Un proiect ratat de reglementare a transporturilor îi face pe "băieţii deştepţi" să capete tupeu

Un proiect ratat de reglementare a transporturilor îi face pe
Transportatorii ilegalişti au prins curaj, după ce Ministerul Transporturilor a încercat zadarnic să închidă portiţele din lege cu ajutorul cărora făceau concurenţă neloială altor firme.

Ministerul Transporturilor a încercat, în octombrie, să promoveze un ordin de ministru care să închidă portiţa din lege care permitea „băieţilor deştepţi" să facă transport regulat camuflat în transport ocazional. Fără să fie cel mai bun text de lege, ordinul oferea pârghii consistente inspectorilor ISCTR să sancţioneze firmele care îşi bat joc de reguli şi fac concurenţă neloială altora.

La consultarea publică, cei de la Memento Bus au urlat cel mai tare. Patronul Marius Pandel avea două adrese în care îşi exprima nemulţumirea, altele au fost trimise în numele firmelor sale Christian Bus şi MC Bus Technology. În opoziţie se află şi cei care organizează transport de persoane către aeroporturile Otopeni şi Cluj. Lucian Costin, de la Transfero Bucureşti, s-a arătat împotriva schimbărilor propuse de ministrul Transporturilor, iar lui i s-a alăturat Florin Baciu, de la Alis Holidays, partener Transfero la Cluj.

Până astăzi, ordinul de ministru nu a fost publicat în Monitorul Oficial. A avut însă un efect: le-a dat şi mai mult curaj „băieţilor deştepţi". De ceva vreme, cursa „ocazională regulată" a firmei MC Bus Technology, care circulă sub brandul Memento Bus şi îi aparţine magnatului Marius Pandel, şi-a schimbat strategia pe cursele Cluj - Bucureşti. Pe website-ul autogări.ro, cursa nu mai apare ca „charter" (adică fără opriri pe traseu, lucru care oricum nu s-a întâmplat vreodată), ca până acum, ci are plecări şi sosiri trecute în toate oraşele de pe traseu.

Potrivit legii, un şofer care efectuează transport ocazional trebuie să aibă la bord un tabel cu toţi călătorii, iar aceştia trebuie să rămână neschimbaţi de la plecare până la sosire. Mai mult, la întoarcere, autobuzul trebuie să aibă aceiaşi pasageri sau să vină gol, doar că acest lucru nu se întâmplă.

Tot de puţin timp, Memento şi-a schimbat şi ora de plecare de la Cluj; aceasta nu mai e 20.00, ci 21.30. Dacă înainte încurca Tours Claus (membră Alis Grup), care are o pornire spre Bucureşti la 19.30, acum le face concurenţă neloială societăţilor Fany (cu plecări la 21.00 şi 21.30), respectiv Centotrans (plecare de la Cluj la 22.00). Dintre toate, doar cursa Fany de la 21.30 merge pe Valea Prahovei, ca Memento; celelalte folosesc drumul de pe Valea Oltului.

--
Aici găsiţi conţinutul proiectului de Ordin al ministrului transporturilor pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr.980/2011. Cum spuneam, acesta nu a fost deocamdată publicat în Monitorul Oficial.

Art. 1 - Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturile rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr.27/2011 privind transporturilor rutiere aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 980/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 şi 854 Bis din 2 decembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1 La articolul 74, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins :
„(4) Foile de parcurs se completează în dublu exemplar de către operatorul de transport rutier pentru fiecare călătorie înainte de raportarea acesteia prevăzută la art 134 lit. af), fiind barate și ștampilate de către operatorul de transport. "
Articolul 61 se modifică şi va avea următorul cuprins :
„Art.61 Pe tot parcursul călătoriei în cazul transportului de persoane prin servicii ocazionale componența grupului trebuie să rămână aceeași."
La articolul 134, lit.s), pct.(xii) se modifică şi va avea următorul cuprins :
„xii) să efectueze traseul sau cursa, în cazul transporturilor interjudeţene, până la atribuirea acesteia, dar nu mai mult de 60 de zile de la data primirii de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier a înştiinţării privind retragerea licenţei de traseu"
La articolul 134, lit.af) se modifică şi va avea următorul cuprins :
„af) să completeze cu 24 ore anterior începerii efectuării călătoriei, formularul electronic disponibil pe pagina de internet a Autorității Rutiere Române - A.R.R., datele solicitate referitoare la transportul rutier de persoane prin servicii ocazionale."
Art. 2 - Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3 - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Comenteaza