Fost ministru clujean al Educaţiei, despre prelungirea oligativității învățământului: "Nu aduce valoare adăugată"

Fost ministru clujean al Educaţiei, despre prelungirea oligativității învățământului: "Nu aduce valoare adăugată"

Fostul ministru al Educaţiei, clujeanul Mircea Miclea, spune că introducerea învăţământului obligatoriu până la clasa a XII-a "nu aduce valoare adăugată" şi că este vorba despre ”o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic”.

Profesorul clujean Mircea Miclea, fost ministru al Educației în guvernul Tăriceanu, a vorbit, într-un interviu acordat pentru Radio Europa Liberă, despre proiectul ministerului Educaţiei de a introduce învăţământul obligatoriu până la clasa a XII-a.

Reporter: Care credeți că e rațiunea care stă la baza unei astfel de schimbări?

Mircea Miclea: Prelungirea obligativității învățământului de la 10 clase la 12 clase nu aduce valoare adaugată din punct de vedere al stării generale a populației, economic sau al reducerii criminalității. Sigur, sunt universitățile care vor avea mai mulți studenți la dispoziție, dar de la un nivel încolo, obligativitatea educației ca atare nu aduce valoare adăugată. Pe de altă parte, dacă faci învățământul obligatoriu de 12 clase, înseamnă că trebuie să amendezi inclusiv elevii care ajung la maturitate în perioada asta și care nu sunt dispuși să termine cele 12 clase. Obligativitatea înseamnă că sunt și penalizări dacă cineva nu dorește să urmeze 12 clase. Mai este un motiv. E o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic, pentru că demografia arată că se reduce numărul de elevi, deci și normele cadrelor didactice. Și atunci dacă înmulțești numărul de clase la liceu prin renunțarea la examenul de Capacitate, creezi norme suplimentare.

R: Care vor fi consecințele, efectele? Va crește sau va scădea calitatea învățământului?

M.M.: Cea mai mare rată de pierdere a elevilor este la trecerea din clasa a VIII-a la a IX-a, la Evaluarea Națională, deci renunțând la acest examen, practic toți elevii vor intra automat în liceu. Pe de altă parte, conform legislației internaționale a muncii și a legislației românești a muncii, după 16 ani, asta înseamnă 10 clase, ai dreptul să lucrezi. Atunci dacă eu vreau să lucrez și tu îmi spui că n-am voie, se încalcă legislația internațională a muncii pentru că se reduce un drept: dreptul ca de la 16 ani să lucrezi dacă dorești. De aceea sistemele de învățământ performante, cele mai multe, nu au obligativitatea învâtământului de liceu. O să scadă calitatea învătământului, pentru că vor fi la liceu elevi tot mai slabi. De ce? Pentru că vor fi demotivați dacă tu, ca stat și ca sistem de educație, te obligi ca, indiferent de contribuția elevului, să-l duci 12 clase. De ce să mai facă efort, să mai contribuie și el cu ceva din moment ce oricum termină 12 clase?

Interviul Integral, pe Radio Europa Liberă.

Comenteaza