Ministerul Educației a publicat clasificarea universităților din România. Care sunt cele 3 categorii și unde s-au încadrat universitățile din Cluj
- Scris de Ziua de Cluj
- 05 Iun 2025, 13:59
- Educaţie
- Ascultă știrea

Universitățile românești și-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar din țară, transmite Ministerul Educației și Cercetării.
Un număr de 32 de universități românești s-au declarat a fi universități de educație și cercetare avansată, 45 – de universitate și cercetare, iar 7 – universități de educație, potrivit unei liste realizate de Ministerul Educației și Cercetării, publicate joi. Lista reprezintă misiunile autoasumate de fiecare instituție de învățământ superior, misiuni de care vor depinde evaluarea și modelul de finanțare în învățământul superior.
Aceste misiuni sunt declarate de universități în urma unui ordin emis la începutul acestui an, când ministrul Daniel David a anunțat o „mică reformă” în mediul universitar, ce includea această diferențiere între instituții. Diferențierea, introdusă inițial acum 14 ani, apoi abandonată, a fost cerută repetat, în ultimii ani, de către unele universități.
În documentul ME se precizează că niciuna dintre universitățile de stat civile nu s-a declarat universitate de educație, cele mai multe declarându-se universități de educație și cercetare avansată.
În categoria universităților de educație s-au încadrat doar universități private. Dintre universitățile private, două s-au declarat universități de educație și cercetare avansată, iar cele mai multe – universități de educație și cercetare.
De asemenea, toate universitățile militare s-au declarat universități de educație și cercetare.
Cele trei categorii, pe baza misiunii declarate de instituțiile de învățământ superior, sunt:
EDUCAȚIE - Presupune organizarea exclusiv a activităților de predare, învățare și evaluare și a celor de
cercetare conexe proceselor de predareînvățare, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori naționali/internaționali, cu relevanță academică locală/regională.
EDUCAȚIE ȘI CERCETARE - Presupune organizarea activităților de predare, învățare și evaluare, precum
și de cercetare, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori naționali/internaționali, cu relevanță academică regională/națională.
EDUCAȚIE ȘI CERCETARE AVANSATĂ - Presupune organizarea activităților de predare, învățare și evaluare, precum și de cercetare, cu impact în dezvoltarea cunoașterii și dezvoltarea economică și
tehnologică la nivel național și internațional, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori internaționali, cu relevanță academică națională/internațională.
"Prin acest demers, dublat de flexibilizarea organizării programelor academice într-o universitate prin eliminarea condiționărilor administrative între acestea (licență-master-doctorat-postdoctorat), încheiem cu adevărat implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior din România și intrăm într-o logică a normalității, în care chiar dacă toate universitățile sunt importante, asta nu înseamnă că toate trebuie să fie (sunt) la fel. Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite.
Mă aștept de la universitățile de EDUCAȚIE să servească dinamic mai ales nevoile locale/regionale prin formarea de resursă umană bine pregătită, inclusiv prin servicii de calitate pentru societate și prin demersuri de educație duală și antreprenorială în relație strânsă cu mediul socioeconomic local/regional și cu autoritățile locale/regionale.
De la universitățile de EDUCAȚIE ȘI CERCETARE mă aștept să aducă în plus și o componentă de cercetare aplicativă relevantă local/regional/național.
De la universitățile de EDUCAȚIE ȘI CERCETARE AVANSATĂ mă aștept să-și formeze resursa umană în logica educației prin cercetare, demersurile de cercetare-dezvoltare-inovare să vizeze și probleme teoretice și practice de interes mai larg, național și internațional, inclusiv să angajeze demersuri inovative (adesea disruptive) de educație duală și antreprenorială.
Demersurile cu caracter mai vocațional (inclusiv de creație artistică) trebuie să fie elemente fundamentale ale componentei educaționale, evaluate prin caracteristicile proprii." - transmite ministrul Daniel David.
Obligația universităților de a-și defini misiunea academică – educație, educație și cercetare, educație și cercetare avansată – a fost proiectată inițial în urmă cu 14 ani, pe vechea Lege a educației din 2011, însă inițiativa a fost abandonată rapid și nu a avut un impact de durată. Inițiativa a fost reluată de actualul ministru al Educației și Cercetării, Daniel David, care a anunțat-o încă de la începutul mandatului său.
"Acum avem un sistem universitar cu o arhitectură transparentă pentru viitorii studenți, pentru autorități și societate și pentru comunitatea academică a fiecărei universități, universitate care se poate astfel conecta mai bine cu societatea și care devine mai puternică și autonomă prin faptul că raportarea la aceasta trebuie să se facă prin prisma misiunii asumate, nu prin prisma unor criterii externe mai mult sau mai puțin arbitrare", a concluzionat Daniel David.
În ce categorie s-au autoîncadrat universitățile din Cluj
Majoritatea universităților din Cluj-Napoca s-au declarat a fi universități de educație și cercetare avansată, cu excepția Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" și a Universității de Artă și Design, care s-au încadrat la universități de educație și cercetare.
De asemenea, instituțiile de învățământ particulare acreditate - Universitatea "Bogdan Vodă", Institutul Teologic Protestant și Universitatea "Sapientia" - toate din Cluj-Napoca - s-au încadrat în categoria educație și cercetare.