Dezbatere între candidații pentru cea mai înaltă funcție a UBB. Rectorul - savant sau manager?

Dezbatere între candidații pentru cea mai înaltă funcție a UBB. Rectorul - savant sau manager?
Cei trei candidați pentru cea mai înaltă funcție a Universității Babeș-Boyai au participat, cu doar o zi înainte de alegeri, la o dezbatere publică despre modul în care percep viitorul instituției de învățământ.

Luni seara, cei trei candidați s-au prezentat în Sala Nicolae Iorga din Clădirea Centrală a UBB, unde în fața unei săli pline de cadre didactice, dar și de studenți, au dezbătut câteva din principalele aspecte care ar putea influența viitorul instituției de învățământ. Pentru început, fiecare a avut la dispoziție un interval de zece minute în care și-a prezentat planul de management și principiile după care se va ghida în cazul în care va fi ales rector al acestei universități.

Ioan Aurel Pop, cel care a ocupat și în ultimii ani funcția de rector al Universității Babeș-Bolyai a fost cel care a dar startul dezbaterii, fiind primul candidat care și-a prezentat, în fața audienței, planul pe următorii patru ani. Acesta a pornit de la convingerea că "universitatea este în primul rând este o universitate de cercetare avansată și, în al doilea rând, una de educație. Printre altele, Pop a adus în discuție și participarea univerităţii la viaţa comunităţii şi în sfera publică. "Misiunea universității este aceea de a face în primul rând transferul de cunoștințe înspre studenți, prin intermediul profesorilor și apoi de a contribui la înnoirea cunoașterii în cercetare și relaționarea cu societatea - rolul universității în societate. Toate aceste trei lucruri dacă sunt împlinite, atunci și funcționarea universității merge. Am urmărit însă să readuc instituția la o formă în care a funcționat armonios și aceste forme vin dintr-o tradiție bine conturată", a precizat Ioan Aurel Pop.

Discursul celui de-al doilea vorbitor, Marcel Pop, a avut la bază ideea conform căreia UBB este mai mult decât suma valorilor individuale ale membrilor ei, înseamnă o comunitate academică puternică, cu valori şi principii commune. "Valoarea universității este dată de dascălii care trudesc în ea, de efortul acestor oameni care nu fac altceva decât să își dedice viața de a-i transforma pe tineri în adulți responsabili, generație de generație. Cadrele didactice, cercetători, studenți - suntem cu toții parte ai aceleiași unități. Mi-am propus să aduc în fața comunității universitare câteva principii: eu cred în consultarea publică, în faptul că fiecare dintre noi ne aducem aportul din munca de zi cu zi, în implicarea noastră.", a precizat Marcel Pop. Planul managerial al acestuia cuprinde principii precum consultare continuă, implicare, transparenţă, egalitate de şanse la succes, iar diecţiile majore se îndreaptă spre o educaţie modernă, cercetare performanţă, implicare activă la nivel de comunitate, administraţie şi servicii-suport eficiente.

Al treilea candidat, Gheorghe Fătăcean, a adus în discuție aspecte precum promovarea unor servicii educaţionale moderne, îmbunătăţirea activităţii de cercetare ştiinţifică, promovarea universităţii la nivel naţional şi internaţional. În discursul său, acesta a venit cu propunerea introducerii examenului clasic de admitere în toate facultățile universității, având ca principale argumente pentru această măsură creșterea calității și o mai bună integrare a studenților pe piața muncii. În plus, Fătăcean a vorbit și despre finanțarea cercetării, pe care o consideră deficitară în universitatea clujeană. Acesta a accentuat faptul că instituția de învățământ are nevoie de un manager care "să știe să bugeteze".

Rectorul universității - între manager și savant

După prezentarea planului managerial și a convingerilor personale, cei trei candidați au fost supuși unor alte "runde" ale dezbaterii: și-au adresat reciproc întrebări, au răspuns la întrebările audienței și au transmis câte un mesaj alegătorilor. În timp ce unul dintre cei trei candidați - Gheorghe Fătăcean - a subliniat faptul că universitatea are nevoie de un manager, actualul rector a precizat faptul că rectorul trebuie să fie "în primul rând un savant, un erudit", acesta accentuând cum, de fapt, comunitatea, senatul și carta universității dau direcția și strategiile universității, iar rectorul trebuie doar să le urmeze.

Cei trei au discutat și despre îmbunătățirea vieți studențești: Fătăcean a subliniat importanța inserției pe piața muncii și practica operativă care ar trebui să se desfășoare pe tot parcursul anului, bursele, dar și modul în care tinerii ar trebui atrași în domeniul cercetării. Pe de altă parte, Ioan Aurel Pop a vorbit despre programele derulate în prezent de UBB (începând de la cele mai actuale proiecte cum ar fi terapia cu animale, până la proiectele dedicate studenților de top, precum și cele dedicate studenților cu dizabilități), dar și despre lărgirea paletei de burse de performanță, în timp ce Marcel Pop a evidențiat idei din planul său managerial - alegerea de către studenți a prorectorului de resort, susținerea studenților cu resurse și logistică pentru ca ei să își manifeste talentul sau pasiunile, dar și faptul că tinerii studenți sunt de fapt "ambasadori" ai instuituției.

Unele replici ale candidaților au stârnit chiar hohote de râs din partea audienței: candidatul Gheoghe Fătăcean și-a exprimat dorința de a-l coopta pe Ioan Aurel Pop în echipa sa, folosind comparații cu personaje istorice. "Universitatea noastră este o universitate a istoriei. Domnul rector a unit și mai tare universitatea; el aparține comunității valorilor și îl aștept în ea. Este ca și pentru istoria noastră națională, un rege Ferdinand care are nevoie de o regina Maria să îl facă mai puternic"a explicat acesta.

La Universitatea Babeş-Bolyai (UBB), depunerea candidaturilor pentru funcţia de rector s-a făcut până în data de 1 februarie, iar primul tur al alegerilor este programat pentru data de 1 martie. Rectorul UBB se stabileşte prin votul universal, direct şi secret, al tuturor cadrelor didactice şi de cercetare titulare din cadrul universităţii şi al reprezentanţilor studenţilor din senatul universitar şi din consiliile facultăţilor.

Comenteaza