Cât de necesare sunt evaluările suplimentare ale elevilor

Cât de necesare sunt evaluările suplimentare ale elevilor
Cele trei evaluări suplimentare pentru elevii din ciclul primar, considerate stresante de către părinţii clujeni. Profesorii spun că testările sunt utile, dar Consiliul Naţional al Elevilor e de părere că examenele sunt ineficiente şi stresante. În opinia părinţilor, profesorii ar trebui să treacă prin aceleaşi furci caudine ca elevii.

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a anunţat evaluări suplimentare pentru şcolarii din ciclul gimnazial. Începând din acest an şcolar elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor da o serie de examene suplimentare, incluse în Legea Educaţiei Naţionale, publicată în 2011. În timp ce profesorii susţin că testările naţionale sunt un bun barometru pentru a vedea cât de bine îşi însuşesc elevii materia, părinţii şi elevii înfierează iniţiativa ministerului.

Pe de-o parte, reprezentanţii dascălilor spun că evaluările suplimentare intră în fişa postului, dar că ar trebui corelate cu testările internaţionale, dar şi cu manualele transdisciplinare. „Testările sunt binevenite, conform legii, dar ar trebui să se revadă şi reforma curriculară cu manualele transdicliplinare. Testările reprezintă un barometru, un indicator asupra evoluţiei elevilor. Sunt un barometru, un indicator pentru părinţi, un document despre evaluarea fiecărui elev", a spus liderul profesorilor clujeni, preşesinta Sindicatului Liber pentru Învăţământul Preuniversitar Cluj (SLIPC) Lucia Cojocaru. Pe de altă parte, părinţii spun că evaluările sunt prea stresante şi nu îi ajută deloc pe copii. „La noi lucrurile se fac smucit. Proiectul ar trebui pus în dezbatere publică şi explicat printr-o notă de fundamentare. Se încearcă printr-o măsură de tip examen să avem un grad mai mare de promovabilitate la Bacalaureat, dar poţi să ajungi să stresezi copiii cu examene centralizate atât de dese. Pentru a avea rezultate bune de mici, copiii trebuie atraşi către şcoală şi rezolvată o chestiune care ţine de sistemul de predare care e ineficient în România. Acum nu există evaluare transparentă a copilului, ci o evaluare după cine e tata şi mama. Ar fi mult mai uşoară şi mai eficientă o evaluare individuală a copilului", a comentat reprezentanta Fundaţiei Părinţi Clujeni, Cristina Grigore.
De cealaltă parte, profesorii susţin că, dimpotrivă, sesiunile de examene dese pot să-i călească pe copii. „La clasa a II-a copilul trebuie să ştie să scrie, să citească şi să scocotească la nivelul prevăzut. La clasa a IV-a, examenele trebuie corelate cu testările internaţionale de final de cilcu, iar evaluările de clasa a VI-a ajută foarte mult la o preorientare şcolară. Având atât de des aceste examene, copiii se pot obişnui cu ele şi alfel vor reacţiona în celelalte etape", a completat Cojocaru.

Părinţii clujeni susţin, însă, că nu doar competenţele şcolare îi pot ajuta pe copii să se integreze, mai târziu, pe piaţa muncii. „Educaţia nonformală este foarte importantă, iar activităţile complementare îi ajută pe copii să se dezvolte. Părinţii au nevoie de consiliere şi de informare în ceea ce priveşte nivelul de dezvoltare al copilului. Adunările şi scăderile nu sunt totul, ci încerci să vezi care e dezvoltarea socio-emoţională a copilului şi cum interacţionează cu mediul. Ar trebui adaptat programul în funcţie de posibilităţile elevilor", a continuat Grigore. În opinia părinţilor şi profesorii ar trebui să treacă prin aceleaşi furci caudine ca elevii: să fie examene tot la doi ani şi să nu se ţină cont de titularizare.

La rândul lor, reprezentanţii elevilor spun că demersul aplicabil din acest an şcolar e ineficient şi îi sprijină pe părinţi. Consiliul Naţional al Elevilor arată că o metodă mai bună de verificare a cunoştinţelor se poate aplica la nivelul fiecărei şcoli în parte.

Etichete
Comenteaza