri de parcare de pe stradă: cu trotuarele ocupate de maşini, sunt nevoiţi să circule pe mijlocul drumului, printre automobile.

Susana Arpaş (48 ani) locuieşte pe aleea Borşa, una dintre multele alei care intersectează strada Mehedinţi, de 26 de ani. În bucla străzii, tăiată de alei, problema parcărilor e una şi mai mare: "aproape toţi cei din bloc au maşini, iar în faţa blocului sunt doar câteva locuri de parcare", spune ea. "Am făcut cerere la Primărie, pentru un loc de parcare, de trei ori, dar nu am primit. O dată am lăsat maşina la Big (complexul comercial aflat la o distanţă de câteva sute de metri-n.red.), pentru că nu am avut ce face", spune ea. Familia Arpaş are maşină de 15 ani şi spune că niciodată nu are garanţia găsirii unui loc de parcare. Nu doar aceasta e problema: "nu sunt spaţii de joacă pentru copii, nu-i poţi lăsa afară; cum ieşi din bloc, dai în stradă", spune ea.

Pe Cristian Todoran (34 ani) l-am găsit la standul de taximetre de pe strada Mehedinţi, luni. Face taximetrie de patru ani. "E clar, strada Mehedinţi e cea mai aglomerată", arată taximetristul. Accidentele, însă, nu sunt atât de frecvente ca pe alte străzi. Un alt taximetrist explică: "e înghesuială şi se circulă mai greu, lumea e mai atentă. Spaţiul e strâmt iar cine iese pe stradă trebuie să dea prioritate, şoferii sunt mai atenţi", spune el.

"Este una dintre cele mai grele străzi din punct de vedere al soluţiilor de fluidizare", recuonoaşte purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca, Oana Buzatu. Transformarea străzii într-una cu sens unic a fost amânată de mai multe ori în dezbateri iar introducerea transportului în comun - justificată din punctul de vedere al numărului de locuitori - a fost de asemenea amânată din cauza trotuarelor blocate de maşini. De altfel, şi şeful Poliţiei din Cluj-Napoca, Marcel Bonţidean, spune că accidentele din zonă sunt frecvente tocmai din cauza modului în care sunt parcate maşinile. "Avem multe reclamaţii de la cetăţeni, care se plâng că li se avariază autovehiculele parcate pe această arteră şi trebuie luate măsuri", a spus Bonţidean, recent.

"Vorbim de un adevărat oraş care locuieşte pe strada Mehedinţi. Aproximativ 10.000 de oameni", a spus recent şi primarul din Cluj-Napoca, Radu Moisin.

Ajungem la 10.000 de locuitori chiar şi dacă luăm în calcul doar blocurile-turn de pe stradă, C-urile şi D-urile. Primele, cu nu mai puţin de 132 de apartamente în fiecare bloc, şi cele din urmă, cu patru apartamente la fiecare dintre cele 11 nivele, ajung de departe la 10.000 de locuitori, fără a pune la socoteală blocurile cu patru etaje de pe stradă sau, mai mult, cele de pe aleile care intersectează strada Mehedinţi. Numărul mare de apartamente face ca, în multe cazuri, într-un bloc să existe nu doar una, ci două asociaţii de locatari.

O soluţie pentru fluidizarea circulaţiei ar putea fi parking-ul care se ridică pe stradă şi care ar urma să fie finalizat în luna mai. Cu doar 120 de locuri, însă, acesta e de departe insuficient pentru degajarea trotuarelor acoperite de maşini dintr-un capăt în celălalt al străzii. "Structura străzii, numărul mare de utilizatori şi de riverani fac din strada Mehedinţi una dinrte cele mai grele din punct de vedere al soluţiilor de fluidizare", spune Buzatu.

Parkingul de pe Mehedinţi, despre care Primăria spune că va fi gata luna viitoare, este construit de către Napoca Construcţii, câştigătoarea licitaţiei organizate în 2009 pentru realizarea parkingului de pe strada Aurel Vlaicu, şi are o valoare de 2,46 milioane de lei. Clădirea va avea demisol, parter şi terasă şi va avea 120 de locuri.

citeşte aici un interviu cu arhitectul care a desenat strada Mehedinţi

Comenteaza