Scindare în turismul românesc. Agențiile cad în serie, patronii își înființează structuri paralele

Scindare în turismul românesc. Agențiile cad în serie, patronii își înființează structuri paralele

Adrian Stănciulescu este președintele noului Patronat Național al Agențiilor de Turism (PNAT), înființat ca urmare a inițiativei reprezentanților câtorva agenții de turism, nemulțumiți de modalitatea de gestionare și implicare a Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) în ceea ce privește apărarea intereselor acestui sector.

Alegerile pentru președinția PNAT au avut loc în 24 iulie, iar imediat după alegerea în funcție Stănciulescu a semnat la Skopje un protocol de colaborare între PNAT și Camera de Comerț și Turism din Macedonia, reprezentată de președintele Arkan Kerim. La semnarea protocolului a luat parte și ambasadorul României în această țară, Viorel Stanilă.

“Mediul privat reprezentat de PNAT a început să dezvolte pârghiile pentru a prelua din îndatoririle  pe care pe care Ministerul Turismului se află în imposibilitatea de a le concretiza. Pentru următorii ani ne dorim ca aportul adus de organizația noastră, atât prin activitate, cât și prin prisma protocolului semnat recent, dar și a celor ce vor urmă a fi semnate, să definim un turism durabil și performant”, a menționat Adrian Stănciulescu.

400 de agenţii de turism și turoperatori şi-au închis porţile în 2016 și 2017, iar cazul recent al Terra Tourism este un prim semnal de alarmă pentru acest an, arată o analiză a companiei de consultanță KeysFin.

,,Cele mai multe companii care și-au închis porțile prezentau o vulnerabilitate financiară ridicată. În cele mai multe cazuri, planurile de business nu au ținut cont de realitățile pieței, de dinamica încasărilor și de obligațiile de plată, astfel că, supraestimându-și business-ul, mulți au intrat în blocaj financiar.

Sezonalitatea joacă un rol semnificativ în dinamica financiară a agențiilor. Cum multe dintre ele nu beneficiază de resursele financiare care să le permită să reziste provocărilor economice (creditare fiind încă la un nivel extrem de redus în acest sector), cele mai multe reușesc cu greu să reziste concurenței acerbe făcute de marii jucători din piață”, conform KeysFin.

În urma falimentelor din ultimii ani, ANAT a inițiat un proiect de act normativ prin care propunea înființarea unui fond naţional de garantare a pachetelor de servicii turistice. Acesta ar fi urmat să acopere sumele necesare pentru despăgubirea turiştilor dacă agențiile de la care au contractat servicii ajung în imposibilitatea de a-şi onora serviciile în urma insolvenței sau a falimentului.

Iniţiativa nu s-a concretizat, după cum nu s-a transpus în legislaţia naţională nici directiva europeană 2302/2015, ce garantează pachetele de servicii turistice achiziţionate de persoanele fizice, obligatorie din 1 iulie în toate statele UE.

Terra Tourism a întrerupt la final de iunie orice comunicare cu clienții și cu furnizorii și i-a trimis la asigurător să își recupereze banii dați pe vacanțe, printr-un e-mail. Pe relația Cluj, Terra comercializa pachete turistice cu avionul în Grecia, zona Adelianos Kampos, din insula Creta.

500-600 de persoane au cumpărat anul trecut pachete/sejururi de la Terra, consemnează site-ul insolvențelor Supervizor. Genius și Mareea au procedat într-un mod asemănător în ultimii ani. La Genius, paguba suferită de 147 de cumpărători de vacanţe s-a ridicat la 136.000 de euro.

Comenteaza